וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלטות טראמפ מריאיון הקללות נחשפות: "ביבי גמגם, הוא לא באמת רצה שלום"

עודכן לאחרונה: 12.12.2021 / 7:30

נשיא ארה"ב לשעבר אמר כי אחת הסיבות לכך שלא הצליח להשיג את "עסקת המאה" היתה שנתניהו "מעולם לא רצה" לעשות שלום עם הפלסטינים. הוא תקף אותו בחריפות על הסיפוח ואמר: "עצרתי אותו, הוא הלך רחוק מדי" | ריאיון מיוחד לספרו החדש של כתב וואלה! ברק רביד

בווידאו: טראמפ אומר על נתניהו FUCK HIM בריאיון לברק רביד/צילום: רויטרס, AP ו-Getty Images

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ סבור כי אחת הסיבות לכך שלא הצליח להשיג את "עסקת המאה" בין ישראל לבין הפלסטינים היתה שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו "מעולם לא רצה" לעשות שלום עם הפלסטינים.

טראמפ אמר את הדברים בראיון שקיים עמו הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד בחודש אפריל עבור ספרו החדש "השלום של טראמפ: הסכמי אברהם והמהפך במזרח התיכון". הספר כולל תיאור מפורט של מאמצי טראמפ להשיג הסכם בין ישראל לפלסטינים וכיצד הכישלון להשיג עסקה כזו הוביל להסכמי אברהם ולנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודאן.

טראמפ הציג את תכנית השלום שלו ב-28 בינואר 2020 בטקס חגיגי בבית הלבן. זו היתה התוכנית הטובה ביותר עבור ישראל שנשיא אמריקני הציג אי פעם. עם זאת, כמו שניים מקודמיו בתפקיד - ביל קלינטון וברק אובמה - גם טראמפ הגיע למסקנה שנתניהו לא רציני לגבי פתרון שתי המדינות. "אני לא חושב שביבי רצה אי פעם להשיג שלום עם הפלסטינים", אמר טראמפ. "אני חושב שהוא רק מרח אותנו. מרח, מרח, מרח"

בווידאו: טרמאפ מסביר בריאיון לברק רביד כי הוא כועס על נתניהו מכיוון שהיה הראשון שבירך את ביידן על היבחרו/צילום: רויטרס, AP ו-Getty Images

האזינו לברק רביד ב-103FM

במהלך קמפיין הבחירות ב-2016 אמר טראמפ כמה פעמים כי הוא רוצה להשיג את ה"עסקה האולטימטיבית" בין ישראל לפלסטינים. הוא אפילו כינה אותה "האמא של כל העסקאות". הוא התבטא כך על אף שרבים ממקורביו יעצו לו לא לעסוק בנושא.

"כולם אמרו לי שלא ניתן להשיג את העסקה הזו. שלדון אדלסון אמר לי שזה בלתי אפשרי", אמר טראמפ בראיון תוך שהוא מתייחס למיליארדר היהודי-אמריקני המנוח שהיה התורם הגדול ביותר למסעות הבחירות שלו ושייסד את העיתון "ישראל היום" כדי שישמש כשופרו של נתניהו. "השנאה כל כך גדולה בין הפלסטינים לישראלים. הם לומדים מגיל צעיר לשנוא אחד את השני. במיוחד הפלסטינים את הישראלים. שלדון היה סוגר עסקאות נהדר והוא אמר שהעסקה הזו בלתי אפשרית".

למרות זאת, טראמפ מינה את חתנו ג'ארד קושנר לעמוד בראש "צוות השלום" של הבית הלבן. קושנר לא היה מודע בהתחלה למינוי ושמע על כך במקרה אחרי שטראמפ גילה זאת בתדרוך סגור שקיים עם חברי מערכת ה"ניו יורק טיימס" כמה ימים לפני השבעתו לנשיאות. "אני חשבתי על הביטוי 'מה יש לך להפסיד?' והחלטתי שננסה להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים", אמר טראמפ.

טראמפ אמר בראיון כי הוא הבין בשלב מוקדם למדי בנשיאותו שנתניהו הוא מכשול גדול יותר להשגת שלום מאשר הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס. "אני חשבתי שהוא נהדר", אמר טראמפ על עבאס וסיפר כי היו להם פגישות נהדרות. "הוא היה כמעט כמו אבא עבורי. הוא לא היה יכול להיות נחמד יותר. אני חשבתי שהוא רצה להשיג עסקה יותר מאשר נתניהו".

עבאס אמר לטראמפ בפגישותיהם הראשונות כי הוא חושב שניתן להשיג עסקה. נתניהו מנגד הביע הסתייגות מכך בשיחותיו עם טראמפ והציע להמתין ולא למהר לעסוק בנושא. טראמפ אמר כי הוא סבור שההתנגדות של נתניהו להסכם עם הפלסטינים נבעה משיקולים פוליטיים פנימיים של ראש הממשלה לשעבר. קודמיו של טראמפ - קלינטון ואובמה - אמרו על נתניהו דברים זהים.

"כל החיים שלי זה עסקאות", אמר הנשיא לשעבר. "אני כמו עסקה אחת גדולה. זה כל מה שאני עושה אז אני מבין את זה. ואחרי שפגשתי את ביבי במשך שלוש דקות...אני עצרתי אותו באמצע המשפט ואמרתי לו - 'ביבי, אתה לא רוצה להשיג עסקה, נכון?'. והוא התחיל לגמגם ואמר לי: 'אה..אה..אה..' והעובדה היא שאני לא חושב שביבי אי פעם רצה להשיג עסקה עם הפלסטינים".

טראמפ, נתניהו. AP
נתניהו וטראמפ/AP

טראמפ חתר תחת מאמציו להשיג הסכם בין ישראל לפלסטינים כאשר בדצמבר 2017 הוא הכיר בירושלים כבירת ישראל והעביר את השגרירות האמריקנית לעיר. קושנר ו"צוות השלום" של הבית הלבן ידעו שההחלטה תפגע במאמציהם המדיניים אך חשבו שזו תהיה רק מהמורה זמנית שניתן להתגבר עליה עם הזמן. זה היה חישוב מוטעה.

המהלך של טראמפ יצר את המשבר הגדול ביותר בין ארה"ב לבין הפלסטינים מזה 15 שנה. עבאס הקפיא כמעט את כל הקשרים עם ארה"ב מלבד התיאום הביטחוני. טראמפ הגיב בקיצוץ הדרגתי של כל הסיוע הכלכלי האמריקנית לרשות הפלסטינית.

ההחלטה של טראמפ בנושא ירושלים היתה קשורה לפוליטיקה פנימית. הוא היה נחוש לממש את הבטחת הבחירות שלו ולהוכיח ל"בייס" האוונגליסטי שלו שהוא מבצע צעדים שאף נשיא אמריקני אחר לא העז לעשות. בראיון התקשה טראמפ להסביר מדוע הוא ביצע צעדים שהיטיבו עם נתניהו והרעו עם הפלסטינים, למרות שחשב שהנשיא הפלסטיני עבאס יותר מעוניין בשלום.

הסבר אחד של טראמפ היה שבמשך שנים אמרו לו האנשים בסביבתו שישראל היא זו שרוצה שלום והפלסטינים לא. "גיליתי שזה לא נכון", אמר טראמפ. "זה היה הפוך מכל מה שסיפרו לי במשך שנים. הפלסטינים היו מאוד קשים, אבל אני לא חושב שהישראלים מצידם באמת רצו שלום". עם זאת טראמפ האשים את עבאס בכך שבפגישות ביניהם הוא "היה כולו חיבוקים ונשיקות" אך כשחזר לרמאללה התבטא בצורה חריפה וקיצונית. "אולי הוא הרגיש שמבחינה פוליטית זה טוב לו להתבטא כך", אמר טראמפ.

כריכת הספר "השלום של טראמפ: הסכמי אברהם והמהפך במזרח התיכון". ., אתר רשמי
כריכת ספרו החדש של ברק רביד/אתר רשמי, .

רוב ההתבטאויות החריפות של עבאס נגד טראמפ הגיעו בעקבות ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל. בנאום שנשא כמה שבועות לאחר מכן, בינואר 2018, קילל עבאס את טראמפ בקללה "יחרב ביתכ". כשנשאל האם הוא מבין את הכעס בצד הפלסטיני על החלטותיו אמר טראמפ: "התכוונו לעשות משהו עבורם בחלק אחר של ירושלים. אני אמרתי אז - 'תראו, ישראל קיבלה משהו עכשיו. הדבר הבא ילך לפלסטינים. הם יקבלו משהו גדול שהם רוצים'. אני דאגתי שהם ידעו את זה".

טראמפ הודה בראיון שהנסיון שלו להפעיל לחץ על הפלסטינים באמצעות קיצוץ הסיוע האמריקני כדי שיחזרו לשולחן המו"מ נכשל. "אלה אנשים קשים מאוד", הוא אמר.

טראמפ הציג את תכנית השלום שלו בינואר 2020 אחרי דחיה ממושכת שנבעה מהמשבר הפוליטי בישראל ומערכות הבחירות החוזרות ונשנות. הפלסטינים דחו את התכנית על הסף והחרימו את הטקס בבית הלבן. לקראת האירוע הזמין טראמפ את נתניהו ואת יו"ר "כחול לבן" בני גנץ לפגישות נפרדות בוושינגטון כדי לקבל משניהם הודעת תמיכה בתכניתו.

בכירים לשעבר בבית הלבן אמרו כי בניגוד למה שנראה היה באותם ימים נתניהו לא אהב את העיתוי של הצגת התכנית וחשש שהיא תזיק לו בבחירות שהיו אמורות להתקיים כמה שבועות לאחר מכן. עם זאת, נתניהו היה במצב בו הוא היה נפגע פוליטית הרבה יותר אם היה מסרב לטראמפ ונקלע עמו למשבר פומבי לפני הבחירות.

נתניהו גם נחרד כששמע שגנץ עומד לקבל פגישה עם טראמפ בחדר הסגלגל ואף ניסה לסכל זאת ללא הצלחה. בכירים לשעבר בבית הלבן אמרו כי נתניהו דרש שהפגישה שלו עם טראמפ תהיה ארוכה יותר מזו של גנץ וכי הפגישה של טראמפ עם גנץ תהיה סגורה לתקשורת ולא יופצו ממנה צילומי וידאו.

גנץ מצידו חשש ממלכודת של צילום משותף שלו ושל נתניהו עם טראמפ. גנץ סיפר כיצד הציב את אחד מאנשיו לתצפת על השער של הבית הלבן כדי לוודא שנתניהו עוזב את המקום. רק כשזה קרה התצפיתן נתן "אור ירוק" לגנץ לצאת לכיוון הבית הלבן.

טראמפ סיפר שבינו לבין גנץ היתה כימיה מיידית. "אני חשבתי שהוא נהדר", אמר טראמפ. "בחור מרשים מאוד. לדעתי היה יכול להיות קל הרבה יותר להשיג עסקה עם הפלסטינים אם גנץ היה ראש הממשלה ולא נתניהו. הפלסטינים שונאים את נתניהו. הם שונאים אותו בצורה עמוקה. הם לא שונאים את גנץ. זה משתנה חשוב".

"הוא הפך את הנשיא לעציץ"

נתניהו לא התכוון לעסוק ברצינות בתכנית טראמפ כדי לקדם הסכם עם הפלסטינים, אלא כדי לנסות ולקבל "אור ירוק" מהבית הלבן למהלך בזק לסיפוח חלקים בגדה המערבית ערב הבחירות. נתניהו חשב שמהלך סיפוח כזה יעניק לו נצחון סוחף בבחירות ויאפשר לו לפעול כדי לבטל את כתבי האישום נגדו.

השגריר האמריקני בישראל דיוויד פרידמן תמך במהלך סיפוח כזה והעביר מסרים לנתניהו כי הבית הלבן יאשר זאת. דקות אחרי שהטקס בבית הלבן הסתיים פרידמן אמר בתדרוך לכתבים כי ישראל יכולה להתקדם מיד עם סיפוח חלקים בגדה המערבית.

אלא שפרידמן לא היה מתואם עם הבית הלבן. נאומו של נתניהו בטקס בבית הלבן בו הכריז כי הוא רוצה לספח חלקים מהגדה המערבית הרגיז מאוד את טראמפ. בכיר לשעבר בבית הלבן אמר כי נתניהו "הפך את הנשיא לעציץ כשנתן נאום בחירות בבית הלבן במקום להושיט יד לשלום לפלסטינים". כשהטקס הסתיים ונתניהו עזב את הבית הלבן טראמפ היה עצבני. הוא פנה ליועציו וצעק: "מה זה היה לעזאזל?".

"לא אמרתי לנשיא שהולך להיות סיפוח, זה לא יקרה"

כמה שעות לאחר מכן כאשר נתניהו הודיע בתדרוך לכתבים שהוא מתכוון להביא לאישור הממשלה את מהלך הסיפוח בתוך חמישה ימים, טראמפ זעם. "כשנתניהו אמר בואו ניקח את כל השטח ונתחיל לבנות עליו נדל"ן בכל מקום...אני כעסתי מאוד ואני עצרתי את זה בגלל שנתניהו הלך רחוק מדי. אני לא הייתי שמח מזה בכלל", אמר טראמפ.

באותו ערב אחרי הודעת נתניהו על הסיפוח קושנר זימן אליו את השגריר פרידמן ונזף בו על דבריו בנושא הסיפוח. "דיוויד, זה ממש לא מה שסיכמנו. לא אמרתי לנשיא שהולך להיות מהלך סיפוח והדבר הזה לא יקרה", אמר קושנר לפרידמן. מיד לאחר מכן הורה קושנר לפרידמן לחצות את הכביש מהבית הלבן למעון ההארחה הרשמי, הבלייר האוס - כדי למסור את החדשות הרעות לנתניהו שבאותו זמן חגג עם יועציו.

נתניהו נדהם מההתפתחות הזו. הוא ניסה להתווכח ולהילחם אבל 24 שעות לאחר מכן גם הוא וגם השגריר פרידמן נאלצו לחזור בהם מהצהרות הסיפוח. "זה היה קצר בתקשורת", אמר אז נתניהו. בכירים לשעבר בבית הלבן וכמה מיועציו של נתניהו אמרו כי זה היה לילה קשה ביותר וסיפרו שכאשר נתניהו עזב את הבית הלבן ושב לישראל היחסים בין ממשל טראמפ לממשלת ישראל היו בשפל הגדול ביותר אי פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully