וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון: פוטין הבטיח להימנע מהסלמה נוספת באוקראינה; בקרמלין מכחישים

עודכן לאחרונה: 9.2.2022 / 8:16

בפריז אומרים כי נשיא רוסיה סיכם בפגישתו עם נשיא צרפת על הסגת הכוחות מבלארוס, אך במוסקבה דחו את הטענות שניתנה התחייבות. לאחר פגישתו עם נשיא אוקראינה, הודה מקרון כי יעברו חודשים עד הגעה לפתרון. "אני לא סומך על מילים", אמר זלנסקי על פוטין

נשיא אוקראינה, זלנסקי במהלך פגישתו עם עמיתו הצקפתי מקרון בקייב 9 בפברואר 2022. רויטרס
בקייב מקווים לקיים מפגש פסגה מרובע עם פוטין. זלנסקי ומקרון, היום/רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר היום (שלישי) כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הבטיח לו כי הוא ימנע מהסלמה נוספת בגבול אוקראינה, אולם בקרמלין מיהרו להכחיש כי ניתנה הבטחה כזו במהלך פגישתם אתמול במוסקבה.

"קיבלתי הבטחה שלא תהיה התדרדרות או הסלמה", אמר מקרון לכתבים בקייב, לפני פגישתו עם הנשיא וולודימיר זלנסקי. מקרון, שהיה למנהיג המערבי הבכיר ביותר שנפגש עם פוטין מאז תחילת המשבר, אמר לצד זלנסקי כי יש היתכנות למשא ומתן בין הצדדים, וכי הוא יכול לראות "פתרונות קונקרטיים" להפחתת המתיחות. הוא הודה כי עשויים לעבור חודשים עד להגעה לפתרון המשבר, אך הוסיף כי קיימת "נחישות משותפת" ליישום הסכמי הפסקת האש במזרח אוקראינה.

בדלנים פרו-רוסים פתחו בהתקוממות מזוינת נגד השלטון המרכזי בקייב ב-2014, בעקבות הפלת הממשל של הנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ', ומאז נהרגו לפחות 14 אלף איש. הלחימה נמשכת בעצימות נמוכה חרף ההסכמים שנחתמו במינסק, בירת בלארוס, ב-2014 וב-2015, בחסות גרמניה וצרפת.

זלנסקי, מצדו, העריך כי "בעתיד הקרוב" יתקיים מפגש משותף של מנהיגי אוקראינה, רוסיה, צרפת וגרמניה שמטרתו לפתור את הסכסוך המתמשך במזרח המדינה. מוסקבה מאשימה את ממשלת אוקראינה בהפרת תנאי הסכמי מינסק, בעודה מכחישה שיש לה כוונה לצאת למתקפה נוספת נגד שכנתה, שממנה סיפחה את חצי האי קרים ב-2014.

נשיא אוקראינה הפציר בנשיא רוסיה לנקוט צעדים משמעותיים כדי להפחית את המתיחות. "אני לא סומך על מילים, אני מאמין שכל פוליטיקאי יכול להיות שקוף אם הוא נוקט צעדים קונקרטיים", אמר זלנסקי.

בווידאו: פגישות פוטין-מקרון וביידן-שולץ בנושא משבר רוסיה-אוקראינה/צילום: רויטרס

מקרון ימשיך מקייב לברלין, שם ייפגש עם הקנצלר אולף שולץ ועם נשיא פולין אנדז'יי דודה. גורם צרפתי אמר לכתבים אחרי פגישתו של הנשיא עם פוטין כי השניים סיכמו שרוסיה תסיג את כוחותיה מבלארוס בתום תרגילים משותפים שהן עורכות במסוך לגבולות אוקראינה. עם זאת, דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, הכחיש את קיומו של הסכם כזה, אף שהוא ציין שהכוחות צפויים לשוב לרוסיה בשלב מסוים, מבלי לפרט מתי.

פוטין אמר אתמול כי כמה מההצעות של מקרון עשויות לסייע בהפגת המתיחות. "כמה רעיונות, הצעות, שייתכן שעדיין מוקדם מדי לדבר עליהם, אני חושב שייתכן שהם יכולים להיות הבסיס לצעדים המשותפים שלנו בעתיד", אמר נשיא רוסיה.

עם זאת, הוא שב על אזהרותיו מפני תרחיש של מלחמה אם אוקראינה תצורף לנאט"ו. מוסקבה, השואפת להרחיב את השפעתה באירופה 30 שנה אחרי תום המלחמה הקרה, דורשת ערבויות הכוללות את עצירת התרחבות הברית המערבית ואת הסגת כוחותיה ממזרח אירופה. המערב דוחה את התנאים הללו, אולם הביע נכונות לדון בסוגיות אחרות כמו בקרת נשק וצעדים בוני אמון.

"אם אוקראינה תצטרף לנאט"ו ותנסה להשתלט מחדש על קרים באמצעים צבאיים, מדינות אירופה ייגררו אוטומטית לעימות צבאי עם רוסיה", הזהיר נשיא רוסיה. פוטין הדגיש, בנימה פסימית, כי "לא יהיו מנצחים" בתסריט כזה. הוא הפציר באוקראינה לקיים את תנאי הסכמי מינסק, שמטרתם לסיים את ההתקוממות במזרח אוקראינה.

השניים סיכמו לשוחח שוב בטלפון בימים הקרובים, לאחר שמקרון ייפגש עם הנהגת אוקראינה בקייב.

ספינה מהצי הרוסי עוברת דרך מצר בוספורוס בדרכה לים השחור, 8 בפברואר 2022. רויטרס
ספינה של הצי הרוסי חוצה את מצר בוספורוס בדרכה לים השחור, היום/רויטרס

בוושינגטון, הנשיא ג'ו ביידן, ששלח 3,000 חיילים אמריקנים למזרח אירופה על רקע המשבר, אירח אתמול בבית הלבן את שולץ. הם ניסו להציג חזית אחידה, לאור ביקורת הנשמעת על התנהלותו של הקנצלר הטרי מול רוסיה.

השניים אמרו שהם "מתואמים בהתמודדות עם התוקפנות הרוסית", וביידן הבטיח להשבית את צינור הגז נורדסטרים 2 בתרחיש של פלישה. הוא אף המליץ לאזרחים האמריקנים השוהים באוקראינה לעזוב את המדינה. ביידן הבהיר כי הוא סבור שעדיין יש מוצא דיפלומטי למשבר, הגדול ביותר באירופה מאז נפילת ברית המועצות.

ואולם, בעוד שקנצלר גרמניה הזהיר כי התקפה חדשה של רוסיה על אוקראינה תסב לה "מחיר גבוה ביותר", הוא לא התחייב כמו נשיא ארצות הברית להשבית את פרויקט צינור הגז השנוי במחלוקת נורד סטרים 2. ביידן לא פירט כיצד וושינגטון תוודא שהפרויקט, שאמור להכפיל את כמות הגז שמעבירה רוסיה לגרמניה ולעקוף את הנתיב המסורתי דרך אוקראינה, לא יצא לדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully