וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה מודה: התגלו חריגות בשימוש שעשה הארגון בתוכנות ריגול

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 15:33

אחרי שהכחישה עד כה את הטענות לריגול אחר אזרחים, הודתה המשטרה כי בבדיקה מאוחרת "התגלו ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים". ההודעה יצאה מהארגון אחרי שהיועמ"ש, ביומו האחרון לתפקיד, מינה צוות שיחקור את הטענות

בווידאו: עימות בוועדה לביטחון פנים על שימוש ישראל בתוכנת פגסוס של NSO/צילום: ערוץ הכנסת

המשטרה הודתה היום (שלישי) כי חרגה מהשימוש התקין בתוכנות ריגול נגד אזרחים. זאת, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה, ביומו האחרון לתפקיד, על הקמת צוות שיבחן את הנושא.

המשטרה הכחישה עד כה את הטענות לריגול אחר אזרחים באמצעות תוכנת "פגסוס" של חברת הסייבר ההתקפי NSO, כפי שעלו מתחקיר "כלכליסט". ואולם, היום היא מסרה כי "בבדיקה נוספת מאוחרת יותר שנעשתה עוד טרם הקמת צוות הבדיקה, התגלו ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים".

גורם בכיר אמר כי אחת החריגות האפשריות שאותרו על ידי המשטרה נוגעת לחקירה פלילית אחת שבוצעה לפני כמה שנים. במקרה, שעדיין נבדק, נעשה שימוש בתוכנת ריגול שאינה של NSO אלא של חברה אחרת, לכאורה בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה. בשלב זה, החריגות שבמשטרה מודים בקיומן, היו בתיקים שבהם המשטרה קיבלה אישור לחיפוש נקודתי משופט. טרם ידוע האם עשתה זאת גם בתיקים שבהם לא היה כלל אישור משופט.

בראשות הצוות שהקים מנדלבליט, תעמוד המשנה ליועמ"ש, עמית מררי. עוד יהיו בו שני בכירי שב"כ לשעבר, ראש אגף טכנולוגיה צפריר כץ, וראש אגף החקירות איל דגן. הצוות התבקש להגיש את ממצאיו עד ל-1 ביולי.

יהודים וערבים באירוע משותף בלוד בנוכחות המפכ"ל, קובי שבתאי 18 במאי 2021. ראובן קסטרו
הארגון הודה בחריגות. שבתאי/ראובן קסטרו

הפרשה התפרסמה לראשונה בעיתון "כלכליסט" בחודש שעבר, עם דיווח לפיו המשטרה משתמשת בתוכנת הריגול פגסוס של NSO כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה, בהם ראשי ערים ופעילים פוליטיים.

בדיווח נכתב כי ההוראה לבצע את המעקב באמצעות התוכנה אחר אזרחים ישראלים שאינם עבריינים או חשודים ניתנה על ידי דרגים גבוהים במשטרה, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. מי שקיבלו את ההוראה וביצעו אותה היו אנשי צוות המבצעים המיוחדים (מ"מ) בחטיבת הסייבר "סיגינט" המשטרתית, שכל פעילותה סודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully