וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל המצב הביטחוני באתיופיה: הוחלט על זירוז עליית 5,000 יהודי אתיופיה לישראל

עודכן לאחרונה: 9.11.2021 / 15:06

ההחלטה מגיעה לאחר דיון של שרת הפנים איילת שקד ושרת הקליטה פנינה תמנו-שטה. זאת, על אף שנציגי המל"ל וגורמי ביטחון אחרים, הציגו הערכת מצב לפיה המצב הביטחוני באתיופיה לא מחייב בשלב זה לבצע מבצע חירום לפינוי אותם ממתינים לעלייה לישראל

בווידאו: נזקי מתקפה אווירית בצפון אתיופיה במחוז תיגראי/צילום: רויטרס

שרת הפנים איילת שקד ושרת הקליטה פנינה תמנו-שטה סיכמו היום (שלישי) כי יפעלו לזירוז עלייתם של 5,000 יהודי אתיופיה שממתינים באדיס אבבה לעלייה לישראל. זאת, בצל הידרדרות המצב הביטחוני במדינה.

גורמים שמעורים בתכני הדיון אמרו כי נציגי המטה לביטחון לאומי וגורמי ביטחון אחרים, הציגו הערכת מצב לפיה המצב הביטחוני באתיופיה לא מחייב בשלב זה לבצע מבצע חירום לפינוי אותם ממתינים לעלייה לישראל. עם זאת, במהלך הדיון הונחו גורמי הביטחון להכין תכנית למקרה שתהיה הידרדרות נוספת במצב באתיופיה שתחייב פינוי כזה.

"השרות שקד ותמנו-שטה הביעו דאגה עמוקה מהמצב הביטחוני באתיופיה", נמסר בהודעה שפרסמו השתיים בסיום הישיבה.

בני הקהילה היהודית שנותרו באתיופיה. הסוכנות היהודית, אתר רשמי
בני הקהילה היהודית שנותרו באתיופיה/אתר רשמי, הסוכנות היהודית

ההחלטה על זירוז עלייתם מתווספת לפינוי של חלק ממשפחות הדיפלומטים הישראלים במדינה בהוראת משרד החוץ. במקביל, המשרד עדכן את אזהרת הנסיעה למדינה וכתב כי מומלץ לאזרחים להימנע מביקור שם. "‏משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים השוהים באתיופיה לסיים שהותם במדינה, נוכח תסיסה אזרחית, שיבושים ומגבלות על תנועה וגישה, תקשורת, זמינות מוצרים ויתכן אף טיסות", נכתב באזהרת הטיסה.

בשבוע האחרון חלה הידרדרות נוספת בקרבות באתיופיה. המורדים מתיגראי הצליחו לנצח בכמה קרבות עם כוחות צבא אתיופיה ואף הכריזו כי הם נערכים להסתערות על הבירה אדיס אבבה. המצב הביטחוני במדינה מעורער ביותר וארצות הברית ומדינות נוספות במערב החלו לפנות את אזרחיהן מאתיופיה.

חזית תיגראי שלטה בפוליטיקה האתיופית במשך קרוב ל-30 שנה, לפני שאביי מונה לראש הממשלה ב-2018 לאחר שנים של הפגנות אנטי-ממשלתיות. היא האשימה אותו בריכוז סמכויות על חשבון מדינות המחוז, אולם הוא הכחיש זאת. המלחמה בין הצדדים החלה לפני שנה, ב-3 בנובמבר, לאחר מתקפה על בסיסי צבא אתיופיה במחוז ומאז היא התרחבה לאזורים אחרים במדינה. אלפי אזרחים נהרגו בסכסוך, ומאות אלפים סובלים מרעב. יותר משני מיליון וחצי תושבים נמלטו מבתיהם בצפון אתיופיה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully