וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד למפכ"ל: תוכנות ריגול? נגד משפחות פשע ולא נגד ראשי ערים חשודים בשחיתות

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 19:29

בדיון בקבינט העלה קובי שבתאי את נושא NSO והפרסומים נגד המשטרה, וטען כי בכל המקרים שנעשה שימוש בה, זה התבצע בפיקוח שיפוטי. השר לביטחון הפנים בר-לב צידד בו ותקף את שרת הפנים: "גם אם קרה, זה באישור. את רוצה לשנות את החוק תשני". בנט והורוביץ הביעו תמיכה בשקד

בווידאו: עימות בוועדה לביטחון פנים על שימוש ישראל בתוכנת פגסוס של NSO/צילום: ערוץ הכנסת

הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני ביום ראשון בנוגע לפעילות המשטרה נגד ארגוני הפשע, הפך לכמה דקות לוויכוח בין השרים בנוגע לשימוש שעושה המשטרה בתוכנות ריגול של חברת NSO ושל חברות סייבר אחרות נגד אזרחים ישראלים, כך לפי שלושה גורמים שהשתתפו בישיבה.

זו הייתה הפעם הראשונה שהנושא עולה לדיון בפורום ממשלתי כלשהו מאז סדרת הכתבות שפורסמה בעיתון "כלכליסט" בנוגע לשימוש שעשתה המשטרה לכאורה בתוכנת הריגול של NSO, כדי לאסוף מידע על ראשי ערים, פעילים חברתיים ובמקרים נוספים שאינם נחשבים לעבירות של פשע חמור.

NSO. ShutterStock
הפעם הראשונה שהנושא עלה לדיון בפורום ממשלתי/ShutterStock

אלא שגם הדיון הזה החל במקרה ובצורה לא מתוכננת. מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי התייחס במהלך הישיבה תוך כדי דיון על סוגיה אחרת לפרסומים האחרונים. שבתאי טען בפני השרים כי הבדיקה שנערכה במשטרה העלתה כי הטענות שפורסמו בכתבות אינן נכונות וכי בכל המקרים שנעשה שימוש בתוכנת הריגול של NSO הדבר התבצע בפיקוח שיפוטי מלא ובהתאם לצו של שופט מחוזי.

השרים לא קיבלו את הדברים. לפי שלושה גורמים שהשתתפו בישיבה מי שיצאה בתקיפות רבה נגד מפכ"ל המשטרה הייתה שרת הפנים איילת שקד. היא טענה כי המשטרה לא צריכה להשתמש בתוכנות ריגול רבות עוצמה מהסוג של NSO נגד ראשי ערים שחשודים בשחיתות ציבורית או נגד בני משפחה שלהם או עוזרים שלהם.

השר לביטחון פנים עומר בר-לב השיב לשקד כי למיטב ידיעתו הפרסומים בנושא אינם נכונים אבל גם אם עולה צורך בשימוש בתוכנות כאלה מצד המשטרה נגד ראשי ערים או פוליטיקאים, הדבר מתבצע רק באישור של שופט מחוזי.

איילת שקד בראיון באולפן וואלה!, 2 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
בנט והורוביץ תמכו בעמדתה. שקד/ראובן קסטרו

"גם אם זה קרה - אל תפילי את זה על המשטרה", אמר בר-לב לשקד. "באו לשופט ואמרו שהולך להתבצע פשע ואנחנו רוצים להאזין לפלוני או בן דודו. אם השופט אישר כי היו מספיק ראיות או שהמשטרה שכנעה אותו אז מה את צועקת על המשטרה - את רוצה לשנות את החוק אז תשני את החוק".

שקד הגיבה לדברי בר-לב. "אני לא טוענת שלא ביקשתם צו משופט אבל יש הבדל בין שימוש בתוכנות כאלה נגד משפחת פשע או פדופיל שזה דבר הגיוני לבין שימוש באמצעים כאלה נגד ראש עיר מושחת", אמרה. אחד הגורמים שהשתתפו בישיבה אמר כי שר הבריאות ניצן הורביץ וראש הממשלה נפתלי בנט הביעו תמיכה בעמדתה של שקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully