וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון נפגש עם פוטין: "למנוע מלחמה"; ביידן קורא לאמריקנים לצאת מאוקראינה

עודכן לאחרונה: 8.2.2022 / 11:03

נשיא צרפת ונשיא רוסיה דנו במוסקבה במשבר, והביעו אופטימיות זהירה חרף המחלוקות. "הימים הקרובים קריטיים", אמר מקרון. פוטין: "אם אוקראינה תצטרף לנאט"ו, מדינות אירופה ייגררו למלחמה עם רוסיה". ביידן אירח את קנצלר גרמניה, והשניים הבטיחו חזית אחידה

בווידאו: פגישות פוטין-מקרון וביידן-שולץ בנושא משבר רוסיה-אוקראינה/צילום: רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון נפגש היום (שני) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה, כחלק מהמאמצים הדיפלומטיים הבינלאומיים למנוע מלחמה באוקראינה. בוושינגטון, נפגשו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וקנצלר גרמניה אולף שולץ והזהירו את פוטין מסנקציות קשות שיוטלו עליו אם יתקוף את אוקראינה.

מקרון, המנהיג המערבי הבכיר ביותר שמגיע למוסקבה מאז שיותר מ-100 אלף חיילים רוסים נפרסו בגבול אוקראינה, אמר בפתח הפגישה כי הוא רוצה למנוע מלחמה ולבנות אמון בין הצדדים. פוטין, מצדו, אמר למקרון כי למוסקבה ולפריז יש דאגות משותפות ביחס למצב הביטחוני באירופי, וציין את המאמצים של צרפת לפתוח את הסוגיות הביטחוניות ביבשת, כולל את המשבר באוקראינה.

"הימים הבאים יהיו מכריעים והם ידרשו דיונים אינטנסיביים שאליהם נדחוף יחד", אמר מקרון לכתבים אחרי בפגישה. מקרון אמר כי עצמאותן של אוקראינה, מולדובה ובלארוס - שבה מקיימת רוסיה תרגיל צבאי גדול בימים אלו - חייבות להישמר. נשיא צרפת הוסיף כי הוא בטוח שנרשמה התקדמות מסוימת. "יחד, אני בטוח שנשיג תוצאות, אפילו שזה לא קל", אמר.

מקרון, שצפוי להתמודד על כהונה נוספת בבחירות לנשיאות צרפת באפריל, מיצב את עצמו כמתווך אפשרי בסוגיית אוקראינה. בניגוד להערכות הפסימיות שנשמעות בוושינגטון, לונדון ובירות מערביות אחרות, בפריז הביעו הערכות נחרצות פחות לגבי היתכנותה המידית של מתקפה רוסית.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון במוסקבה, 22 בפברואר 2022. רויטרס
המנהיג המערבי הבכיר ביותר שהגיע למוסקבה מאז פרוץ המשבר. מקרון ופוטין, היום/רויטרס

פוטין ציין כי כמה מההצעות של מקרון עשויות לסייע בהפגת המתיחות. "כמה רעיונות, הצעות, שייתכן שעדיין מוקדם מדי לדבר עליהם, אני חושב שייתכן שהם יכולים להיות הבסיס לצעדים המשותפים שלנו בעתיד", אמר נשיא רוסיה.

עם זאת, הוא שב על אזהרותיו מפני תרחיש של מלחמה אם אוקראינה תצורף לנאט"ו. מוסקבה, השואפת להרחיב את השפעתה באירופה 30 שנה אחרי תום המלחמה הקרה, דורשת ערבויות הכוללות את עצירת התרחבות הברית המערבית ואת הסגת כוחותיה ממזרח אירופה. המערב דוחה את התנאים הללו, אולם הביע נכונות לדון בסוגיות אחרות כמו בקרת נשק וצעדים בוני אמון.

"אם אוקראינה תצטרף לנאט"ו ותנסה להשתלט מחדש על קרים באמצעים צבאיים, מדינות אירופה ייגררו אוטומטית לעימות צבאי עם רוסיה", הזהיר נשיא רוסיה. פוטין הדגיש, בנימה פסימית, כי "לא יהיו מנצחים" בתסריט כזה. הוא הפציר באוקראינה לקיים את תנאי הסכמי מינסק, שמטרתם לסיים את ההתקוממות במזרח אוקראינה.

השניים סיכמו לשוחח שוב בטלפון בימים הקרובים, לאחר שמקרון ייפגש מחר עם הנהגת אוקראינה בקייב.

לפני הפגישה, מקרון אמר לכתבים כי הוא "אופטימי", אך הוא לא מאמין "בניסים ספונטניים". בקרמלין הבהירו לפני הפגישה כי חרף חשיבותה, הם לא צופים פריצת דרך.

"קייב תיפול בתוך יומיים"

ארה"ב מזהירה: עשרות אלפים ייהרגו אם רוסיה תפלוש לאוקראינה

לכתבה המלאה
תמונת לוויין של כוחות רוסיים באזור ילסק, בלארוס, 4 בפברואר 2022. רויטרס
תמונת לוויין של כוחות רוסיים באזור ילסק, בלארוס, שישי/רויטרס

במקביל, אירח ביידן, ששלח 3,000 חיילים אמריקנים למזרח אירופה על רקע המשבר, בבית הלבן את קנצלר גרמניה אולף שולץ. השניים הציגו חזית אחידה, לאור ביקורת הנשמעת על התנהלותו של הקנצלר הטרי מול רוסיה.

השניים אמרו שהם "מתואמים בהתמודדות עם התוקפנות הרוסית", וביידן הבטיח להשבית את צינור הגז נורדסטרים 2 בתרחיש של פלישה. הוא אף המליץ לאזרחים האמריקנים השוהים באוקראינה לעזוב את המדינה. ביידן הבהיר כי הוא סבור שעדיין יש מוצא דיפלומטי למשבר, הגדול ביותר באירופה מאז נפילת ברית המועצות.

ואולם, בעוד שקנצלר גרמניה הזהיר כי התקפה חדשה של רוסיה על אוקראינה תסב לה "מחיר גבוה ביותר", הוא לא התחייב כמו נשיא ארצות הברית להשבית את פרויקט צינור הגז השנוי במחלוקת נורד סטרים 2. ביידן לא פירט כיצד וושינגטון תוודא שהפרויקט, שאמור להכפיל את כמות הגז שמעבירה רוסיה לגרמניה ולעקוף את הנתיב המסורתי דרך אוקראינה, לא יצא לדרך.

מוקדם יותר, שרת ההגנה של גרמניה הודיעה על שליחת 350 חיילים לליטא כחיזוק כוח המשימה של נאט"ו המוצב במדינה הבלטית.

נשיא ארה"ב ביידן וקנצלר גרמניה שולץ, וושינגטון, 7 בפברואר 2022. רויטרס
ספג ביקורת על הגישה שלו כלפי רוסיה. שולץ במסיבת עיתונאים עם ביידן בבית הלבן, הערב/רויטרס

אוקראינה זכתה למשלוחי נשק הגנתי בשבועות האחרונים ממדינות המערב, ששוללות התערבות ישירה ופריסת חיילים של נאט"ו בשטחה. בעקבות התסכול בקייב מהמדיניות של ברלין, וסירובה לספק לה אמצעי לחימה הגנתיים בשונה ממדינות אחרות ביבשת, הגיעה שרת החוץ של גרמניה לביקור שני בקייב בתוך שלושה שבועות. השרה, אנלנה ברבוק, הבטיחה תמיכה בלתי מתפשרת באוקראינה, והדגישה שגרמניה מוכנה לשלם מחיר כלכלי גבוה כדי לבלום את התוקפנות הרוסית.

שר החוץ של אוקראינה, דימיטרו קוליבה, אמר כי הוא ניהל "שיחה כנה" עם מקבילתו על משלוחי הנשק וכי השניים גיבשו הצעה לפתרון. הוא לא מסר פרטים נוספים.

בינתיים, תמונות לוויין שהגיעו לרשת CNN מראות כי רוסיה קירבה כוחות נוספים בסמוך לגבול עם אוקראינה, אף שהיא ממשיכה להכחיש שיש לה כוונה לפלוש לשכנתה. בכירים אמריקנים הזהירו בימים האחרונים כי המלחמה עלולה לפרוץ בכל רגע, בעוד שבקייב דחו זאת בתור "תרחישים אפוקליפטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully