וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא ריגלנו אחר אזרחים": כשסגן ראש אגף החקירות הכחיש את סערת NSO

עודכן לאחרונה: 7.2.2022 / 17:17

מפכ"ל המשטרה קרא הבוקר להקים ועדת בדיקה לאחר חשיפת "כלכליסט" לפיה המשטרה שתלה את תוכנת הריגול פגסוס בטלפונים של בכירים, זאת שבועות ספורים בלבד לאחר שבכיר בארגון הכחיש את הדברים. "אלה לא האג'נדות של המשטרה", אמר אז תנ"צ יואב תלם. האזינו לריאיון ולהכחשה

בווידאו: הרצוג: מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק/לע"מ

מערכת אכיפת החוק סוערת לאחר חשיפת "כלכליסט" לפיה המשטרה שתלה את תוכנת הריגול פגסוס של NSO במכשירי הטלפון של בכירים רבים, בהם מנכ"לי משרד האוצר לשעבר קרן טרנר ושי באב"ד, איש העסקים רמי לוי, מנכ"ל וואלה! לשעבר אילן ישועה והעורך לשעבר אבירם אלעד, בנו של ראש הממשלה לשעבר אבנר נתניהו, וכן עיתונאים מאתר וואלה!

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי לא הכחיש את הדברים וביקש להקים ועדת חקירה בראשות שופט שתבחן את המקרים. עם זאת, רק בחודש שעבר הכחיש תת-ניצב יואב תלם, סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרה, את הטענות לפיהן המשטרה השתמשה בתוכנת פגסוס כדי לפרוץ לטלפונים של אזרחים ללא פיקוח ובקרה. "אני מאוד סקרן לדעת מי עומד מאחורי הדבר הזה ועל מה הוא מבוסס", אמר תלם בריאיון ל-103FM, והבהיר: "משטרת ישראל לא מרגלת אחר אזרחים, היא אוכפת את החוק ונלחמת בפשעים ועבריינים".

סגן ניצב יואב תלם בוועידת המשפט. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו
"משטרת ישראל לא מרגלת אחר אזרחים", תנ"צ תלם/ראובן קסטרו

עוד אמר: "אני גם אזרח, אני לא רוצה לחיות במדינה שבה משטרה מרגלת אחר אזרחים כשאין חשד לביצוע עבירה, כשאין את הסמכויות על פי חוק, כשאין את הביקורת השיפוטית והפיקוח הפיקודי הנדרש, אלה לא האג'נדות של משטרת ישראל".

לדבריו, "האמירות האלו על פעילות, ריגול, ביון, בניגוד לצווים, בניגוד לחוק - זה פשוט לא נכון. הניסיון כתוצאה מהתחקיר הזה לציין את משטרת ישראל כגוף ביון שמרגל אחר אזרחים, שאוסף מידע - זה פשוט ניסיון לא מוצלח בעיניי".

המפכ"ל קובי שבתאי בתחנת לב תל אביב. דוברות משטרת ישראל
ביקש להקים ועדת בדיקה. שבתאי/דוברות משטרת ישראל

פוליטיקאים רבים מהקואליציה ומהאופוזיצה מתחו ביקורת חריפה הבוקר (שני) בעקבות התחקיר /נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "זה יום לא פשוט. בפתח דבריי, איני יכול שלא להתייחס לצבר הפרסומים ובראשם הידיעה שפורסמה הבוקר בכלכליסט. מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק. מי שאוכף את החוק חייב להקפיד עליהן קלה כחמורה, יותר מכולם. אסור לנו לאבד את הדמוקרטיה שלנו. אסור לנו לאבד את המשטרה שלנו. ובוודאי -אסור לנו לאבד את אמון הציבור בהן. זה מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית".

מפכ"ל המשטרה פנה לשר לביטחון הפנים כדי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית בראשות שופט: "לאור הפרסומים האחרונים בדבר הפעלת מערכות טכנולוגיות במשטרת ישראל בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד, פניתי לשר לביטחון פנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט, שתיבחן את הנושא על כל היבטיו וזאת על מנת להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך. ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק".

בעקבות הפרסומים דרש ארגון העיתונאים לפתוח ועדת חקירה ממלכתית. "הבוקר נחשף כי הוטל אות קלון על המשטר הדמוקרטי בישראלי. משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של עיתונאים ומקורותיהם, אישי ציבור ואזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה.

"חופש העיתונות והחיסיון העיתונאי מהווים אבני בניין מרכזיות בחומה המגנה על משטר דמוקרטי ומעמדן מעוגן היטב בדין הישראלי. ניהול מעקבים אחרי עיתונאים ומקורות עיתונאיים מהווה פגיעה חמורה בחופש העיתונות, בחיסיון מקורות ובזכויותיו של הציבור. יש להקים באופן מיידי וועדת חקירת ממלכתית שתחקור את הפרשה ללא מורא ומשוא פנים. רק לוועדת חקירה ממלכתית יש סמכות לזמן עדים ולחקור את כל הנוגעים בדבר". לפני כחודש פנו בארגון העיתונאים ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להתערבותו ובדיקתו האם בוצעו מעקבים אחר עיתונאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully