וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טורקיה סיכלה חיסול איש עסקים ישראלי על ידי איראן

עודכן לאחרונה: 11.2.2022 / 14:22

תא המעקב אחר יאיר גלר כלל 9 אנשים ונוהל מאיראן. לאחר שסוכנות המודיעין הטורקית הבחינה בפעילות האיראנית היא העבירה את גלר לדירת מסתור באנקרה ושיתפה את המוסד - ששמר עליו בעוד הוא סירב לטוס לישראל. הערכה: הפעולה נועדה בין היתר לערער את יחסי ישראל-טורקיה

בווידאו: ארדואן מצהיר שטורקיה מעוניינת בשיפור היחסים עם ישראל/צילום: רויטרס

בטורקיה דווח הבוקר (שישי) כי שירות המודיעין האיראני תכנן להתנקש באיש העסקים הישראלי יאיר גלר כנקמה על חיסולו של מוחסן פהריזדה, אדריכל תוכנית הגרעין האיראנית, וכי שירותי המודיעין הטורקיים סיכלו את ניסיון החיסול. על פי החשד, הפעולה נועדה בין היתר לפגוע ביחסים המתחממים בין ישראל וטורקיה.

על פי הפרסומים במדינה, המודיעין האיראני עקב אחר עסקיו וחייו הפרטיים של גלר שהתגורר באיסטנבול. עם זאת, סוכני השטח הטורקים האחראים על פעולות הריגול הנגדי צפו בתא ההתנקשות האיראני צעד אחר צעד, בשיטות מעקב פסיביות. בעקבות המעקב נקבע כי איראן מתכננת לאסוף מידע על מקום מגוריו של גלר ולאחר מכן להוציא את החיסול לפועל באמצעות כמה אזרחים טורקים כדי לא למשוך תשומת לב ולהיתפס.

יאיר גלר, איש עסקים ישראלי. 11 בפברואר 2022. מתוך טוויטר, אתר רשמי
בעל אזרחות טורקית. גלר/אתר רשמי, מתוך טוויטר
החוליה שככל הנראה תכננה לחסל את איש העסקים באיסטנבול. 11 בפברואר 2022. Sabah, אתר רשמי
החוליה שככל הנראה תכננה לחסל את איש העסקים/אתר רשמי, Sabah

לפי המידע שהסיק המודיעין הטורקי, המרדף המודיעיני של הצוות האיראני אחר גלר הסתיים - והשלב השני של ההכנות להתנקשות יצא לדרך. בשלב זה החליטה סוכנות המודיעין הלאומית לשתף את המוסד בפרטים. במהלך פגישה חשאית בדרג גבוה של שתי סוכנויות המודיעין באנקרה הוערך כי ההתנקשות אכן תוכננה לערער את היחסים בין המדינות.

בעקבות הממצאים נלקח גלר לדירת מסתור. באישור סוכנות המודיעין הטורקית, סוכני המוסד הגנו באופן פעיל על גלר. בתוך כך, משרד החוץ הישראלי הזמין את גלר להתגורר בתל אביב בהתאם לפרוטוקולי הביטחון. עם זאת, גלר שמחזיק גם באזרחות טורקית לא נענה להזמנת וציין כי הוא אוהב את איסטנבול.

איסטנבול, טורקיה 14 בונבמבר 2021. יואב איתיאל
הפעולה תוכננה להתרחש באיסטנבול, בה התגורר גלר/יואב איתיאל

שמונה אנשים נתפסו

עוד דווח בתקשורת הטורקית כי צוות ההתנקשות באיראן לא היה מודע לכך שגלר עבר לדירת המסתור. בימים האחרונים התקיים מבצע על ידי צוותי המחלקה ללוחמה בפשע מאורגן של משטרת איסטנבול למעצר תשעת החשודים, ששמונה מהם נעצרו.

בתוך כך נקבע כי בראש תא הריגול האיראני עמד קצין המודיעין יאסין טאהרמקנדי, בן 53 ששוהה באיראן, ואילו סאלח מושטאג ביגהוז האיראני, בן 44, היה מנהל התא בטורקיה. שמונה חשודים, בהם ביגהוז, נעצרו ונשלחו לכלא באשמת הקמה וניהול של ארגון לצורך ביצוע פשע, חברות בארגון פשע ואיום על ביטחון אזרחים במדינה. תמונות ביתו ומקום עבודתו של גלר צולמו על ידי עוסמאן צ'ולאק, אזרח טורקי שהיה חבר בצוות. התמונות שצולמו נשלחו לקו הטלפון האיראני המשמש את טאהרמקנדי.

תא הריגול ניסה לפעול בזהירות האפשרית נגד פעולה אפשרית נגדו. כך למשל נקבע כי נעשה שימוש ביותר מקו טלפון אחד במבצע, שהטלפונים הניידים הוחלפו כל העת ושהחשודים השתמשו בקווים איראניים שלא ניתן היה לאתרם. עוד נקבע כי חברי התא העדיפו לא להשתמש בוואטסאפ או באינטרנט על מנת לשוחח ביניהם ולדון במעקב אחר גלר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully