וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: המשטרה עקבה אחרי ישראלים בעזרת תוכנת NSO שהותקנה בטלפונים ללא פיקוח

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 12:58

התוכנה הותקנה מרחוק בטלפונים של ישראלים, האזינה לשיחות הטלפון שלהם וצפתה בהתכתבויות שלהם. לפי הדיווח שפורסם בכלכליסט ההוראה למעקב ניתנה ללא צו ופיקוח בית משפט. המשטרה: "אין שחר לטענות". בר-לב: "אין פרקטיקה של האזנות סתר, אוודא שלא מתבצע עיגול פינות"

בווידאו: משרדי חברת הסייבר הישראלית NSO/צילום: רויטרס

המשטרה עקבה אחרי ישראלים באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO, שהושתלה מרחוק במכשירי טלפון - כך פורסם היום (שלישי) בכלכליסט. התוכנה השתלטה על טלפונים של מפגינים, עובדים בחברה ממשלתית, מתנגדים למצעד הגאווה ואף ראשי עיר ומקורב לפוליטיקאי בכיר, האזינה לשיחות הטלפון שלהם וצפתה בהתכתבויות שלהם. לפי הפרסום, ההוראה למעקב ניתנה על ידי דרגים גבוהים במשטרה, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. מי שביצע את המעקב היו אנשי צוות המבצעים המיוחדים בחטיבת הסייבר "סיגינט" המשטרתית.

המעקב נערך בין היתר כדי למצוא ראיות לפשעים שאזרחים היו חשודים בביצועם או במעורבותם, או כדי למצוא מידע שיעזור להפעיל לחץ על נחקרים. באחד המקרים המשטרה פרצה לטלפון של ראש עיר מכהן - שם מצאה התכתבויות שהעלו חשד ליחסי תן וקח בינו ובין קבלן. התיק לא התקדם מעבר למידע שנמצא בידי המשטרה, ולפי הפרסום לא ידוע אם ראש העיר יודע שההתכתבויות שלו נחשפו. לאחר רצח שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים בקיץ 2015, המשטרה שתלה את התוכנה בטלפונים של חלק ממתנגדי מצעד הגאווה ש"סומנו מראש", על מנת לאסוף עליהם מידע.

המשטרה הכחישה את הטענות, ואמרה כי "אין להן שחר". "כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה על פי הדין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים", אמרו. "בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס", הוסיפו.

סניף של חברת קבוצת NSO ליד היישוב ספיר, 24 באוגוסט 2021.. AP
ללא פיקוח וצו בית משפט. NSO/AP

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, הצטרף לדברי המשטרה ואמר כי "לאחר בירור, אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט". עם זאת, הבהיר שהוא יוודא כי "לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO וכי כל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט".

לפני כחודש, משרד הביטחון הודיע כי הוא מהדק את הפיקוח על חברות סייבר ישראליות, בעקבות פרשת הפריצה לטלפונים הסלולריים של עובדי משרד החוץ האמריקני שבוצעה בידי תוכנה של חברת NSO. בעקבות הפרשה החברה הוכרזה בארצות הברית כ"פועלת נגד האינטרס הביטחוני האמריקני". חברת NSO הואשמה בעבר בפריצה וריגול אחר עיתונאים, פוליטיקאים בכירים במדינות זרות ופעילי זכויות אדם, באמצעות התוכנה "פגסוס". בנוסף, נחשד כי התוכנה שימשה כדי לפרוץ למכשיר הטלפון הנייד של נשיא צרפת עמנואל מקרון ובכירים צרפתים נוספים. החשד יצר משבר דיפלומטי בין ישראל לצרפת.

אמיר השכל, ממובילי מחאת בלפור, מסר כי הוא "לא מופתע" מהטענות, שכן הן "מאוד מתאימות לאווירה של השר לביטחון הפנים לשעבר אמיר אוחנה, שעשה הכל כדי לדכא את המחאה". הוא הוסיף כי "מעקב אחרי מנהיגי המחאה זו פגיעה קשה בזכות הבסיסית בדמוקרטיה - להפגין, ואם למשטרה היו סיבות טובות לעשות את זה הם היו צריכים ללכת לבית משפט ולקבל את האישור". הוא הודה כי במהלך המחאות הוא חשש ממעקבים. "זה היה ברור שמחפשים אותנו, כשהיה צריך נפגשתי בלי טלפון".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, קרא לפיטורי המפכ"ל קובי שבתאי. "אלשיך התחיל את הריגול בתוכנת NSO אבל שבתאי המשיך אותו", נימק. "בדיוק כמו שהוא המשיך עם אותה גישה של אלימות כלפי אזרחים, זריקת אחריות וטיוח. ראינו את זה בשיבוש העבודה של ועדת החקירה על אסון מירון וראינו את זה כלפי אזרחים ערבים, מפגינים ועיתונאים. שבתאי חייב ללכת הביתה".

גם יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר קרא לפטר את המפכ"ל. "מדובר באירוע חמור ביותר ולא משנה אם המעקב התבצע נגד פעילי שמאל, ימין, או ארגונים חברתיים. זכויות אזרח, זה זכויות אזרח וצריכים לשמור עליהן. גורמים במשטרה מתנהלים במקרה הזה כמו במדינת עולם שלישי".

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד קרא להקים ועדת חקירה לבחינת הטענות. "ישראל היא מדינה דמוקרטית השומרת על פרטיות וחופש אזרחיה", אמר, "לא ניתן לזה לעבור על סדר היום". סיעת ש"ס פנתה ליו"ר הכנסת בדרישה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא. "לא ייתכן שמשטרת ישראל תעשה דין לעצמה, תנהג בניגוד למצוות המחוקק וללא פיקוח שיפוטי או מהותי כלשהו תוך פגיעה קשה בזכויות של אדם", נכתב.

יהודים וערבים באירוע משותף בלוד בנוכחות המפכ"ל, קובי שבתאי 18 במאי 2021. ראובן קסטרו
"לפטר את המפכ"ל". קובי שבתאי/ראובן קסטרו

השר אלי אבידר קרא לבר-לב "לעצור מיד את השימוש בתוכנות ריגול נגד מוחים ומפגינים וכנגד כל מי שאינו מוגדר כיעד טרור". לדבריו, "מדובר באזעקת חירום לציבור הדמוקרטי במדינת ישראל, שלאורך המאבק העיקש נגד איכוני שב"כ ופגיעה בחירות האזרחים, העדיף לשתוק ולא לעסוק בפריצת הגבול שבין המדינה לחירות האזרח". הוא טען כי שימוש השטרה בטכנולוגיה הוא "פגיעה אנושה בקודש הקודשים של הדמוקרטיה - חירות האזרח".

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, יורם הכהן, אמר: "אם משטרת ישראל השתמשה בטכנולוגיות של NSO למעקב אחר אזרחים ישראליים ללא פיקוח והסדרה ראויים זו רעידת אדמה. השב"כיזציה של פעילות המשטרה צריכה להדאיג כל אזרח במדינת ישראל." עוד הוסיף כי "מדובר במקרה חמור, בחדירה ובהפרה משמעותית ביותר- בית משפט כבר קבע בעבר שטלפון של אדם מייצג את כל עולמו. שימוש בחוק האזנת סתר לטכנולוגיות מהסוג הזה מחייב דיון ציבורי פתוח ומעמיק".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין: "מהפרסום עולה תמונה חמורה של הפרת זכויות אדם והוראות חוק שונות, וכן הפרה של עקרונות שלטון החוק ושל משטר דמוקרטי. שימוש בתוכנת המעקב על ידי המשטרה ללא צו היא חריגה חמורה מסמכות, לצד פגיעה חמורה בזכויות פרט חוקתיות - כאשר בראשן הזכות לפרטיות ולחופש הביטוי". עוד הוסיפה כי "אבקש לפתוח בחקירה דחופה של הגורמים המעורבים בהשתלת תוכנת המעקב תוך חריגה, לכאורה, מסמכות, ותוך פגיעה חמורה בזכויות אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully