וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן לפוטין: נגיב בצעדים כלכליים ואחרים תקיפים אם תפלשו לאוקראינה

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 9:52

נשיא ארה"ב הזהיר את נשיא רוסיה שעליו להימנע מהסלמה צבאית, במהלך שיחת וידאו שקיימו במשך כשעתיים. הוא גם הביע את תמיכתו בריבונות ובשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, המכותרת על ידי עשרות אלפי חיילים רוסים. נשיא אוקראינה: תומך בחזרה ליחסים דיפלומטיים עם רוסיה

בווידאו: שיחת ווידאו בין ביידן לפוטין/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר היום (שלישי) את נשיא רוסיה כי וושינגטון ובעלות בריתה יגיבו בצעדים כלכליים ואחרים תקיפים אם ארצו תפלוש לאוקראינה, בעוד שפוטין דרש ערבויות לכך שנאט"ו לא תתפשט מזרחה. שני הנשיאים ערכו שיחת וידאו שנמשכה כשעתיים, ודנו בה בעיקר באוקראינה, וכן בסוגיית היציבות האסטרטגית, מתקפות סייבר ושיחות הגרעין עם איראן.

היחסים בין וושינגטון למוסקבה נמצאים בשפל שלא נראה מאז תום המלחמה הקרה ונפילת הגוש הסובייטי בתחילת שנות ה-90, ורוסיה מרכזת עשרות אלפי חיילים בגבול אוקראינה. הקרמלין מכחיש כי יש לו כוונה לתקוף את השכנה ממערב, אך מזהיר כי הצטרפותה לנאט"ו ופריסת מערכות התקפיות בשטחה הן "קו אדום" מבחינת מוסקבה. לא דווח על פריצת דרך בשיחות, אבל הצדדים הסכימו להמשיך בתקשורת ביניהם.

לפי הקרמלין, נשיא רוסיה דרש ערבויות אמינות ומחייבות מבחינה משפטית נגד התרחבות הברית הצבאית המערבית לעבר רוסיה, ומחה על הניסיונות של נאט"ו "לפתח" את שטחה של אוקראינה. הבית הלבן מסר כי ביידן לא נתן הבטחות שכאלו.

לפי הודעת הבית הלבן, "הנשיא ביידן הביע את החששות העמוקים של ארצות הברית ובעלות בריתה האירופיות מפני הסלמה של הכוחות הרוסיים המקיפים את אוקראינה והוא הבהיר כי ארצות הברית ובעלות בריתנו יגיבו בצעדים כלכליים ואחרים תקיפים במקרה של הסלמה צבאית". עוד נמסר כי ביידן הביע את תמיכתו בריבונות ובשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה וקרא לבלימת ההסלמה ולחזרה לדיפלומטיה. הבית הלבן ציין כי ביידן תיאם את עמדותיו עם מנהיגי בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה.

פוטין בשיחה עם ביידן 07 בדצמבר 2021. רויטרס
פגישת ביידן ופוטין, היום/רויטרס

"אני אומר זאת בבירור ובאופן ישיר כי הוא לא נתן הבטחות או ויתורים כאלו (על התפשטות נאט"ו מזרחה)", אמר ג'ייק סליבאן, היועץ לביטחון לאומי של ביידן, בשיחה עם כתבים אחרי השיחה בין ביידן לפוטין. "אנחנו מוכנים לעשות דברים שלא עשינו ב-2014", הוסיף בהתייחסו לתגובה של המערב לסיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014, שהתרכזה בעיקר בהעברת סיוע הגנתי ולא קטלני לקייב מחשש להסלמת המשבר.

בין הצעדים הכלכליים שמגבשת ארצות הברית נגד רוסיה נכללים הקפאת צינור הגז נורד סטרים 2 לאירופה והעברת יכולות הגנה צבאיות נוספות לאוקראינה למדינות הבלטיות, כמו גם הטלת עיצומים על מקורבי פוטין והבנקים המרכזיים של רוסיה וניתוקה ממערכת האשראי הבינלאומית SWIFT - צעד קיצוני שידרוש שיתוף פעולה עם בעלות בריתה.

עוד בוואלה!

הקרב על הקו האדום: הגורל של אוקראינה בידיים של ביידן ופוטין

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין 07 בדצמבר 2021. רויטרס
פגישת ביידן ופוטין, היום/רויטרס

לדברי סליבאן, ביידן היה "ישיר וכן" עם פוטין. "היה הרבה משא ומתן, לא הייתה הטחת האשמות, אבל הנשיא היה ברור ביחס לעמדתה של ארצות הברית בכל הנושאים האלה", אמר. הקרמלין אמר שפוטין הדגיש בפני ביידן שאין זה נכון להטיל את כל האחריות למתיחות הנוכחית על כתפיה של רוסיה.

בתחילת הפסגה הוירטואלית ששודרה בטלוויזיה הרוסית, ביידן ופוטין נראו מברכים אחד את השני בצורה ידידותית. שני הצדדים הביעו תקווה ששני המנהיגים יוכלו לקיים ועידת פסגה ישירה כדי לדון ביחסים בין שתי המעצמות.

גורם רשמי באוקראינה אמר לאחר השיחות כי קייב אסירת תודה על "תמיכתו הבלתי מתפשרת" של ביידן באוקראינה. במקביל, טיוטת תקציב ההגנה שנוסחה בקונגרס ופורסמה לאחר השיחות בין המנהיגים כללה סיוע של 300 מיליון דולר לצבא אוקראינה.

מוסקבה דורשת ערבויות לכך שקייב לא תשתמש בכוח כדי לנסות להשתלט מחדש על שטחי הבדלנים הפרו-רוסיים במזרח המדינה, אף שאוקראינה שוללת תרחיש זה. ארצות הברית דוחקת באוקראינה וברוסיה למלא את הסכמי מינסק שנחתמו ב-2014 וב-2015 במטרה לסיים את הסכסוך במזרח אוקראינה שגבה את חייהם של יותר מ-14 אלף איש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully