וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: המתיחות עם אוקראינה - כמו זו שקדמה למלחמה עם גיאורגיה ב-2008

22.11.2021 / 21:58

שירות הביון של רוסיה הזכיר את "המחיר היקר" ששילמה גיאורגיה, שאיבדה חמישית משטחה במלחמה ההיא. זאת בזמן שמוסקבה דוחה את החששות בקייב ובוושינגטון מפני פלישה לאוקראינה. גורמים אמריקניים: עד 100 אלף חיילים רוסים בגבול, הכוונות של פוטין לא ידועות

בווידאו: ראש ממשלת פולין מבקר בעמדת הגבול עם בלארוס בשל משבר בפליטים/צילום: רויטרס

סוכנות הביון של רוסיה השוותה היום (שני) את המתיחות הנוכחית סביב אוקראינה עם זו שקדמה למלחמה עם גיאורגיה ב-2008, שבה מחץ צבא רוסיה את כוחותיה של המדינה השכנה.

בהצהרה שפורסמה באתר של סוכנות הביון, SVR, נכתב כי נשיא גאורגיה דאז, מיכאיל סאאקשווילי, "שילם מחיר יקר" בעקבות הסכסוך שנמשך חמישה ימים בלבד. כתוצאה מהמלחמה, איבדה גיאורגיה הלכה למעשה את השליטה על שני המחוזות הבדלניים אבחזיה ודרום אוסטיה - המהווים כחמישית משטח המדינה - ובשטחם פרוסים כוחות רוסיים.

הרובל הרוסי איבד מערכו בעקבות ההצהרה של שירות הביון, שהגיעה על רקע דאגה של אוקראינה, ארצות הברית ונאט"ו מתנועות כוחות רוסיים בגבולות אוקראינה, שבעצמה פתחה בתרגיל נרחב. מוסקבה דחתה את הדיווחים על כך שהיא עשויה לתקוף בחורף הקרוב את אוקראינה, והאשימה את המערב ב"היסטריה" ובפרסום ידיעות כוזבות.

Servicemen of the Ukrainian Air Assault Forces attend military drills in Zhytomyr Region, Ukraine November 21, 2021. Picture taken November 21, 2021. Press service of the Ukrainian Air Assault Forces Command/Handout via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY.. רויטרס
בקייב נערכים לפלישה רוסית. תרגיל של צבא אוקראינה, היום/רויטרס

ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה, קירילו בודאנוב, אמר בסוף השבוע לעיתון "מיליטרי טיימס" כי לרוסיה יש יותר מ-92,000 חיילים בסמוך לגבולות אוקראינה וטען שהיא מתכוננת למתקפה עד סוף ינואר או תחילת פברואר. לדבריו, מתקפה כזו תהיה כרוכה ככל הנראה בהתקפות אוויריות, התקפות ארטילריה ושריון ואחריהן הצנחת כוחות במזרח, תקיפות אמפיביות באודסה ובמריופול ופלישה קטנה יותר דרך בלארוס, שמהווה חזית נוספת כיום במתיחות בין המערב למזרח בשל משבר המהגרים.

אזהרות דומות, שיוחסו לעתים קרובות למקורות אנונימיים המעורים בנושא, הופיעו בימים האחרונים בכמה כלי תקשורת בארצות הברית. במקביל, ארצות הברית, נאט"ו ואוקראינה הביעו חשש מתנועות הכוחות הרוסיים בגבולות אוקראינה בשבועות האחרונים. מקור בקונגרס, המעורה במידע המודיעיני של ארצות הברית, אמר כי לרוסיה יש בין 90 ל-100 אלף חיילם בגבול אוקראינה.

עוד בוואלה!

ארה"ב מעריכה: "חלון הזדמנויות קצר למנוע מפלישה רוסית לאוקראינה"

לכתבה המלאה

"חלומות תוקפניים"

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב דחה הדיווחים על אפשרות למתקפה רוסית. "הם מגבירים את המתיחות, וזה עוד ניסיון להציג את רוסיה כמי שמאיימת על הסדרת המצב (במזרח אוקראינה)", אמר בתדרוך לכתבים. "וכמובן שאנחנו לא יכולים לשלול שזאת כסות לחלומות תוקפניים שייתכן שיש לקייב. אני מתכוון לחלומות תוקפניים על רצון אפשרי לפתור את הבעיה בדרום-מזרח בכוח".

היחסים בין אוקראינה לבין רוסיה התמוטטו ב-2014, לאחר שמוסקבה סיפחה את חצי האי קרים של אוקראינה ותמכה בבדלנים שכבשו חלקים ממזרח אוקראינה באזור המכונה דונבאס. קייב מצהירה שהיא לא תוותר על הטריטוריה הזאת.

שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, דחה את דבריו של פסקוב. "אנו רואים עלייה בדיסאינפורמציה של רוסיה, כולל האשמות שווא של אוקראינה בתכנון מתקפה צבאית בדונבס", צייץ באנגלית. "הרשו לי להצהיר זאת באופן רשמי: אוקראינה לא מתכננת מתקפה צבאית בדונבס".

פסקוב האשים את אוקראינה בפרובוקציה, ואמר כי היא מקבלת "אספקה משמעותית של נשק, כולל נשק מתקדם מודרני". לדבריו, "אנחנו צופים בכך בדאגה רבה, משום שאנחנו מכירים את ההשפעה הרבה של פוליטיקאים בעלי השקפה קיצונית באוקראינה". אוקראינה טוענת שהיא משדרגת את יכולות הלחימה שלה כדי להגן על עצמה מפני תוקפנות רוסית אפשרית.

מהגרים ישנים במרכז לוגיסטי במחוז גרודנו, בלארוס, סמוך לגבול עם פולין, 22 בנובמבר 2021. רויטרס
חזית נוספת במתיחות בין המערב למזרח. מהגרים במרכז לוגיסטי בבלארוס, היום/רויטרס

מוסקבה מתנגדת בתוקף לרעיון של הצטרפות אוקראינה לנאט"ו, והיא הזהירה שמדובר בקו אדום עבורה על רקע העמקת הקשרים בין הברית המערבית לקייב. "כמובן שמספר הפרובוקציות הולך גדל בצורה משמעותית", אמר פסקוב. "הפרובוקציות הללו מבוצעות עם נשק שמסופק על ידי מדינות נאט"ו".

ארצות הברית וטורקיה סיפקו לאחרונה לאוקראינה טילים נגד טנקים ומל"טים, בהתאמה, בעוד שבריטניה תומכת בצי של אוקראינה.

גורמים אמריקניים אמרו כי הפעילות הצבאית של רוסיה לאורך הגבול עם אוקראינה יוצרת סדרת אפשרויות מדאיגות עבור מוסקבה, אך טרם ברור אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפלוש לרפובליקה הסובייטית לשעבר. אף אחד מהגורמים האמריקניים שדיבר עם רויטרס לא צופה מתקפה בטווח הזמן המידי, אך הם אמרו כי התנועות הרוסיות מצביעות על יצירת משבר.

לדבריהם, וושינגטון מקווה להימנע מעימות דרך גיבוש הסכמה בינלאומית לגבי האיום, ייתכן שכדי להכשיר את הקרקע להטלת סנקציות אם מוסקבה תחליט לפעול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully