וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות פרשת NSO: משרד הביטחון מהדק את הפיקוח על חברות סייבר ישראליות

לאחר שמכשירי אייפון של לפחות 9 עובדי משרד החוץ האמריקני נפרצו על ידי תוקף אלמוני באמצעות תוכנות הריגול שפותחה על ידי קבוצת NSO, הוחלט על נוסח מעודכן להצהרת משתמש סופי שעליה נדרשת כל מדינה לחתום כתנאי למתן רישיון ליצוא מערכות סייבר

בווידאו: משרדי חברת הסייבר הישראלית NSO/צילום: רויטרס

משרד הביטחון הידק היום (שני) את הפיקוח על חברות סייבר ישראליות בעקבות פרשת הפריצה לטלפונים הסלולריים של עובדי משרד החוץ האמריקני שבוצעה בידי תוכנה של חברת NSO הישראלית.

בהודעת אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון נמסר כי הוחלט על נוסח מעודכן להצהרת משתמש סופי שעליה נדרשת כל מדינה לחתום כתנאי למתן רישיון ליצוא מערכות סייבר איסופי או מערכות מודיעין. את הצהרת המשתמש הסופי המעודכנת גיבשו משרדי הביטחון והחוץ, כחלק מעדכון מדיניות הפיקוח של מדינת ישראל על ייצוא של מערכות סייבר.

סניף של חברת קבוצת NSO ליד היישוב ספיר, 24 באוגוסט 2021.. AP
סניף של NSO ליד היישוב ספיר/AP

ביום שישי פורסם כי מכשירי אייפון של לפחות תשעה עובדי משרד החוץ האמריקני נפרצו על ידי תוקף אלמוני, באמצעות תוכנות הריגול שפותחה על ידי קבוצת NSO. הפריצות, שהתרחשו בחודשים האחרונים, פגעו בין היתר בבכירים אמריקנים באוגנדה. זאת, ברקע התביעה לפני כעשרה ימים של "אפל" בבית משפט פדרלי, הדורשת למנוע מ-NSO להחזיק או להשתמש בכל התקן, שירות או תוכנה מתוצרתה, כדי להגן על פרטיות משתמשיה.

"אם החקירה שלנו תראה שהפעולות הללו אכן התרחשו עם הכלים שלנו, ההתקשרות עם לקוח כזה תסתיים לצמיתות וננקוט בצעדים משפטיים", אמר דובר NSO, והוסיף כי NSO גם "תשתף פעולה עם כל רשות ממשלתית רלוונטית ותציג את מלוא מידע שיהיה לנו".

אייפון. ShutterStock
הפריצות פגעו בין היתר בבכירים אמריקנים באוגנדה/ShutterStock

בהודעת המשרד נכתב כי "המהלך מצטרף לשורה של פעולות שנעשו בשנים האחרונות בנושא פיקוח על ייצוא מערכות סייבר, שבמסגרתן מדינת ישראל מתירה יצוא לגורמי ממשל בלבד ולמטרות חקירה ומניעת טרור ופשע חמור, ומפקחת על פי  צו ציוד לחימה המבוסס על הסדר ואסנאר". 

עוד נמסר כי ההצהרה המעודכנת מיישמת את מדיניות משרד הביטחון להגביל את השימוש הסופי המותר במערכות סייבר. במסגרתה, מדינה רוכשת מתחייבת להגביל את השימוש במערכת הסייבר לחקירה ומניעה של פעולות טרור ופשעים חמורים בלבד. "בד בבד, חודדו ההגדרות לפשעים חמורים ופעולות טרור, במטרה למנוע טשטוש גבולות בהקשר זה", נכתב בהודעה.

ההצהרה המעודכנת קובעת כי פעולות טרור הן בין השאר, פעולות שנועדו לאיים על אוכלוסייה ועלולות להביא לתוצאה של מוות, פציעה, לקיחת בני ערובה ועוד. כמו כן, ההצהרה המעודכנת מבהירה באילו נסיבות חל אסור בהפעלת מערכת הסייבר ומבהירה מפורשות קיומה של אפשרות להטלת סנקציות במקרה של הפרת ההוראות, כולל הגבלת מערכת הסייבר או ניתוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully