וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות האופוזיציה: יו"ר הכנסת הודיע על הקמת ועדת האתיקה

עודכן לאחרונה: 17.11.2021 / 23:00

שבעה חודשים לאחר השבעת הכנסת החליט לוי למנות חברים בוועדה מטעם האופוזיציה באופן חד-צדדי, לאחר שסירבה לשתף פעולה. "מהלך מחויב המציאות. זהו צעד ראשון להחזרת הכנסת להתנהלות ראויה", הסביר

שבעה חודשים לאחר השבעת הכנסת ה-24, יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי החליט היום (רביעי) על הקמת ועדת האתיקה, למרות סירובה של האופוזיציה לשתף עמה פעולה ולמנות חברים מטעמה. מדובר בהחלטה חריגה שקיבל היו"ר לאור העובדה כי היא מורכבת מארבעה חברי כנסת, שניים מהם מסיעות האופוזיציה.

היו"ר לוי שלח כתבי מינוי לחברי הכנסת כדי שהוועדה תוכל להתחיל בעבודתה, ועל פיהם, ח"כ יוראי להב הרצנו יעמוד בראשותה, והחברים בה יהיו ח"כ צבי האוזר מתקווה חדשה, חברת הכנסת גילה גמליאל מהליכוד וח"כ יעקב מרגי מש"ס. ממלאי המקום יהיו ח"כ שרון רופא אופיר מישראל ביתנו ואוסמה סעדי מהרשימה המשותפת.

מיקי לוי יו"ר הכנסת, יום הזיכרון לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, 18 באוקטובר 2021. שלו שלום, TPS
החליט על על הקמת ועדת האתיקה למרות סירוב האופוזיציה. מיקי לוי/TPS, שלו שלום

אם חברי הכנסת מהאופוזיציה יחליטו בצעד חריג על התפטרות מהוועדה, הם יאבדו את מקומם בה ולא יוכלו להשתתף בדיונים או בהצבעות. במקרה כזה, היו"ר לוי שואף לקיים שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת, כך שעם נוכחותו של ח"כ סעדי, הוועדה תוכל להתכנס ולקבל החלטות.

יו"ר הכנסת אמר כי "זהו מהלך מחויב המציאות לניהולה התקין של הכנסת, אשר נמנע עד כה בשל סרבנותם העיקשת של חברי האופוזיציה. הערב מציאות זו משתנה וזהו צעד ראשון להחזרת הכנסת להתנהלות ראויה.חשוב להדגיש כי מאז השבעתה של הכנסת ה-24 פעלתי ללא לאות לשילובה המלא של האופוזיציה בעבודתה של הכנסת ובכלל זה לשילובם של נציגיה בוועדת האתיקה החשובה לתפקודו של הבית. פעלתי בסבלנות ובאורך רוח, למרות הלחצים וההתקפות האישיות כלפיי, על מנת למצות מהלך זה שתכליתו שמירת כללי המשחק הדמוקרטיים".

ח"כ לוי הוסיף כי "ההסלמה הבוטה בשיח ובהתנהגות של מספר חברי כנסת, לצד האווירה העכורה וחסרת התקדים במשכן, לא מאפשרת להמתין עוד ומחייבת פעולה מיידית. לאחר העברת התקציב שבתי ופניתי לכל ראשי סיעות האופוזיציה בכתב ובפגישות אישיות שקיימתי בלשכתי וביקשתי לאייש את ועדת האתיקה. לצערי, נתקלתי בסירוב עיקש ובלתי מובן שלא השאיר בפניי ברירות אחרות".

מאז השבעת הכנסת ה-24, חברי הכנסת של האופוזיציה, ובהם חברי הכנסת של הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה החרימו את הוועדות, ולא איישו אותן באופן רשמי במחאה על ייצוג דל בחלק מהן. בשבועות האחרונים החרם התפוגג, וחלק מהמפלגות השתתפו בהצבעות ובדיונים אך בליכוד הודיעו אתמול כי החליטו לא למנות אף אחד מהחברים "כל עוד לא יינתן לאופוזיציה הייצוג המגיע לה בוועדות".

עוד בוואלה!

בכירים במשרד החוץ והביטחון: התנהלות בנט כלפי השליח האמריקני לאיראן הייתה שגויה

לכתבה המלאה
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בדיון 40 חתימות במליאת הכנסת, 2 באוגוסט 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
הליכוד: "לא נמנה לוועדה כל עוד אין לאופוזיציה את הייצוג המגיע לה בוועדות"/צילום מסך, ערוץ כנסת

ועדת האתיקה עוסקת בתלונות נגד חברי הכנסת בנושאים הקשורים לכללי האתיקה של הכנסת, ובין היתר, בהתבטאויות חריגות או בהתנהגות שאינה הולמת. הוועדה מטפלת בענייני אתיקה אחרים בכנסת, כגון אישור נסיעות של חברי הכנסת לחו"ל שלא במימון הכנסת. בחודשים האחרונים, חברי הכנסת שהביעו רצון לטוס למדינות ברחבי העולם, אישרו את בקשתם מול היועמ"שית לכנסת, עו"ד שגית אפיק.

הוועדה מורכבת מארבעה חברי הכנסת שממנה יו"ר הכנסת. כאמור, שניים מהחברים הם מסיעות הקואליציה ושניים מסיעות האופוזיציה. בוועדה יש גם חברי כנסת בתפקיד ממלאי-מקום לחברים הקבועים. הועדה רשאית להטיל על חבר הכנסת שהפר את כללי האתיקה סנקציות שונות כגון נזיפה, הרחקה מישיבות הכנסת, שלילת רשות דיבור במליאה או בוועדות ואיסור הגשת הצעות חוק או הצעות לסדר היום. במקרים חריגים אף הוועדה שללה בעבר את שכרם של חברי כנסת וכן להרחיק חבר כנסת מהמליאה לתקופת זמן מסוימת אך לא לשלול ממנו את זכות ההצבעה.

בהמשך להחלטת סיעת הליכוד וראשי האופוזיציה, ח"כ גילה גמליאל נתבקשה כעת להתפטר מועדת האתיקה. מוקדם יותר הודיע ח"כ יעקב מרגי מש"ס שהוא מוותר על המינוי ובכך שני חברי הוועדה הקבועים בוועדה לא צפויים לאייש את חברותם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully