וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה פתחה בתרגיל צבאי בבלארוס, אוקראינה מאשימה אותה ב"מצור ימי"

עודכן לאחרונה: 11.2.2022 / 9:45

עשרות אלפי חיילים רוסים פתחו בתרגיל משותף עם צבא בלארוס שיימשך עשרה ימים ומדאיג את קייב ואת המערב. אוקראינה, שפתחה גם היא בתרגיל צבאי, טוענת שרוסיה מונעת את השיט בים אזוב ובים השחור בשל תרגיל ימי נפרד שבו פתחה. ביידן לאמריקנים: צאו מאוקראינה - עכשיו

בווידאו: תרגיל צבאי משותף של רוסיה ובלארוס/צילום: רויטרס

רוסיה ובלארוס פתחו אמש (חמישי) בתרגילים צבאיים משותפים, שיימשכו עשרה ימים בצל החשש מפלישה רוסית לאוקראינה, שפתחה אף היא בתרגיל צבאי. הלילה (שישי) שב נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על קריאתו לאזרחים אמריקנים לצאת בהקדם מאוקראינה, והבהיר כי לא ישלח כוחות אמריקניים לפנות אותם בתרחיש של מלחמה.

בקרמלין אמרו כי התמרונים המשותפים עם בלארוס הם משמעותיים, וטענו כי בעלת בריתה של רוסיה "מתמודדת עם איומים חסרי תקדים". שליטה של בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, נסמך על הסיוע של מוסקבה למשטרו מאז הפגנות הענק נגד הבחירות ב-2020 שבהן הוכרז כמנצח חרף טענות מרובות לזיופים.

ארצות הברית אמרה כי התרגילים הם צעד "הסלמתי", ובקייב אמרו כי מדובר ב"לחץ פסיכולוגי". במקביל לתמרונים המשותפים עם בלארוס, הצי הרוסי עורך תרגיל גדול בים השחור, ובאוקראינה אמרו כי בשל כך השיט בים השחור ובים אזוב הפכו "לבלתי-אפשריים למעשה".

רוסיה מכחישה שיש לה תכניות לפלוש לאוקראינה, אף שריכזה יותר ממאה אלף חיילים בגבולותיה בשבועות האחרונים. עם זאת, ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות הזהירו כי מלחמה עשויה להיפתח בכל עת. מוסקבה דורשת הבטחה שאוקראינה, שהייתה חלק מברית המועצות, לא תצורף לברית נאט"ו, אולם במערב דוחים כל אולטימטום שכזה. היום הגיש האיחוד האירופי את תשובתו לדרישות של מוסקבה, בהמשך לאלו של ארצות הברית ושל נאט"ו שלא סיפקו את הקרמלין.

אף על פי כן, הצדדים ממשיכים לאותת שהם פתוחים לפתרון דיפלומטי, וגם ביממה האחרונה התקיימו שיחות נמרצות במוקדים שונים ביבשת, אולם הן לא הצליחו להביא לפריצת דרך.

מערכות הגנה אווירית מדגם S-400 בתרגיל של צבא רוסיה וצבא בלארוס בבלארוס, 10 בפברואר 2022. משרד ההגנה של בלארוס, אתר רשמי
צעד "הסלמתי". תרגיל משותף של צבא רוסיה ובלארוס/אתר רשמי, משרד ההגנה של בלארוס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שביקר במטה נאט"ו בבריסל, אמר כי אירופה נמצאת בעיצומו של המשבר הביטחוני החמור ביותר בעשרות השנים האחרונות. שרי החוץ וההגנה שלו נפגשו היום עם מקביליהם הרוסים במוסקבה, אך גם השיחות הללו לא הניבו לפריצת דרך ביחסים.

"אני לא חושב שהתקבלה החלטה (של מוסקבה לתקוף את אוקראינה, אבל אין משמעות הדבר שבלתי-אפשרי שמשהו קטסטרופלי לחלוטין אכן יקרה בקרוב מאוד", הזהיר ג'ונסון במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג. "ייתכן שזה הרגע המסוכן ביותר". לדברי ג'ונסון, השילוב בין סנקציות, נחישות צבאית ודיפלומטיה הוא המפתח במשבר זה.

סטולטנברג הדהד את אזהרותיו. "היקף הכוח הרוסי ממשיך לגדול, זמן ההרתעה למתקפה אפשרית הולך ופוחת", הדגיש מזכ"ל הברית, שבה רואה רוסיה איום.

במערב מעריכים כי כ-30 אלף חיילים רוסים נמצאים בבלארוס, בנוסף לכוחות מיוחדים, מטוסי קרב מתקדמים, מערכות S-400 וטילי "איסקנדר" המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים. גורם בכיר במשרד החוץ של ארצות הברית אמר כי מוסקבה נתנה התראה על פתיחת התרגיל - אחרי שכבר יצא לדרך.
"זה מנוגד להסכמי שקיפות בנוגע לתרגילים צבאיים גדולים באירופה. אלו חדשות רעות", אמר הגורם.

במהלך היום, אוקראינה אמורה לקבל משלוח נשק נוסף מצבא ארצות הברית, שיחד עם חברות אחרות בנאט"ו הגביר את אספקת הנשק ההגנתי לקייב בשבועות האחרונים.

ביידן, ששלח 3,000 חיילים לפולין ולרומניה בצל המתיחות, אמר הלילה בריאיון לרשת NBC כי על "אזרחים אמריקנים לעזוב עכשיו" את אוקראינה. הוא הבהיר כי שליחת כוחות אמריקניים לאוקראינה בעת פלישה רוסית תוביל ל"מלחמת עולם".

"אנחנו עומדים מול אחד הצבאות הגדולים ביותר בעולם, זה מצב שונה מאוד שעלול להפוך במהרה למשוגע", אמר נשיא ארצות הברית, ששלל כל תרחיש שבו ישלח כוחות אמריקניים לחילוץ אזרחים מהמדינה. "תהיה מלחמת עולם כשאמריקנים ורוסים ירו אחד על השני, אנחנו בעולם שונה מאוד ממה שאי-פעם היה".

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ושרת החוץ של בריטניה ליז טראס במוסקבה, 10 בפברואר 2022. רויטרס
לברוב ושרת החוץ של בריטניה בתחילת פגישתם במוסקבה, היום/רויטרס

במוסקבה, שרת החוץ של בריטניה, ליז טראס, הזהירה את מקבילה סרגיי לברוב מהסנקציות המערביות הקשות שיוטלו על רוסיה אם תתקוף את אוקראינה. לברוב אמר כי רוסיה תומכת באמצעים דיפלומטיים לפתרון המשבר, וכי הוא לא יכול להבין את החשש הבריטי מהתמרונים בבלארוס.

לברוב הכחיש שמוסקבה מאיימת על מדינה כלשהי, אך האשים את המערב בניצול אוקראינה ככלי נגד רוסיה ואת קייב האשים בניסיון לפתוח את הסכמי הפסקת האש במזרח אוקראינה. הוא תיאר את השיחות עם שרת החוץ של בריטניה כ"שיח חירשים".

בברלין, נציגים מרוסיה, אוקראינה, גרמניה וצרפת - נציגי "קבוצת נורמנדי" שגיבשה את הסכמי הפסקת האש במזרח אוקראינה ב-2014 וב-2015 - ידונו במאמצים לסיום הסכסוך בין הבדלנים הפרו-רוסים לבין צבא אוקראינה. יותר מ-14 אלף איש נהרגו מאז פרוץ ההתקוממות ב-2014, ואחד התרחישים שעלו במערב הוא כניסת כוחות רוסיים לשטחי הבדלנים וסיפוחם האפשרי, כפי שעשה פוטין עם חצי האי קרים.

שר החוץ של אוקראינה, דימיטרו קוליבה, אמר כי השיחות בברלין הן חשובות וכי הוא מקווה שקבוצת העבודה המשולשת על הסכסוך במזרח אוקראינה תוכל לחדש את פעילותה שוב. הקבוצה כוללת את רוסיה, אוקראינה והארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה.

בתחילת השבוע נפגש נשיא צרפת עמנואל מקרון עם פוטין במוסקבה, ולאחר מכן המשיך לקייב במאמץ לגשר על הפערים הגדולים בין הצדדים. בניגוד לארצות הברית ולבריטניה, מקרון דחה את הסבירות לכך שרוסיה עלולה לפלוש לאוקראינה בכל רגע נתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully