וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: שלושה לבנים שירו בצעיר שחור בעת ריצה הורשעו ברצח

עודכן לאחרונה: 7.1.2022 / 22:59

חבר מושבעים בג'ורג'יה דחה את טענות השלושה - בהם אב ובנו - שלפיהן ירו באחמד ארברי בן ה-25 מתוך הגנה עצמית בעת שרץ לשולי הכביש. הם עומדים בפני מאסר עולם. "עכשיו הוא יכול לנוח על משכבו בשלום", אמרה האם. ביידן בירך: "מערכת המשפט עובדת"

תיעוד ירי בצעיר בג'ורג'יה/צילום: רויטרס

בית משפט במדינת ג'ורג'יה שבארצות הברית הרשיע אמש (רביעי) ברצח שלושה גברים שירו למוות באחמד ארברי, גבר שחור. ארברי, בן 25, נורה ב-23 בפברואר 2020 בעימות עם השלושה, בעת שיצא לריצה בעיירה ברונסוויק. השלושה, גרגורי מקמייקל, בנו טרוויס ווויליאם בריאן, שכן של המשפחה, הורשעו בשורת עבירות, בהן רצח, תקיפה בנסיבות מחמירות, כליאת שווא ובכוונה פלילית לביצוע פשע.

הנאשמים, שנעצרו בשנה שעברה רק אחרי זעם ציבורי, טענו כי פעלו מתוך הגנה עצמית לאחר שחשדו בו כי הוא פורץ; התובעים אמרו שהמניע הוא גזעני וכעת השלושה עומדים בפני עונשי מינימום של מאסר עולם. חבר המושבעים, שהורכב ברובו מלבנים, התלבט במשך כעשר שעות לפני שקבע את פסק הדין. השלישייה נמצאה אשמה ברצח, תקיפה בנסיבות מחמירות, כליאת שווא ובכוונה פלילית לביצוע פשע.

צעיר שנורה בזמן ריצה במדינת ג'ורג'יה, ארה"ב, פברואר 2020. צילום מסך, אתר רשמי
תיעוד מהרצח של ארברי, בשנה שעברה/אתר רשמי, צילום מסך

בסרטון שפורסם אחרי המקרה, נראה ארברי רץ במסלול ריצה בצד שמאל של הכביש כשמשאית חונה לפניו באמצע הכביש. אדם אחד היה בתא של המשאית, ואחר עמד ליד דלת הנהג הפתוחה. ארברי חצה את הכביש כדי לעקוף את המשאית דרך הצד של הנהג, ואז חצה בחזרה לחזית המשאית. ברקע נשמעו יריות, ובסרטון נראה הרץ נאבק עם אדם על מה שנראה כמו רובה. נשמע ירי נוסף, והצעיר השחור נראה מכה את האדם עם הרובה. לאחר מכן נשמעת יריה נוספת, מטווח אפס, והצעיר ממשיך כמה צעדים עד שהתמוטט.

שלושת המורשעים ברצח אחמד ארברי בג'ורג'יה. רויטרס
מכחישים שפעלו ממניע גזעי. מימין לשמאל: טרוויס וגרגורי מקמייקל ווויליאם בריאן/רויטרס

לטענת גרגורי מקמייקל, בן 64, הוא ובנו טרוויס בן ה-35 רדפו אחרי ארברי משום שחשדו בו כפורץ בעקבות גל פריצות באזור, שאף שבמשטרה טענו כי לא דווח עליהן מעולם ושום רכוש גנוב לא נמצא ברשותו של ארברי. התביעה טוענת כי טרוויס התבטא בגזענות כלפי ארברי בעודו שרוע על הקרקע, אך השלושה הכחישו שהם פעלו מתוך מניע גזעני. בחודש בפברואר שלושת הגברים יעמדו בפני משפט נוסף בתיק פשעי שנאה פדרלי, בטענה שהם תקפו את ארברי בגלל שהוא שחור.

ציור קיר של אחמד ארברי בברנסווייק, ג'ורג'יה, 17 במאי 2020. AP
"הוא לא עשה כלום". ציור קיר של ארברי בברנסוויק/AP

אמו של ארברי, וונדה קופר ג'ונס, אמרה שהיא מאמינה שבנה, שחקן פוטבול לשעבר, בסך הכול רץ בשכונת סטילה שורס לפני שנהרג. היא סיפרה אתמול לאחר גזר הדין כי היא לא האמינה שהיא תראה את היום הזה מגיע. "זה היה מאבק ארוך. זה היה מאבק קשה, אבל אלוהים הוא טוב", הודתה האם, שפרצה בבכי באולם בית המשפט לאחר הקראת החלטת המושבעים. "הוא עכשיו ינוח על משכבו בשלום", אמרה על בנה.

אביו של אחמד, מרקוס ארברי, בכה והתחבק עם התומכים שהתכנסו מחוץ לבית המשפט, חלקם מציגים שלטים של תנועת Black Lives Matter. "הוא לא עשה כלום", אמר האב על בנו, שלמד חשמלאות במכללה, "חוץ מלרוץ ולחלום". הוא הוסיף בפני הכתבים: "כבשנו את ההמון עושה הלינץ'".

אמו של אחמד ארברי פורצת בבכי אחרי הרשעת הנאשמים ברצח בנה בבית משפט בברנסוויק, ג'ורג'יה, 24 בנובמבר 2021. רויטרס
"זה היה מאבק ארוך". אמו של ארברי פורצת בבכי בבית המשפט, אתמול/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי ההרשעה מוכיחה שמערכת המשפט "עושה את עבודתה", ימים אחרי שחבר מושבעים בוויסקונסין זיכה את הנער קייל ריטנהאוס מרצח של שני מפגינים במהלך מהומות שפרצו על רקע גזעי במדינה. עם זאת, ביידן הוסיף כי הרצח של ארברי הוא "תזכורת כואבת למרחק שעלינו לעבור במאבק למען צדק גזעי במדינה הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully