וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבטחים מנעו כניסה של יועצת לכנסת בגלל שמלה "קצרה מדי"

עודכן לאחרונה: 15.11.2021 / 20:20

יועצת של השרה זנדברג תיארה כיצד עובדי משמר הכנסת עצרו אותה להיכנס למשכן, והלינה על יחס משפיל מצידם: "הייתי בהלם. הגעתי לכנסת עם שמלה הולמת ומכבדת ונשארתי בחוץ לא בגלל ממלכתיות, אלא בגלל צניעות". הכנסת: "הגיעה בלבוש שאינו תואם את קוד הלבוש המחייב את כולם"

לב ים גונן, יועצת של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, מחתה היום (שני) בפוסט שפרסמה בפייסבוק כי עובדי משמר הכנסת מנעו ממנה להיכנס למשכן בגלל שהשמלה שהיא לבשה לא הייתה ארוכה מספיק כביכול, והלינה על יחס משפיל מצד מהמאבטחים. "כנסת ישראל צריכה להתבייש", כתבה, והאשימה כי "קוד הלבוש הפך לכלי להשפלה של נשים".

במכתב, שאותו מתכננת גונן לשלוח למנכ"ל הכנסת, גיל סגל, ועליו היא צפויה להחתים גם שורה של יועצות ויועצים פרלמנטריים, היא כותבת בין היתר כי יש חשיבות לכך שהכנסת "תנתק את הקשר שבין לבוש הולם ללבוש צנוע, ותשים סוף למדידת אורך החצאיות והשמלות של נשים בכל מוסד ובכל מקום עבודה".

היא סיפרה על המקרה שהתרחש בשעות הצהריים. "הגעתי הבוקר לעבודה שלי במשרד להגנת הסביבה עם שמלה שאני מאוד אוהבת, שמלה שאפילו יש לה בטנה פנימית כזאת כמו של הביוקר", כתבה בפוסט." באמצע היום הגעתי מהמשרד לפגישה בכנסת, חלפתי על פני משמר הכנסת כמו בכל יום כשאחד העובדים ביקש ממני לעצור ולקח ממני את אישור הכניסה. אמרתי לו שאני מאחרת לפגישה וביקשתי לדעת אם יש איזו בעיה. הוא אמר שאני אחכה ו'היא' תבוא להסביר לי. כשעובדת משמר הכנסת באה ואמרה לי שאני לא יכולה להיכנס כי השמלה שלי קצרה מידי הלב שלי דפק. זכרתי שהייתה איזו מחאה של יועצות פרלמנטריות על אורך החצאית, אבל לא האמנתי שאישה תישאר מחוץ לכנסת בגלל אורך השמלה שלה. הייתי בהלם".

"אמרתי לה שאני לא מאמינה שלא מכניסים לכנסת בגלל שמלה והמשכתי את הדרך שלי פנימה למקום העבודה שלי, לכנסת. את ההתלהמות והצעקות מחמישה גברים במדים ש'מי אני בכלל שאתווכח' אני אחסוך לכם. עניתי להם שהם צריכים להתבייש וכנסת ישראל צריכה להתבייש. לצערי, בעיקר אני ממש ממש התביישתי", הוסיפה.

לדבריה, גם שרים וחברי כנסת שיצאו וניסו לעזור לה נענו בשלילה בשם קוד הלבוש. "מה זה קצר מידי אתם שואלים?", כתבה, "שאלה מצוינת שרק הממונה על קוד הלבוש בכנסת תוכל לענות עליה". היא העידה כי היא הלכה בעבר עם אותה שמלה למשכן הכנסת עשרות פעמים.

משכן הכנסת, ירושלים. אתר הכנסת, אתר רשמי
משכן הכנסת/אתר רשמי, אתר הכנסת

"נשים עוברות דברים כל כך קשים כל יום, ומי אני שאתבכיין על כמה קשה לתאר במילים את ההשפלה. את התחושה של חמישה, שישה, שבעה לובשי מדים מולי מודדים לי את האורך של השמלה, ואחר כך כשאני מושפלת ונסערת גם מאשימים אותי שאני היסטרית, צעקנית ומתלהמת כי לא קיבלתי ב'נעשה ונשמע' את משמר הצניעות שלהם", הוסיפה גונן.

"חיפשתי לעומק למה הרגשתי כל כך מושפלת, שאלתי את עצמי אם לא הגיוני שיהיה קוד לבוש לכנסת ובאות ובאי המשכן יופיעו בו בלבוש מכבד. זה מתעתע ולא אינטואיטיבי, איך אני יכולה לכבד את הממלכתיות ולהגיע בעצמי בשמלה מעל הברך? אולי אני זאת שהגזימה?", סיכמה, "אז זהו שלא. להתייחס לאורך חצאית ועומק המחשוף כדי לקבוע הולם/לא הולם זה שאריות של עולם פטריארכלי שמתייחס לנשים כגוף, כחפץ, כמיניות. הרגשתי כל כך מושפלת כי הגעתי לכנסת עם שמלה הולמת ומכבדת ונשארתי בחוץ לא בגלל ממלכתיות אלא בגלל צניעות. קוד לבוש הפך לכלי להשפלה של נשים ומעמיק את אי-השוויון והפגיעה בכבוד שלנו, והגיע הזמן להוציא את אורך החצאית ועומק המחשוף מקוד הלבוש, ולהשתמש בו כדי לייצר מקום עבודה שא.נשים לבושים ולבושות בו בצורה מכובדת, כשבין צניעות וכבוד דבר וחצי דבר".

מהכנסת נמסר בתגובה כי "בכנסת, כמו בכלל הפרלמנטים בעולם, ישנו קוד לבוש תקני המחייב את כל מבקריו. קוד הלבוש נאכף במשך שנים רבות ומעת לעת מתבצעת עבודה לרענון ההנחיות. הקוד הנוכחי הינו פרי עבודה משותפת של צוות שהוקם בכנסת ה-20 ובו נציגות ונציגים מקרב היועצות והיועצים הפרלמנטריים ,חברי הכנסת ועובדי הכנסת אשר קבע את קוד הלבוש הראוי בכנסת ואת אופן אכיפתו. במקרה הנ"ל ולמצער, הגיעה היום הגב' לב ים גונן בלבוש שאינו תואם קוד זה ועל כן לא התאפשר לה להיכנס לכנסת".

חמש שנים למחאת החצאיות

לפני כחמש שנים פתחו היועצות פרלמנטריות במה שזכה לכינוי "מחאת החצאיות", לאחר שנמנעה כניסתן של שתי יועצות בטענה כי שמלותיהן קצרות מדי. השתיים, היועצת הפרלמנטרית של דאז של ח"כ מרב מיכאלי ומוריה סילפן, ששימשה כיועצת הפרלמנטרית של ח"כ אלי אלאלוף, הגיעו בנפרד במהלך אותו שבוע למשכן הכנסת, וכניסתן נמנעה במשך זמן רב.

בעקבות המחאה הפיצה ב-2017 הנהלת הכנסת קוד לבוש חדש לבאי המשכן, "במטרה להגיע לפתרון מוסכם בעניין קוד הלבוש הראוי בכנסת ואופן אכיפתו". הקוד אוסר על הגעה למשכן בלבוש "שאינו מכבד את משכן הכנסת, ובכלל זה גופיות, חולצות בטן, מכנסיים קצרים, חצאיות ושמלות קצרות, אימוניות (טרנינגים), כפכפים וכיוצא בזה. כמו כן, אין להגיע בלבוש עם כיתוב פוליטי". מי שלא יגיע לבוש בהתאם לקוד, יקבל אזהרה בכתב ויוכל להיכנס, אך לאחר שתי אזהרות לא תתאפשר הכניסה שלא לפי הקוד. במקרה שבו עובד הכנסת יגיע לבוש בניגוד לנהלים, הטיפול בעניינו ייעשה בהתאם להוראות החלות על עובדי הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully