וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין האמריקני: רוסיה מתכננת לתקוף את אוקראינה בתחילת השנה

עודכן לאחרונה: 4.12.2021 / 10:27

בוושינגטון פוסט דווח כי התכנית תכלול 175 אלף חיילים, כוחות שריון וארטילריה, והיא עשויה לצאת לפועל בתחילת 2022. ביידן, שיקיים בימים הקרובים שיחת וידאו עם פוטין, דוחה את דרישות מוסקבה למנוע מקייב להצטרף לנאט"ו: "נקשה מאוד על פוטין לעשות את מה שהוא מתכנן"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משוחח עם כתבים בבית הלבן, 3 בדצמבר 2021. רויטרס
הנחישות של ארה"ב עומדת למבחן. ביידן בשיחה עם כתבים בבית הלבן, אתמול/רויטרס

המודיעין האמריקני סבור שרוסיה מתכננת מתקפה נרחבת נגד אוקראינה עוד בתחילת 2022 - כך דווח הלילה (שבת) בוושינגטון פוסט, שציטט גורמים רשמיים ומסמך מודיעין שהגיע לידיו. לפי ההערכות המודיעין בארצות הברית, המתבססות על תמונות לוויין מהאזור, המתקפה תכלול 175 אלף חיילים, שאותם מרכזת רוסיה בגבולות אוקראינה בשבועות האחרונים.

רוסיה דורשת מארצות הברית ערבויות לכך שאוקראינה לא תצטרף לנאט"ו, ושהברית תימנע מפעילות צבאית בשטחה ובסמוך אליה. המשבר גרם לחשש מפני מלחמה חדשה על אדמת אירופה, ובוושינגטון מנסים להרתיע את מוסקבה באמצעות איומים על סנקציות כלכליות חמורות בתרחיש של פלישה.

"התכניות הרוסיות קוראות למתקפה צבאית נגד אוקראינה כבר בתחילת 2022, עם היקף כוחות גדול פי שניים ממה שראינו במהלך האביב האחרון כשרוסיה ערכה תרגיל פתע בסמוך לגבולותיה של אוקראינה", אמר גורם בממשל ,שדיבר בעילום שם כדי לדון בסוגיה הרגישה. בנוסף לכוחות הרגליים, רוסיה הציבה בסמוך לאוקראינה כוחות שריון, ארטילריה וציוד צבאי נוסף.

בעוד שלפי ההערכות אוקראינה, רוסיה כבר הביאה 94 אלף חיילים לאזור הגבול, ארצות הברית מעריכה לפי תמונות לוויין כי מדובר ב-70 אלף חיילים, אולם היא מעריכה כי היקפם יתרחב עד ל-175 אלף. בנוסף לכך, התזוזה הנרחבת של יחידות צבאיות אל הגבול וממנו נועדה "לטשטש את הכוונות וליצור חוסר ודאות".

תרגיל של צבא רוסיה בקרים, אפריל

בווידאו: תרגיל צבאי של רוסיה בחצי האי קרים/מתוך טוויטר

בניסיון אולי אחרון למנוע הסלמה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין עתידים לקיים שיחת וידאו בימים הקרובים, בהמשך לפגישת שרי החוץ שלהם בשטוקהולם בחמישי.

ביידן אמר כי וושינגטון מגבשת צעדים שיגבו מחיר כבד מרוסיה אם תפלוש לאוקראינה, על אף הכחשותיו של פוטין שיש בכוונתו לעשות זאת.

"מה שאני עושה זה לגבש את מה שאני מאמין שיהיו סדרת היוזמות המקיפות והמשמעותיות ביותר שיקשו מאוד על פוטין להמשיך ולעשות את מה שאנשים חוששים מפניו", אמר אתמול ביידן, הדוחה את "הקווים האדומים" של רוסיה ביחס לאוקראינה.

הדאגה מפני מהלכי צבא רוסיה התעוררה גם בשל הגיוס המהיר של כוחות מילואים והסלמה דרמטית ברטוריקה האנטי-אוקראינית ברוסיה. גורמים ברוסיה טוענים שגיוס המילואים הכרחי כחלק ממודרניזציה של צבא רוסיה, אבל בארצות הברית חוששים שכך תוכל מוסקבה להרחיב במהירות את מערך הכוחות שלה בסמוך לגבולות אוקראינה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה בקרמלין, 2 בדצמבר 2021. AP
במוסקבה מזהירים מחזרה "לתרחיש הסיוט" של עימות באירופה. פוטין בקרמלין, חמישי/AP

המידע המודיעיני יכול להצביע על הסיבה שבגללה בכירים בממשל ביידן תדרכו בשבועות האחרונים את כלי התקשורת על החשש מפני פלישה רוסית. "אנחנו לא יודעים אם הנשיא פוטין קיבל את ההחלטה לפלוש, אנחנו כן יודעים שהוא מבסס את היכולת לעשות זאת בזמן קצר אם יחליט לפלוש", אמר בלינקן בשיחה עם כתבים באירופה יום לפני שנפגש עם מקבילו סרגיי לברוב. "אנחנו חייבים להיערך לכל התרחישים".

לברוב, מצדו, הזהיר לפני הפגישה עם בלינקן כי הסיוע הצבאי האמריקני ושל נאט"ו לאוקראינה "מחזיר את תרחיש האימים של עימות צבאי" ביבשת.

על פי המסמך המודיעיני שפורסם בוושינגטון פוסט, ייתכן שצבא רוסה יותיר ציוד צבאי בבסיסי אימונים על מנת שיוכל לתקוף במהירות את אוקראינה בעתיד, כפי שקרה באפריל האחרון. בוושינגטון ובקייב סבורים כי כל מתקפה של צבא רוסיה תהיה נרחבת בהרבה מזו ב-2014, כשסיפחה את חצי האי קרים ותמכה בבדלנים במזרח המדינה.

מטרת מתקפה שכזו לא תהיה בהכרח כיבושים שטחים חדשים, אלא להביא את קייב לכניעה כך שהקרמלין יקבל את הערבויות שהוא דורש, כפי שקרה במהלך המלחמה של רוסיה עם גיאורגיה ב-2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully