וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוף אורי שמחוני, לשעבר קצין חי"ר וצנחנים ראשי, מת בגיל 86

עודכן לאחרונה: 15.12.2021 / 12:18

שמחוני, יליד קיבוץ גינוסר, השתתף בפעולות תגמול רבות בשנות ה-50, והיה ברבות השנים מפקד חטיבת גולני, מפקד בית הספר לקצינים של צה"ל, קצין אג"ם של פיקוד הצפון במלחמת יום הכיפורים וקצין חי"ר וצנחנים ראשי במהלך מבצע ליטני

בווידאו: תיעוד בצבע של כוחות צה"ל במלחמת יום הכיפורים/צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

האלוף בדימוס אורי שמחוני הלך הלילה (רביעי) לעולמו, והוא בן 86. שמחוני, שהחל דרכו בצנחנים ולחם במיתלה במבצע קדש, היה ברבות השנים מפקד חטיבת גולני, מפקד בית הספר לקצינים של צה"ל, קצין חי"ר וצנחנים ראשי, עוזר ראש אג"ם, וראש מחלקת הדרכה בצה"ל. הוא יובא מחר למנוחות בגינוסר, הקיבוץ שבו נולד וגדל.

שמחוני נולד בגינוסר ב-1936 להורים שהגיעו מהמושב נהלל. הוא בן דודו של אסף שמחוני, אלוף פיקוד דרום במבצע קדש. ב־1954 התגייס לצה"ל והתנדב לצנחנים, השתתף ברוב "פעולות התגמול" שקדמו למבצע קדש, וסיים קורם קצינים.

אורי שמחוני. ראובן קסטרו, מעריב
אורי שמחוני/מעריב, ראובן קסטרו

במבצע קדש נמנה על לוחמי גדוד 890 של הצנחנים שצנחו במיתלה. על הגדוד פיקד רפאל איתן ולפני כן אריאל שרון. לימים אמר שמחוני כי "‬אז נקבעו נורמות הלחימה של צה"ל".

"באותה תקופה התקבצו בגדוד היו מפקדים וחיילים שהטביעו את חותמם על מדינת ישראל ועל מערכת הביטחון, עד ימינו אליה. אריק, מבלי להיכנס לזה שפוליטית אני נמצא בקצה המנוגד לעמדתו כיום, הצליח מעמדת מג"ד להשפיע לא רק על מה שקורה בתוך הגדוד אלא על צה"ל כולו (...) אני חושב שהאווירה בגדוד, או תחושת השליחות והנכונות לעשייה - זו תופעה חד־פעמית, ואני לא חושב שאני מדבר בהשפעת המרחק והזמן", אמר לימים.

עוד בוואלה!

"חקה" של מלחמת יום הכיפורים

לכתבה המלאה

שבע שנים אחרי שהשתחרר - שב לצבא. הוא שימש קצין המודיעין של חטיבת גולני, לחם במלחמת ששת הימים והשתתף בקרבות במהלך מלחמת ההתשה בבקעת הירדן. אחרי שסיים את לימודיו במכללה לפיקוד ומטה, פיקד על יחידת אגוז בפיקוד צפון ועל פשיטות רבות בלבנון באותה תקופה.

לאחר מכן מונה להיות קצין אג"ם של פיקוד הצפון, תפקיד שמילא גם במלחמת יום-הכיפורים. ב-1974 מונה לפקד על חטיבת גולני (שעליה פיקד שנים לפני כן גם בן דודו אסף שמחוני) וב-1975 מונה כמפקד בית הספר לקצינים, ולאחר מכן שימש כקצין חי"ר וצנחנים ראשי, תפקיד שמילא גם במהלך מבצע ליטני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully