וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוות דעת של יד ושם: אמינות הערכה לצריבת קעקועים באושוויץ מוטלת בספק

עודכן לאחרונה: 16.11.2021 / 17:46

ביד ושם טענו כי על סמך הצילום שכלול בפרסום של בית המכירות "צולמנ'ס", קשה לקבוע אם הפריטים אכן אותנטיים. הסכום שדרש בית המכירות תמורת הפריטים נע בין 30 ל-40 אלף דולר לפי ההערכות. בדיון שנערך היום בביהמ"ש הוחלט להשאיר את צו המניעה על מכירת הערכה

שר ההגנה של ארה"ב ביקר יחד עם גנץ ביד ושם ובהיכל הזיכרון: "זוכרים את העבר ומעצבים את ההווה"/אין

צוות מומחים של יד ושם מטיל ספק באותנטיות של הערכה לצריבת מספרים ממחנה השמדה אושוויץ - כך על פי חוות דעת שהוגשה היום (שלישי) מטעם המוסד להנצחת הזיכרון לשואה ולגבורה. זאת, בהמשך לפרסום וואלה! לפני כשבועיים, לפיו בית המכירות הפומביות "צולמנ'ס" הוציא למכירה פומבית את הערכה, ששימשה לטענתו לצריבת מספרים על ידי אסירים במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ בפולין. הסכום שדרש בית המכירות תמורת הפריטים נע בין 30 ל-40 אלף דולר לפי ההערכות.

"לא ניתן לקבוע באופן מוחלט האם מדובר בפריט אותנטי או לא" - כך נקבע בחוות דעת שהוגשה על ידי יד ושם לבית המשפט המחוזי בתל אביב. לפי המוסד, חוות הדעת נעשתה באופן חזותי והמומחים לא בחנו באופן ישיר את החפצים, עם זאת, הם הביעו ספקות רבים לגבי האותנטיות שלהם.

בדיון שנערך היום בבית המשפט המחוזי החליט בית המשפט להותיר את צו המניעה על מכירת המכונה על כנו בשלב זה. נציג בית המכירות הפומבית "צולמנ'ס" אמר כי המוכר מסרב להיחשף. מדובר באזרח ישראלי שקנה את הפריט במכירה פומבית. כמו כן, מתברר כי קיים שוק לפריטים שקשורים לשואה, וכי נמכרים גם פריטים מזוייפים. בימים הקרובים תעשה שוב בדיקה של בית המכירות עם המוכר כדי לברר האם יסכים המוכר לתרום את הפריט המדובר ליד ושם. קולט אביטל, יושבת ראש מרכז האירגונים של ניצולי השואה בישראל, אמרה כי היא מרוצה מכך שבית המשפט הותיר את צו המניעה על כנו.

בית המשפט המחוזי בתל אביב דן בסוגיית המכירה של הציוד ששימש לקעקוע מספרים על זרועות אסירים במחנה ההשמדה אושוויץ 16 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
מטילים ספק באמינותם/ראובן קסטרו

הערכה המוצעת למכירה היא אחת משלוש ערכות ששרדו ממלחמת העולם השנייה. הערכות האחרות נמצאות במוזיאון הצבאי בסנט פטרסבורג ובמוזיאון ההנצחה במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ עצמו. האוסף העומד למכירה כעת הוא הגדול מבין השלושה.

לאחר ההעמדה למכירה, הודיעה הפרקליטות כי זהו סחר "פסול מבחינה ערכית, מוסרית, לאומית וציבורית. מכירה פרטית של חפץ זה, מעבר לזילות שבמכירתו לכל המרבה במחיר, עלולה אף להביא לאובדן הוכחה חשובה להנצחת הזיכרון הלאומי ולאובדן של פיסת היסטוריה חשובה ביותר לעם היהודי".

בחוות הדעת של המומחים נכתב כי הספק נובע נוכח העובדה כי שיטת הקעקוע באמצעות לוחיות משמשת גם היום לסימון חיות משק, ולכן ישנה סבירות גבוהה שהפריטים המוצעים למכירה נוצרו כמוצר תעשייתי שהיה בשימוש בקרב חוואים, וגם אם גרמנים עשו שימוש בפריט מסוג זה, מרבית הפריטים הללו שימשו בעלי חוות.

בית המשפט המחוזי בתל אביב דן בסוגיית המכירה של הציוד ששימש לקעקוע מספרים על זרועות אסירים במחנה ההשמדה אושוויץ 16 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
קולט אביטל בדיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

עוד נכתב כי ככל הידוע קיימות שתי ערכות דומות ששימשו לקעקוע מספר על חזם של שבויי מלחמה סובייטים ואסירים פוליטיים פולנים. אחת מהערכות נמצאת במוזיאון של מחנה אושוויץ והשנייה במוזיאון ברוסיה, שנלקחה ככל הנראה על ידי חיילי הצבא האדום ששיחררו את מחנה ההשמדה. מאחר שמדובר בערכות שנוצרו באופן תעשייתי, סביר להניח שקיימות ערכות דומות נוספות שנמכרות בשווקים, אחת אף שמורה באוסף החפצים של יד ושם. למרות הדמיון לערכה המוצגת במחנה אושוויץ אין מידע מדויק לגבי מתי נוצרה והיכן השתמשו בה.

ביד ושם התייחסו גם לחוברת המוצעת למכירה פומבית יחד עם הלוחיות של ספרות המסמרים, שטרם הוצגה בפני כותבי חוות הדעת במוסד ההנצחה. לטענתם, ייתכן שחוברת זו הוצאה למכירה פומבית כבר בחודש נובמבר 2020 ללא הלוחיות. על פי הפרטים של החוברת, כפי שמופיעים באתר המכירה הפומבית, היא הודפסה בשנת 1949 והיא מציגה בין השאר את שיטת העבודה לסימון בעלי חיים באמצעות לוחיות של ספרות. כמו כן מצוין בפרטים של החוברת שהוצעה למכירה כי בשיטה זו השתמשו לסימון השבויים הסובייטים במחנה אושוויץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully