וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי הערכה לצריבת מספרים מאושוויץ מוכן לתרום אותה - אבל לא ליד ושם

עודכן לאחרונה: 21.11.2021 / 23:19

האדם שביקש להעמיד למכירה פומבית את הערכה ממחנה ההשמדה מעוניין שתעבור לרשות עמותה פרטית. אולם, מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל מתנגד לכך, ומתעקש שמקומה ביד ושם: "יש לו את היכולת לחקור, הוא הגוף שמדינת ישראל הסמיכה לשם כך"

המוכר האלמוני שביקש להעמיד למכירה פומבית ערכה שלדבריו שימשה לקעקוע מספרים על זרועות אסירים במחנה ההשמדה אושוויץ הודיע שלשום לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות בית המכירות הפומביות "צולמנ'ס", כי הוא מוכן לתרום את הפריטים לעמותת "יד עזר לחבר".

מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל הודיע כי הוא מתנגד לכך. לדברי יושבת ראש המרכז, קולט אביטל, מקומו של פריט זה ב"יד ושם". אביטל אמרה לוואלה! כי "ליד ושם יש יכולת לחקור ויש מוזיאון שייעודו הנצחת השואה. זה הגוף שמדינת ישראל הסמיכה לשם כך. לעמותה פרטית אין את היכולות האלה ולכן אנחנו מתנגדים להצעה".

בעמותת "יד עזר לחבר" טוענים כי יש לכבד את רצונו של התורם, ולהעביר אותן למוזיאון השואה שהוקם לפני מספר שנים. "ההתנגדות אינה רלוונטית כי התורם החליט ביוזמתו להימנע ממכירתם לכל המרבה במחיר והעברתן של החותמות למוזיאון שלנו ללא תמורה", אמר שמעון סבג, מנכ"ל העמותה.

מספר על ידה של ניצולת שואה. ARIEL SCHALIT, AP
המוכר הודיע כי הוא מוכן לתרום את ערכת הקעקועים/AP, ARIEL SCHALIT

לפני שלושה שבועות פורסם לראשונה בוואלה! כי בית המכירות הפומביות "צולמנ'ס" הוציא למכירה פומבית את הערכה, ששימשה לטענתו לצריבת מספרים על ידי אסירים במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ בפולין. בית המכירות העריך כי הפריטים יימכרו בסכום שינוע בין 30 ל-40 אלף דולר.

לאחר ההעמדה למכירה והפרסום, הודיעה פרקליטות המדינה כי מדובר בסחר "פסול מבחינה ערכית, מוסרית, לאומית וציבורית. מכירה פרטית של חפץ זה, מעבר לזילות שבמכירתו לכל המרבה במחיר, עלולה אף להביא לאובדן הוכחה חשובה להנצחת הזיכרון הלאומי ולאובדן של פיסת היסטוריה חשובה ביותר לעם היהודי".

עוד בוואלה!

חוות דעת של יד ושם: אמינות הערכה לצריבת קעקועים באושוויץ מוטלת בספק

לכתבה המלאה
שמעון סבג, מנהל עמותת יד עזר לחבר. אפריל 2016. שלומי גבאי
שמעון סב, מנהל עמותת יד עזר לחבר/שלומי גבאי

לפני שבועיים, נעתר בית המשפט המחוזי בתל אביב לבקשת מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל והוציא צו מניעה לקיום המכירה בשלב זה. במקביל, העביר יד ושם לבית המשפט חוות דעת ראשונית, שנעשתה על סמך בדיקה חזותית, ובה נכתב כי "לא ניתן לקבוע באופן מוחלט אם מדובר בפריט אותנטי או לא". לפי מומחי יד ושם קיימים ספקות רבים לגבי האותנטיות של הפריט.

עמותת "יד עזר לחבר", אליה מבקש המחזיק בפריט לתרום אותו, הוקמה לפני עשרים שנה בחיפה ועל פי הגדרתה מהווה בית חם לניצולי שואה. במקום פועל "מוזיאון השואה", כהגדרת העמותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully