וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק קבינט הקורונה: ליברמן לא מגיע גם לוועדת שרים לחקיקה

עודכן לאחרונה: 13.12.2021 / 12:05

מאז הקמת הממשלה שר האוצר נעדר מישיבות הוועדה שמתכנסת על בסיס שבועי ושולח במקומו את השר במשרד האוצר חאמד עמר, שאינו בעל זכות הצבעה. ח"כ משה ארבל מש"ס דורש מהיועמ"ש להתערב מאחר שהחלטת הממשלה קובעת שליברמן חבר בוועדה ולא אף אחד אחר. "עצלות וזלזול בחוק"

בווידאו: ליברמן בוועידת הג'רוזלם פוסט/צילום: הג'ורזל פוסט

מאז שהוקמה הממשלה, אביגדור ליברמן הגיע רק לישיבה אחת של ועדת שרים לחקיקה, שמתכנסת מדי שבוע, ובמקומו התייצב השר במשרד האוצר חמד עמאר. רק שעמאר אינו חבר בוועדה ולכן אינו בעל זכות הצבעה; הוא רק משתתף בדיונים כמשקיף ומביע בהם את עמדת משרד האוצר. החלטת הממשלה שקבעה את הרכב הוועדה קבעה במפורש ששר האוצר יהיה חבר הוועדה, ולכן אף נציג אחר מישראל ביתנו לא יכול לכהן או להצביע מטעמו. כעת, באופוזיציה טוענים שמדובר ב"עצלות, זלזול בחוק ובכללי המינהל התקין", ודורשים מהיועץ המשפטי לממשלה להתערב בנושא.

דיוני מליאת הכנסת לקראת אישור התקציב, 2 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
שלח את חמד עמאר במקומו לוועדת השרים לחקיקה. אביגדור ליברמן/ראובן קסטרו

ליברמן עצמו אפילו לא הסתיר את העובדה שהוא אינו מגיע לוועדה; הוא חשף אותה כבר באוגוסט האחרון, במסגרת סערת ההיעדרות שלו ושל ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, מישיבות קבינט הקורונה. ליברמן התעלם מהביקורת הציבורית והתעקש שנוכחותו אינה הכרחית - למרות שהרכב הקבינט נקבע בחוק וכך גם חברותו. לאחר שהיעדרותו נחשפה בכאן 11, כתב ליברמן פוסט בפייסבוק בו הסביר שהחליט לחלק את תחומי האחריות בינו ובין עמאר, השר הנוסף במשרד האוצר, וגילה כי ויתר על מקומו גם בועדת השרים לחקיקה.

"השר עמאר מייצג את משרד האוצר בקבינט הקורונה, ואני בקבינט המדיני-ביטחוני, השר עמאר חבר בוועדת שרים לחקיקה ואני חבר בוועדת השרים לחוק ההסדרים", כתב אז. בעקבות פנייה של ח"כ משה ארבל (ש"ס) ליועץ המשפטי לממשלה. אומנם, לליברמן הובהר שעמאר לא יכול לכהן במקומו בוועדה מתוקף סיכומים אישיים. על כן, בחודש שעבר הממשלה שינתה את החוק שקבע את הרכב קבינט הקורונה, כך שלא יחייב את חברותו של שר האוצר או שרים אחרים מלבד שר הבריאות.

משה ארבל בפתיחת מושב החורף של הכנסת, 4 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
"היעדרותו של שליברמן היא זלזול מוחלט בהחלטות הממשלה" ח"כ ארבל/ראובן קסטרו

עכשיו, ח"כ ארבל מציף גם את ענין היעדרותו של ליברמן מוועדת שרים לחקיקה, שמתכנסת מדי שבוע כדי לקבוע את עמדת הקואליציה בנוגע להצעות חוק השונות. אתמול הוא פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לקבל את התייחסותו ועמדתו בנוגע להתנהלותו של שר האוצר. בניגוד לקבינט הקורונה, שהרכבו נקבע בחוק הקורונה, הרכב ועדת השרים לחקיקה נקבע בהחלטת ממשלה מיוני האחרון, וארבל דורש שהממשלה תתכנס לתקן את החלטתה הקודמת בנושא. "לא יתכן שיתפתח דפוס של העדרות, עצלות, זילזול בעבודת ועדות השרים, בחוק ובכללי המינהל התקין, ועשיית דין עצמי, ונציגיו של היועץ המשפטי יאפשרו זאת ויימנעו להעיר על כך", ארבל כתב במכתב, עם העתק גם למבקר המדינה מתניהו אנגלמן.

"אם שר האוצר אינו מעוניין להשתתף בעבודת ועדת השרים, ולשלוח באופן קבוע שר אחר מטעמו, על הממשלה להתכנס ולאשר זאת. ללא תיקון ההחלטה, משמעות ההיעדרות היא זלזול מוחלט בהחלטות הממשלה בה חבר ליברמן עצמו וכללי המינהל התקין". ביחד עם ההיעדרות מקבינט הקורונה, כתב ארבל, "מתגלה דפוס התנהגות מדאיג של התעלמות מהוראות הדין והחלטות הממשלה, דפוס שלצערי נציגי היועץ המשפטי לממשלה בוועדה לא עמדו על גדיעתו החדה והמהירה". כמו כן, מבקש ארבל מהיועץ את עמדתו בנוגע להיעדרות הקבועה של ליברמן מדיוני הוועדה, וגם לדעת האם וכיצד ההשתתפות של עמאר בדיונים, על אף שאינו חבר בוועדה, משפיעה על מעמדן של ההחלטות שמתקבלות בו. מלשכת שר האוצר לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully