וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט המריא לביקור ראשון באיחוד האמירויות: "לבנות את השלום"

עודכן לאחרונה: 12.12.2021 / 16:34

מדובר בביקור הרשמי והפומבי הראשון של ראש ממשלה ישראלי באיחוד האמירויות. בפגישתו עם מוחמד בן זאיד צפוי בנט לדון בחיזוק הסכמי אברהם ובסוגייה האיראנית לאור התחממות היחסים בין אבו דאבי לטהרן. פמליית ראש הממשלה לביקור צומצמה מחשש להחמרה בתחלואת הקורונה בישראל

בווידאו: בנט לפני ההמראה לאיחוד האמירויות/צילום: לע"מ, עריכה: אביעד בללי

ראש הממשלה נפתלי בנט ימריא היום (ראשון) לביקור באיחוד האמירויות וייפגש מחר עם יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד, שהינו השליט בפועל של המדינה. מדובר בביקור הרשמי והפומבי הראשון של ראש ממשלה ישראלי באיחוד האמירויות. הביקור היה תחת איפול בימים האחרונים מסיבות ביטחוניות.

לפי הודעת משרד ראש הממשלה, המנהיגים ידונו בהעמקת הקשרים בין ישראל לאיחוד האמירויות, בדגש על הסוגיות הכלכליות והאזוריות שיתרמו לשגשוג, רווחה וחיזוק היציבות בין המדינות.

במהלך הביקור צפוי בנט לדון עם יורש העצר גם על חיזוק הסכמי אברהם. כמו כן צפויים השניים לדון בסוגייה האיראנית. בשבועות האחרונים חלה התחממות ביחסים בין איחוד האמירויות לבין איראן. היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, השייח' טחנון בן-זאיד, ביקר לאחרונה בטהרן ונפגש עם הנשיא איבראהים ראיסי. בנוסף, בכירים אמירתים אמרו בימים האחרונים כי אינם סבורים שסנקציות נוספות על איראן יועילו וקראו לחידוש הסכם הגרעין.

מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות הערביות, בכינוס מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ במכה, סעודיה, 30 במאי 2019. רויטרס
בן זאיד/רויטרס

"אני שמח להמריא לביקור היסטורי וראשון מסוגו באיחוד האמירויות", אמר בנט לפני המראתו. "הביקור נועד להעמיק את שיתופי הפעולה בין המדינות בכל התחומים". לדבריו, היחסים בין המדינות "מצוינים וענפים, ועלינו להמשיך לטפח ולחזק אותם, ולבנות את השלום החם בין שני העמים".

משלחת גדולה של עיתונאים הייתה אמורה ללוות את בנט בביקור, אולם במוצאי שבת הודיעה לשכת ראש הממשלה כי בשל החשש מהחמרה של גל אומיקרון פמליית ראש הממשלה צומצמה - ולכן עיתונאים לא יוכלו להצטרף לנסיעה.

בחודש יוני נסע שר החוץ יאיר לפיד לביקור רשמי ראשון של שר ישראלי באיחוד האמירויות הערביות, אחרי חתימת הסכם השלום בין המדינות. לפיד נועד עם מקבילו עבדאללה בן זאיד, והשתתף בטקס חנוכת שגרירות ישראל באבו דאבי, שם קרא להסכמים נוספים עם מדינות באזור.

נחיתת שר החוץ יאיר לפיד באבו דאבי, איחוד האמירויות הערביות, 29 ביוני 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
לפיד באבו דאבי, ביוני/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

לפני כשלושה שבועות חתמו ישראל, איחוד האמירויות וירדן על הסכם חסר תקדים ובו הצהרת כוונות לשיתוף פעולה אזורי במאבק במשבר האקלים. הוא יכלול הקמת תחנת כוח סולארית ענקית במדבר הירדני בידי האמירתים לייצור חשמל עבור ישראל, ובתמורה יוצב לחוף הים התיכון בישראל מתקן התפלת מים ייעודי עבור ירדן. שתי המדינות ירכשו זו מזו את החשמל והמים שיופקו בשני המתקנים.

ההסכם הוא תוצאה של מגעים חשאיים שהחלו בין שלוש המדינות בעקבות "הסכמי אברהם" וביתר שאת אחרי הקמת הממשלה החדשה בישראל. מדובר בפרויקט שיתוף הפעולה האזורי הגדול והייחודי ביותר שהוקם בין ישראל וירדן מאז החתימה על הסכם השלום - בין השאר כיוון שרובו יתרחש בשטח הממלכה.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully