וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הזהיר את פוטין מפלישה לאוקראינה; נשיא רוסיה איים בניתוק הקשרים

המנהיגים החליפו בשיחת הטלפון בת 50 הדקות אזהרות הדדיות מפני התערבות במשבר עם אוקראינה, אך שידרו אופטימיות כי השיחות הדיפלומטיות בחודש הבא עשויות להפחית את המתיחות. למרות השיח על דיפלומטיה, הטון בשיחת הטלפון תואר בידי גורמים משני הצדדים כ"רציני"

בווידאו: שיחת ווידאו בין ביידן לפוטין/צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליפו אמש (חמישי) אזהרות הדדיות מפני התערבות במשבר עם אוקראינה, אך שידרו אופטימיות מסוימת כי השיחות הדיפלומטיות בחודש הבא עשויות לסייע בהקלת המתיחות. פוטין הוא שיזם את שיחת הטלפון בת 50 הדקות, השנייה שהשניים קיימו בתוך חודש. במהלכה, ביידן אמר כי הוא מעוניין לראות את רוסיה מצמצמת את הכנותיה הצבאיות בגבול אוקראינה ופוטין איים בניתוק הקשר עם וושינגטון במידה ותמשיך לאיים על מוסקבה בסנקציות.

דוברת הבית הלבן ג'ן סקי מסרה בתום השיחה כי ביידן דחק ברוסיה להפחית את המתיחות עם אוקראינה, והבהיר כי "ארצות הברית ובעלות בריתה ושותפותיה יגיבו בנחישות אם רוסיה תרחיב את פלישתה לאוקראינה". היא הוסיפה כי "הנשיא ביידן חזר והדגיש שהתקדמות מהותית בשיחות יכולה להתרחש רק בסביבה של הנמכת להבות ולא של הסלמה". בכיר הקרמלין יורי אושקוב אמר כי השיחה יצרה "בסיס טוב" לשיחות עתידיות.

הרקע למתיחות בין המדינות היא הערכת המודיעין האמריקני מתחילת החודשת לפיה רוסיה מתכננת מתקפה נרחבת נגד אוקראינה בתחילת 2022. לפי ההערכות, המתבססות על תמונות לוויין מהאזור, המתקפה תכלול עשרות אלפי חיילים שרוסיה ריכזה בגבולות אוקראינה בשבועות האחרונים.

פוטין בשיחת טלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על ההסלמה בגבול אוקראינה. רויטרס
ביידן בשיחת הטלפון עם נשיא רוסיה, אמש/רויטרס

למרות השיח על דיפלומטיה, הטון בשיחת הטלפון תואר בידי גורמים משני הצדדים כ"רציני", בעוד אף אחד מהם לא דיווח על התקדמות משמעותית לקראת הכרעה כלשהי בסוגיה האוקראינית. ביידן מצדו חזר על איום בסנקציות חסרות תקדים אם רוסיה תפלוש לאוקראינה. "הוא פתח שני נתיבי פעולה", אמר בכיר בממשל האמריקני. אחד מהם לדבריו הוא דיפלומטי. "השני מתמקד יותר בהרתעה, וכולל מחירים והשלכות חמורות במידה ורוסיה תבחר להמשיך בפלישה לאוקראינה", הוסיף הבכיר.

לדברי גורמים, בין האפשרויות נכללים צעדים שינתקו למעשה את רוסיה מהמערכת הכלכלית והפיננסית העולמית, תוך חימוש נוסף של נאט"ו. אושקוב אמר שפוטין "השיב מיד" כי כל סנקציות, בשלב זה או מאוחר יותר, "עלולות להוביל להתמוטטות מוחלטת של הקשרים בין המדינות". לדבריו, "הנשיא ציין כי זו תהיה שגיאה שצאצאינו יראו כטעות ענקית".

פוטין בשיחה עם ביידן 07 בדצמבר 2021. רויטרס
פוטין בשיחתו הקודמת עם ביידן, לפני כשלושה שבועות/רויטרס

החשש מהצבת עשרות אלפי החיילים הרוסים בגבול אוקראינה בחודשים האחרונים מתבטא ברקע השתלטותה של רוסיה על חצי האי קרים ב-2014 וגיבוי הבדלנים הנלחמים במזרח אוקראינה. עם זאת, רוסיה מכחישה שהיא מתכננת לתקוף את אוקראינה ואומרת שיש לה את הזכות להזיז את חייליה על אדמתה כרצונה.

מוסקבה, שמודאגת לדבריה מההתחמשות המחודשת של אוקראינה בידי המערב, אמרה בעבר שהיא מעוניינת בערבויות משפטית מחייבות לפיהן נאט"ו לא תתרחב עוד מזרחה, ושנשק התקפי מסוים לא יופקד בידי אוקראינה או מדינות שכנות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully