וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערכה לצריבת מספרים על אסירי אושוויץ יוצאת למכירה פומבית: "פגם מוסרי"

עודכן לאחרונה: 2.11.2021 / 13:19

ערכת חותמות ששימשה לקעקוע המספרים על ידיהם של אסירי המחנה בזמן השואה תוצע למכירה על ידי בית מכירות ישראלי. המחיר לפי הערכות: 30-40 אלף דולר. ביד ושם מתנגדים למכירת הפריט: "מעודד שוק לזיוף ולמסחר בפריטים נאציים שבשנים האחרונות הולך ומתרחב"

ערכה ששימשה לצריבת מספרים על ידי אסירים במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ בפולין יוצאת למכירה פומבית - כך הודיע בית המכירות הפומביות "צולמנ'ס". המכירה תתחיל בעוד שמונה ימים, והסכום שדורש בית המכירות תמורת הפריטים ינוע בין 30 ל-40 אלף דולר לפי הערכות. ביד ושם גינו את המהלך.

הערכה שתימכר כוללת 14 חותמות וחוברת של היצרנית, חברת Aesculap, המדריכה כיצד להשתמש בערכה כדי להטביע מספרים סידוריים על בקר. האוסף המוצע למכירה הוא אחד משלוש ערכות ששרדו ממלחמת העולם השנייה. הערכות האחרות נמצאות במוזיאון הצבאי בסנט פטרסבורג ובמוזיאון ההנצחה במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ עצמו. האוסף העומד למכירה כעת הוא הגדול מבין השלושה.

Auscelap היא חברה שעסקה בשנות המלחמה בייצור של ציוד רפואי, וגם כיום. לפי הודעת בית המכירה, עם זאת, החותמות לסימון בקר היו גדולות פי עשרה מהחותמות הכלולות בערכה המוצעת, כך שאין ספק שהן נועדו לקעקועים על ידיהם של האסירים.

מספר על ידה של ניצולת שואה. ARIEL SCHALIT, AP
מספר על ידה של ניצולת שואה/AP, ARIEL SCHALIT

עד לשנת 2014, האוסף היחיד שהיה מוכר בעולם היה זה שהוצג במוזיאון שברוסיה. ב-2014 העביר תורם אלמוני חמש חותמות למוזיאון אושוויץ, ומומחים שבדקו את הפריטים אישרו את האותנטיות שלהם.

יד ושם: סחר בעייתי בפריטים נאציים

ביד שם גינו את המהלך והטילו ספק במהימנות הפריטים. הארגון מסר כי על סמך הצילום שכלול בפרסום של בית המכירות קשה לקבוע אם הפריטים אכן אותנטיים.

יו"ר יד ושם, דני דיין, אמר כי "מקומם של פריטים היסטוריים מתקופת השואה הוא באוסף יד ושם. כאן הם נשמרים, נחקרים ומשמשים כעדות היסטורית לחוקרים ולציבור הרחב".

דיין אמר עוד: "לצערנו, אנו מודעים לקיום מסחר בפריטים מתקופת השואה, ובעיקר במזכרות ובפריטים נאציים. סחר כזה, לטעמנו, הינו בעייתי ואנחנו מתנגדים אליו, גם בגלל הפגם המוסרי שבסחר בפריטים כאלה, וגם בגלל שהוא מעודד ויוצר שוק לזיוף ולמסחר בפריטים נאציים שבשנים האחרונות הולך ומתרחב, הן בבתי מכירות פומביות והן באתרי המכירות באינטרנט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully