וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מזהירה: עשרות אלפים ייהרגו אם רוסיה תפלוש לאוקראינה

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 15:33

בכירים בממשל ביידן ציירו תמונת מצב עגומה בתדרוך בפני חברי קונגרס, שבו העריכו כי פוטין השלים כבר 70% מההיערכות לפלישה מלאה. לדבריהם, קייב עשויה ליפול בתוך יומיים, והמחיר האנושי יהיה כבד במיוחד ויגרום למשבר פליטים באירופה

בווידאו: המשבר בין רוסיה לאוקראינה - כוחות אמריקנים ראשונים מגיעים לגרמניה/צילום: רויטרס

ארצות הברית מעריכה כי צבא רוסיה ריכז 70% מהכוחות שהוא יזדקק להם כדי לפתוח בפלישה מלאה לאוקראינה, וזו עלולה להסתיים בהרג של עשרות אלפי אזרחים - כך אמרו הלילה (ראשון) גורמים בכירים בממשל ביידן, בהמשך לתדרוך מודיעיני שקיבלו בשבוע שעבר חברי קונגרס.

במהלך שש שעות של פגישות סגורות עם מחוקקים בבית הנבחרים ובסנאט ביום חמישי, הזהירו הגורמים הרשמיים שאם מר פוטין יבחר באופציה האגרסיבית ביותר שלו, הוא יוכל לכתר או לכבוש במהירות את קייב, הבירה, ולהדיח את הנשיא הנבחר וולודימיר זלנסקי. הם גם הזהירו כי הפלישה עלולה לגרום למשבר פליטים עצום באירופה.

הגורמים הבכירים הדגישו כי גורמי המודיעין לא הגיעו למסקנה שלפיה פוטין קיבל החלטה סופית לפלוש. עם זאת, תמונות לוויין מהאזור, שיחות בתוך הכוחות הרוסיים ותמונות של העברת ציוד צבאי רוסי מצביעים על כך שנשיא רוסיה משלים את ההכנות למה שעשוי להיות המבצע הצבאי היבשתי הגדול ביותר באירופה מאז תום מלחמת העולם השנייה ב-1945.

הם גם הזהירו מפני המחיר הכבד של פלישה מלאה. לפי ההערכות, בין 25 אלף ל-50 אזרחים, 5,000 עד 25 אלף חיילים אוקראינים ו-3,000 עד עשרת אלפים חיילים רוסים עשויים לההירג. הפלישה, לדברי הגורמים, עלולה לגרום גם למיליון עד חמישה מיליון פליטים, כשרבים מהם יימלט לפולין השכנה.

חייל בצבא אוקראינה, שנמצא ממערב לקו החזית עם מחוז דונייצק. 5 בפברואר 2022. רויטרס
הפלישה יכולה להתמקד במזרח המדינה. חייל בצבא אוקראינה בקו החזית בדונייצק, אתמול/רויטרס

הגורמים מאמינים שאם פוטין יחליט לפלוש, לא יהיה זה לפני המחצית השנייה של פברואר. עד אז, אדמות נוספות יקפאו - מה שיקל על העברת כלי רכב וציוד כבדים -ואולימפיאדת החורף בבייג'ינג תסתיים או תהיה בשלבי האחרונים ופוטין יוכל להימנע מהבעת הנשיא שי ג'ינפינג, אחד מבעלי בריתו המרכזיים שעמו נפגש בשישי.

התדרוכים הקודרים מצטרפים לאזהרות חמורות אחרות שפרסם ממשל ביידן בשבועות האחרונים. זה חלק מקמפיין מתואם של הממשל לחשיפת תכניותיו של פוטין מבעוד מועד, על מנת להגביר את הלחץ הבינלאומי עליו ולהבהיר לו את המחיר הכלכלי שתסב לרוסיה פלישה נוספת לאוקראינה, שממנה כבר סיפחה את חצי האי קרים ב-2014.

עוד בוואלה!

כוחות אמריקניים ראשונים הגיעו לאירופה, דיווח: רוסיה מתכננת תרגיל גרעיני גדול

לכתבה המלאה
מטוסי קרב רוסיים. 06 בפברואר 2022. AP
פוטין מגבש שורת אפשרויות. מפציצים רוסיים בדרך להמראה, אתמול/AP

ביום חמישי, הממשל גם הזהיר בפומבי כי רוסיה מתכננת להוציא לדרך מבצע "דגל כוזב" להצדקת פעולה צבאית נגד אוקראינה, ייתכן שבאמצעות תיעוד מזויף של מתקפה מבוימת על כוחותיה או על האוכלוסייה דוברת רוסית במזרח אוקראינה.

אפשרות נוספת שעלתה בהערכת התרחישים השונים בבירות המערב ובקייב היא פעולה מצומצמת יותר של רוסיה תחילה, לבחינת התגובה הבינלאומית. זו כוללת התקפות סייבר לשיתוק רשתות החשמל והתקשורת של אוקראינה, פלישה מוגבלת למזרח המדינה או מהלך לביתור המדינה לשני חלקים, לאורך נהר הדנייפר.

גורמים אמריקניים הכירו בתרחיש זה, שעלה בשיחות בין גורמים אירופיים, במיוחד אם פוטין יבחן אם פעולה צבאית קטנה יותר תפלג את האיחוד האירופי סביב המחיר הכלכלי שיש לגבות ממוסקבה.

גורמי מודיעין מערביים אמרו לניו יורק טיימס שהם קלטו שיחות המצביעות על כך שראשי צבא רוסיה בטוחים שהם יכולים לכבוש את אוקראינה במתקפת בזק, אך הם חוששים שהם יתקשו לשלוט בשטח, במיוחד אם הפלישה תגרום להתקוממות משמעותית. בנאט"ו משערים כי בשל התרחיש הזה, רוסיה עשויה לפלוש לאוקראינה, לנסות להקים ממשל אוהד בקייב ולאחר מכן להסיג חלקית את כוחותיה.

פלישה "כמעט ודאית"

בתדרוכים, שחלקים מהם פורסמו על ידי גורמים בממשל הלילה, השתתפו שר ההגנה לויד אוסטין, שר החוץ אנתוני בלינקן, ראש קהילת המודיעין אבריל היינס ויו"ר המטות המשולבים, גנרל מארק מילי. מילי אמר לחברי הקונגרס כי פוטין מכין את הצבא לכל תרחיש, "בונה לעצמו סדרת אפשרויות".

הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו אמר לכתבים לאחר התדרוך כי פלישה רוסית היא "כמעט ודאית", והזהיר כי פוטין לא יעצור באוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully