וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "צאצאיו האידאולוגים של יגאל עמיר יושבים בכנסת"; נתניהו: "אל תטיפו לנו מוסר"

עודכן לאחרונה: 18.10.2021 / 19:57

בישיבה מיוחדת במלאת 26 שנה לרצח יצחק רבין, שר החוץ תקף - וח"כים יצאו מהאולם במחאה. יו"ר האופוזיציה השיב לביקורת על היעדרותו מטקס האזכרה בהר הרצל: "שנה אחר שנה משתמשים בטקס כדי לנגח חלק עצום מהעם". בנט: "מקווה שמאז הרצח למדנו כמה מסוכנת האלימות"

בווידאו: ישיבה מיוחדת במלאת 26 שנה לרצח יצחק רבין/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת מתכנסת הערב (שני) לישיבה מיוחדת לזכר ראש הממשלה יצחק רבין, שנרצח לפני 26 שנה בתל אביב בידי המתנקש יגאל עמיר. זאת, במסגרת יום הזיכרון הממלכתי לרבין, החל היום, י"ב בחשוון.

הישיבה נערכת במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. לצד יו"R הכנסת מיקי לוי, ינאמו בישיבה גם ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ, שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שר המשפטים גדעון סער וכן יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. האחרון ספג ביקורת ציבורית לאחר שבחר להיעדר מטקס האזכרה הרשמי שנערך מוקדם יותר בהר הרצל.

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיע באיחור למליאה, ולאנ כח בדקת הדומייה. בנוסף, רוב חברי סיעת הליכוד וש"ס לא נוכחים בדיון.

ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי יאיר לפי, שר הבטחון בני גנץ, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער , יום הזיכרון לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, 18 באוקטובר 2021. שלו שלום, TPS
סער, בנט, לפיד וגנץ בכנסת, היום/TPS, שלו שלום

יו"ר הכנסת מיקי לוי פתח את הישיבה. "שלוש היריות שנורו בכיכר מלכי ישראל בליל הרביעי בנובמבר 95 עדיין מהדהדות בין כותלי הבית הזה ובתוך החברה הישראלית גם 26 שנים אחרי", אמר. "משהו בתמימות של החיים הפוליטיים בישראל נשבר באותו לילה והלך לבלי שוב. כי מאז אותו לילה אנחנו יודעים שזה יכול לקרות. אכלנו מהפרי המורעל של השיח הרדיקלי והמסית, הרגשנו את החום הצורב של הלהבות המתגברות ברחובות וראינו איך האלימות הפוליטית מגיעה לכדי רצח של ראש ממשלה בישראל. מאז ועד היום אנו משרטטים כל העת את הקו שבין אמירות נוקבות שהן לגיטימיות כחלק מחופש הביטוי לבין דברי הסתה מסוכנים שעלולים להסתיים ברצח של מנהיג פוליטי".

הוא קרא לחברי הכנסת לנהל שיח באופן אחראי. "לבית הזה ולחברים בו יש השפעה עצומה על הצורה שבה מתנהל ויכוח פוליטי ברחוב וברשתות. יש לנו אחריות כלפי הציבור לנהל את השיח בבית הזה ואת המחלוקות הלגיטימיות והקשות בינינו בכבוד הדדי ובשפה נקייה", אמר לוי. "בתוך הויכוח הסוער כדאי שנזכור תמיד שאנו יכולים להשפיע על האווירה ברחוב ולפספס את האדם בקצה שיפרש אותנו באופן מרחיק לכת ומעוות ויפנה לאלימות. אנחנו יכולים לאבד שליטה על התבערה שאנו מדליקים. בואו ננהל את השיח באופן אחראי".

בנימין נתניהו נואם בכנסת, יום הזיכרון לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, 18 באוקטובר 2021. שלו שלום, TPS
נתניהו בכנסת, היום/TPS, שלו שלום

ראש הממשלה נפתלי בנט עלה לנאום אחריו. "כל מי שחווה את ליל 4 בנובמבר 1995 לעולם לא ישכח את הרגע. באותו לילה בו נרצח ראש הממשלה יצחק רבין, שירתתי כמ"פ במגלן והייתי בחופשת שבת בסרט קונוע במרכז הכרמל. יצאנו חברתי ואני מחשכת אולם הקולנוע אל חשכה ובלבול גדולים בהרבה. 'ירו ברבין', אמרו, ודהרנו הביתה לבית הוריי ובדרך שמענו שרבין מת. הלם שאין מלים לתארו. יצחק רבין, מפקד חטיבת הראל במלחמת העצמאות, רמטכ"ל הניצחון הגדול בששת הימים, ראש ממשלת ישראל, נרצח על ידי יהודי", פתח בנט את דבריו. "הבושה והמבוכה היו גדולות. קודם כל בגלל האיש שהיה ואיננו. הצבר הראשון שהיה לראש ממשלה בישראל עם החיוך המבויש, הג'ינג'י שידע לקחת אחריות בהצלחות אבל גם בכישלונות, כולנו זוכרים איך התייצב אחרי הכישלון בחילוץ של נחשון וקסמן ולקח אחריות. אותו לילה הייתה שעה קשה כי לא באמת האמנו, לא האמנו שאפשר שיתרחש אצלנו במדינת ישראל דבר כזה שמתנקש יהודי ימתין באקדח טעון ויירה שלושה כדורים קטלניים בגבו של ראש ממשלת ישראל".

"אני מקווה שמאז הרצח למדנו כמה מסוכנת אלימות וכמה היא מהווה קו אדום מובהק מוחלט, אני מקווה שגם למדנו שאסור להשתיק ציבורים שלמים בחברה שלנו. אסור להכפיש ציבור שלם עם פרט מתוך אותו ציבור פשה או סרח. לא הימין רצח את רבין, לא הדתיים רצחו את רבין - יגאל עמיר רצח את רבין", המשיך בנט. "אני בעיקר מקווה שלמדנו שאם חלילה נקום איש על רעהו במדינה שלנו, אם ניתן לשנאה לחלחל ולחצוץ בינינו, אם נתן להכללות להשתלט על השיח, נאבד את כל מה שיקר לכולנו, וחלילה נאבד גם את המדינה שלנו. אנחנו הדור הזה שרובנו כבר נולדנו במדינת ישראל לוקחים את המדינה כדבר מובן מאליו. מדינת ישראל היא לא דבר מובן מאליו, אנחנו חייבים כל פעם לא רק לפעול לביצור ביטחונה כלפי חוץ, אלא להבין שאיבדנו בעבר את הבית שלנו מבפנים".

"שני לקחים גדולים מהרצח והתקופה: גם אם אתה בטוח במאה אחוז בצדקת דרכך ואתה בטוח שהצד השני שוגה, יש קווים שבשום אופן לא חוצים אותם, לא משנה מה. אלימות מכל סוג זה מחוץ לתחום נקודה. הלקח השני הוא שאסור להשחיר קבוצות בישראל או להאשימם בחטא היחיד. הלקח הוא לא שצד כלשהו צריך לוותר על ערכיו, על האידיאולוגיה, על אמונותיו בגלל הרצח. הרצח כשלעצמו לא מוכיח את צדקת הדרך של אף צד, הלקח של הרצח צריך ללמד אותנו איך לנהל את הוויכוח בין שמאל לימין ומה גבולות הגזרה של הוויכוח. בשום מצב ובשום תנאי לא מרימים יד איש על רעהו", הדגיש. "הממשלה שהקמנו מיישמת בעצם כינונה את שני הלקחים האלה ומביאה מסר ברור שמעצים את המשותף ואת המחבר בינינו, ואני לומד מיום ליום כמה המחבר הזה הוא רב וגדול הרבה יותר מהמפלג, למרות שיש מחלוקות. כראש ממשלת ישראל אני רוצה שכל אזרחי ישראל ירגישו רצויים, כל המגזרים במדינת ישראל, בין שיש להם ייצוג בקואליציה ובין שאין להם ייצוג בקואליציה - אתם רצויים, אנחנו ממשלה של כולם, אנחנו דואגים לכולם, לא מנופפים הצדה אף אחד, כולם אזרחינו".

בצלאל סמוטריץ' צועק במליאת הכנסת, יום הזיכרון לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, 18 באוקטובר 2021. שלו שלום, TPS
יצא במחאה. סמוטריץ' במליאה, היום/TPS, שלו שלום

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד היה הבא לנאום, ונשא נאום תקיף. "יש קו ברור בין רצח רבין לשנה האחרונה, שניהם חלק מהמאבק הישראלי הגדול, הוא לא בין ימין לשמאל, אלא בין אנשים שמאמינים בדמוקרטיה לבין אנשים שמנסים להרוס אותה. רבין לא נרצח בידי הימין, ימין אמיתי הוא דמוקרטי, אלא בידי מי שלא מוכן לקבל את הדמוקרטיה הישראלית. אם מישהו אומר לעצמו שהרוב לא קובע, הוא לא באמת במחנה הלאומי - הוא לאומן קיצוני ומסוכן. במקום לאהוב את המדינה הוא שונא את מי שלא חושב כמוהו", אמר לפיד.

לפיד אמר כי "צאצאיו האידיאלוגים של יגאל עמיר יושבים היום בכנסת ישראל. אלמלא חוללנו את הנס של ממשלת השינוי הם היו יושבים בממשלה". דבריו הופרעו על ידי ח"כים מהאופוזיציה. "אתה מתכוון לרשימה המשותפת? אתה לא מתבייש?", קרא לעבור ח"כ בצלאל סמוטריץ', שיצא מהמליאה במחאה לצד כמה ח"כים של ש"ס והליכוד.

"הממשלה שהקמנו היא לא שמאל ולא ימין היא ממשלה של רוב אזרחי ישראל שהחליטו להציל את הדמוקרטיה", המשיך לפיד. "ההסתה היום דומה מאוד להסתה אז. אותם אנשים, אומרים אותם דברים. מי שמדבר ככה, מי שפועל ככה, לא מאמין בדמוקרטיה. העובדות הן שהיו בחירות וניצחנו. הבאנו לאולם הזה 61 אצבעות והקמנו ממשלה. אלה החוקים. ככה זה עובד. התברר שגם הדמוקרטים יודעים לעמוד על שלהם. יודעים להיאבק על העמדות שלהם - ולנצח. זו מורשת רבין. מורשת הלוחם. אתה רוצה להגן על מה שאתה מאמין בו, תצטרך להכנס לבוץ עם הידיים ועם הרגליים. ויש בוץ. אנחנו מוקפים בו. דמוקרט אמיתי לא שותק כשמנסים למחוק את שלטון החוק. הוא בטח לא שותק מול אלימות. לא ניתן לנצל את הסובלנות שלנו כדי לרסק את הדמוקרטיה. דמוקרטיה צריכה לדעת להגן על עצמה. כמה דקות לפני מותו רבין אמר: 'אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה'. זה מה שעשינו. הגנו על עצמנו. זה לא חוג לנימוסים והליכות. החלטנו שאנחנו לא נשב בצד ונכתוב מאמרים מלומדים על סובלנות וליברליות בזמן שעל מדינת ישראל משתלטים כוחות של חשיכה אנטי דמוקרטית. רצח רבין היה התנקשות בדמוקרטיה הישראלית. בשנים האחרונות היה פה נסיון להתנקש בה באמצעים אחרים. מנענו אותו ברגע האחרון. מתוך מחוייבות. מתוך פטריוטיות, מתוך הבנה שמה שקרה אסור שיחזור".

"ואני רוצה להגיד לכוחות האנטי-דמוקרטים שמסתובבים בינינו. אנחנו פה להרבה זמן. אנחנו לא הולכים לשום מקום. אנחנו לא מפחדים מכל הצעקות", סיכם.

"אמרו עליי דברים פוגעניים, עכשיו שואלים למה אני לא בא"

ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, היה הרביעי לנאום. "את יצחק רבין הכרתי אישית 20 שנה. הוא היה לוחם, מפקד, שגריר ומנהיג עתיר זכויות שתרם רבות לביטחון המדינה. חייו נגדעו בידי רוצח נתעב באחד הרגעים הטראגיים של עמנו ומדינתנו", אמר בפתח דבריו. "אני זוכר את הפגישה הראשונה שלנו: התלוויתי לאבי בנציון נתניהו למפגש עם ראש הממשלה רבין כדי לסייע לו בבלימת הלחצים שהגיעו מהממשל האמריקני על ממשלתו. ב-1976, שנתיים לאחר מכן, הוא ניחם אותנו אחרי נפילת אחי יונתן שנפל במצבע אנטבה. אני יודע את כובד האחריות שהוא נשא על כתפיו ואני מתאר לעצמי מה עבר בלבו כשאישר לחיילי צהל לטוס למשימת החילוץ באפריקה".

"ביני ובין רבין היו נקודות הסכמה וגם מחלוקת. ההסכמה הראשונה הייתה על המרכיבים החיוניים שצריך לשמור עליהם בכל הסכם מדיני. חודש לפני הירצחו רבין אמר בכנסת, בניגוד לרבים במחנהו, שלפלסטינים לא תהיה מדינה אלא פחות ממדינה. בנוסף הוא אמר שגבול הביטחון להגנת מדינת ישראל יוצב בבקעת הירדן בפירוש הרחב ביותר של המושג הזה. הסכמה שניה - ירושלים מאוחדת כבירת ישראל בריבונות ישראל. רבין אמר: אין שתי ירושלים, יש ירושלים אחת. את זה צריך לומר היום בקול ברור וחד לידידנו בארצות הברית. לאחר שפעלנו והבאנו להכרה אמריקנית בירושלים כבירת ישראל והעברת שגרירות ארצות הברית, יש להתייצב בתקיפות נגד כל ניסיון לפגוע במעמדה של ירושלים על ידי התפשרות עם פתיחת קונסוליה אמריקאית בלב ירושלים. היא נסגרה, היא לא צריכה להיפתח", המשיך נתניהו. "ההסכמה השלישית על הבעיה האיראנית, הסכמה רביעית השלום עם ירדן. כשרבין חתם על הסכם השלום בירכתי אותו מעמוק לבי ותמכתי ללא סייג. הגעתי למליאת הכנסת מתוך ראיה ממלכתית ודיברתי בזכות ההסכם והצבעתי עבורו. אני אומר את זה ליאיר לפיד שדיבר בזכות הממלכתיות שנמנע מלהצביע בעד הסכמי השלום עם האמירויות ובחריין - זה לא מנע ממך ליהנות מפירות השלום".

הוא הוסיף כי "בצד ההסכמות היו בינינו חילוקי דעות מהותיים: רבין חתם על הסכמי אוסלו מתוך הנחה שערפאת ואש"ף יזנחו את מחויבותם להשמדת ישראל ויילחמו בטרור בצורה חסרת פשרות, בלי בג"ץ ובצלם, זה לא קרה. אני חשבתי שזה מחייב אותנו לשקול את ההסכמים וגם לפעול לטובת דבר שהאמנתי בו שנים רבות - שאת השלום עם עוד מדינות ערביות נשיג לא דרך רמאללה אלא בציר עוקף רמאללה. לצערי רבין לא עשה זאת והמשיך לדגול בתפיסה שהפריצה לשלום בעולם הערבי תעבור רק דרך השלום עם הפלסטינים", המשיך, "הוויכוח שלי עם רבין לא היה רק על כוונות הפלסטינים אלא גם על המעשים של הפלסטינים. את התוצאות הקטלניות של אוסלו ראינו כולנו, אוטובוסים מתפוצצים, מחבלים מתאבדים, שטחים נמסרו לפלסטינים. הסכמי אוסלו הוכיחו שלא ניתן להשיג שלום בר קיימא על בסיס תקוות שווא. רק עם אויבים שמפסיקים להיות אויבים. לא עושים שלום מדומה עם מי שמתשמשים בהסכם השלום להכין סיבוב נוסף להמשך המאבק לחיסול מדינת ישראל. אין בר כזה קורבנות שלום. יש קרבנות טרור".

מיקי לוי יו"ר הכנסת, יום הזיכרון לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, 18 באוקטובר 2021. שלו שלום, TPS
מיקי לוי בכנסת, היום/TPS, שלו שלום

בשלב זה אמר נתניהו בנאומו כי "הפולמוס עם עמדת הממשלה דאז היה מהותי, הוא היה תקיף וחריף כי הוא עסק בנושאים גורליים, אבל גם בלהט הוויכוח אמרתי שוב ושוב מעל כל במה, וזה מתועד היטב - יש לנו ענין עם יריבים פוליטיים לא עם אויבים. בני עם אחד אנחנו. ועוד אמרתי: רבין אינו בוגד, הוא טועה, אבל אינו בוגד". בעקבות זאת ח"כים מהשמאל קראו נגדו. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, קרא לעברו "אתה הסתת לרצח", והשרה מרב מיכאלי שאלה: "מה אמרת בכיכר ציון?".

"מה שעלינו לעשות כולנו יחד זה להתייצב נגד התופעות הללו. זה מה שאמרתי אז.. כל דבר אחר שחוזרים עליו שוב ושוב לא יהפוך להיות אמת. במשטר דמוקרטי זכותה וחובתה של האופוזיציה למתוח ביקורת חריפה ותקיפה נגד הממשלה אבל ראו מה קורה כאן: יש צד אחד, לא משנה אם הוא בקואליציה או באופוזיציה, שכל מה שהוא עושה ואומר, כולל ביטויים קיצוניים ביותר, זה דמוקרטיה, ממלכתיות, חופש הביטוי; ויש צד אחר שגם כשהוא מבטא עמדות לגיטימיות שמבטאות את רוב הציבור הישראלי זה מתויג כהסתה, שיח שנאה, שיסוי, וולגריות, ועכשיו יש תוספת חדשה - חוסר ממלכתיות", אמר נתניהו, והתייחס לביקורת נגדו על שלא הגיע לטקס בהר הרצל. "כבר 26 שנים, שנה אחר שנה, שיש מי שמשתמש בימי הזיכרון לרבין כדי לנגח חלק עצום מהעם ואת מי שמייצג אותו. במשך כל השנים שמעתי באירועים האלה דברים פוגעניים ושקריים על המחנה שאני מייצג וגם עליי אישית אבל הבלגתי, ולמרות העוינות מילאתי את חובתי להיות שם כראש ממשלה בהתאם לפרוטוקול הממלכתי. עכשיו כשאני לא ראש ממשלה שואלים למה אני לא בא".

"אני מבקש להבהיר דבר אחד: אנחנו לא מחליפים את דעותינו על מנהיגי המדינה בהתאם לאופנת הזמן ופקודת התקשורת, גם לא חושבים שאפשר להחליף מושגים של חוקיות ולגיטימיות. הממשלה היא חוקית לכל דבר, אבל יש מי שאמר פה שלהקים ממשלה עם 10 מנדטים זה לא לגיטימי ולא דמוקרטי, אז אל תטיף לנו על דמוקרטיה ולגיטימיות ומוסר", קרא נתניהו ללפיד.

"מעל דוכן הכנסת, חודש לפני הרצח, אמרתי בצורה חד-משמעית: 'התופעה הזאת של כינוי מנהיגי ישראל בתואר 'רוצחים' ו'בוגדים' - רבין רוצח, בגין רוצח, שמיר רוצח, שרון רוצח - אלה דברים שהיו פסולים תמיד, ואנחנו מגנים זאת בכל פה'. עוד הוספתי: 'מה שעלינו לעשות כולנו יחד הוא להתייצב נגד התופעות הללו ונגד כל ניסיון להכתים את הציבור שיושב כאן בכתמים של אותו קומץ קטן וקיצוני'. זאת האמת - וכל שקר אחר שחוזרים עליו שוב ושוב, לא יהפוך להיות אמת!".

"אנחנו איננו מחליפים את עמדותינו בהתאם להצלפות התקשורת והפוליטיקלי קורט המדומה והמעוות, אנחנו מתייחסים בכבוד עמוק ליצחק רבין על סגולותיו ותרומתו, ועם זאת איננו מסתירים לרגע את חילוקי הדעות, זאת ממלכתיות", סיכם.

מליאת הכנסת, יום הזיכרון לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, 18 באוקטובר 2021. שלו שלום, TPS
ישיבה מיוחדת. הטקס במליאה, היום/TPS, שלו שלום

אחריו עלה גם שר הביטחון בני גנץ. הוא הקדיש חלק מדבריו להסכם השלום עם ירדן, עליו חתם רבין ב-1994, וכינה אותו "אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של ישראל מאז ומעולם". הוא הוסיף כי "אין לנו ארץ אחרת ואין לנו דרך אחרת מלבד השילוב בין שלום וחתירה אחריו וביטחון ושימרה קפדנית עליו. איבדנו את היכולת להתווכח באופן ענייני, ואני מציע שניזהר בכך גם היום. מריבים פולטייים הפכנו אל אויבים, ואני מציע שניזהר מכך. פשענו, חטאנו, ושלוש יריות העירו אותנו, וכדאי מאוד שנישאר ערים. מורשת רצח רבין צריכה לעמוד לנגד עינינו גם היום, כשהשנאה נמצאת בחלל ומועצמת ברשתות החברתיות".

שר המשפטים גדעון סער התייחס גם הוא בדבריו לשיח הציבורי. "הקיטוב והשיח הרעיל ולעתים האלים, השנאה בעם, כל אלה רק העמיקו. מעל במה זו שאין חשובה ממנה שומעים גידופים וקללות, שקרים, ביזוי הזולת, האם זו הדוגמה שאנחנו רוצים לתת לילדינו? יש דברים שאי אפשר לקבל: דה לגיטימציה של האחר ושל הדעה האחרת. יש הבדל בין ביקורת מנומקת ועניינית לבין מסע דה לגיטימציה ארסי ומסוכן שמבקש לערער את לגיטימיות המוסדות הממלכתיים וגם כאן שמענו את ההתחכמות 'חוקית אבל לא לגיטימית'", אמר, תוך רמז לנאומו של נתניהו. "מסע כזה מתנהל כיום כנגד הממשלה הנבחרת שמכהנת מכוח אמון הכנסת והרוב בכנסת. נאמר בקול צלול: אין אידיאולוגיה עומדת מעל החוק ומותר בשמה לפגוע בדמוקרטיה, החוק הוא חישוק שמחזיק את המדינה ביחד, הוא לא בגדר המלצה ואין דעה שבשמה מותר להרים יד".

שרת התחבורה מרב מיכאלי, המייצגת גם את מפלגתו של רבין, נאמה אף היא. "השיקום שאנחנו זקוקים לו מההסתה והאלימות שהביאו לרצח עדיין נדרש, והאחריות עלינו לעשות אותו. בצד חילוקי הדעות בין מרכיבי הקואליציה, מאחדת הממשלה החדשה תחושה הנטועה בימים אלה בעם שזו שעת רצון של הזדמנויות גדולות", אמרה מיכאלה. "רצח רבין מסכן עדיין את הדמוקרטיה שלנו, הממשלה הזו מתחילה את הצלת הדמוקרטיה שלנו אבל זה לא מספיק. ההסתה נגד רבין התחילה כי הוא הלך עם האמת שלו ואמר את האמת הזו, שאין עם לבדו ישכון. עלינו להיחלץ מתחושת הבידוד האוחזת בנו שאם לא כן נישאר אחרונים ובודדים בתחנה. יצחק רבין מעולם לא התקרבן, לא ברמה האישית ולא הלאומית. הוא לקח אחריות, אמר ועשה". היא אמרה עוד כי רבין "היה הראשון להבין את הסכנה למדינת ישראל, לנוכח סכנת הנשק הגרעיני מאיראן. 12 שנות ההגנה האחרונות חיזקו את איראן והגבירו את האיום שלה במקום לעשות ההיפך".

אחרון עלה יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שטען כי "מורשת רבין היא השקפת עולם ערכית, מוסרית ומעשית. היא ההבנה שמדינה דמוקרטית אינה יכולה לשלוט על עם אחר, היא ההכרה שהכיבוש מנוגד לעקרונות הציונות, שאי אפשר לקיים מדינה דמוקרטית ויהודית תוך המשך השליטה על עם אחר. רבין היה ראש הממשלה הישראלי הראשון שהכיר במציאות הזו והכיר בצורך לסיים את השליטה בשטחים ולקיים מו"מ לשלום". במהלך דבריו פרצה עוד מהומה במליאה. ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) צעק לעבר נתניהו כי "הוא המסית לרצח, הדם על הידיים שלו", ואילו ח"כים מהליכוד צעקו נגד הורוביץ בטענות שמסיתים נגדם. "כל מי שעולה מסית נגדנו, ממשלת ריפוי - איזה ריפוי יש כאן. תפסיקו עם זה!", אמרה ח"כ קטי שטרית (ליכוד). ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) הוצא מהמליאה.

הרצוג: "השמיעו קול של מתינות"

מוקדם יותר, בטקס הזיכרון הרשמי לזכר יצחק ולאה רבין בהר הרצל, אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי "אסור לקרוע את העם, אסור לשרוף את הבית". לפניו, קרא נשיא המדינה לפוליטיקאים להשמיע קולות מתונים, בפרט ברשתות החברתיות. "להתקדמות הטכנולוגיה שפורצת בכל יום שיאים חדשים, יש יתרונות רבים המשנים את חיינו מן הקצה אל הקצה. אך למרבה הצער, היא הפכה גם לכלי שרת זמין ורב-השפעה להפצת הסתה ושנאה בקלות בלתי-נסבלת", אמר הרצוג בחלקת גדולי האומה. "מנהיגי המדינה, מעצבי ומובילי דעת קהל, אזרחיות ואזרחי המדינה, אני קורא אליכם, מההר הזה, ומפציר בכם: דווקא במציאות כזו, במיוחד במציאות שכזו, השמיעו קול של מתינות, של פיוס, של הושטת יד, של כבוד הדדי! העצימו את המשותף ולא את המפריד. ועשו זאת לא רק בקולכם אלא גם, ובמיוחד, במקלדת שלכם!".

בטקס נוסף שנערך מוקדם יותר בבית הנשיא, נאם נכדו של יצחק רבין, יונתן בן ארצי, ואמר כי הפילוג בחברה הישראלית בשנים האחרונות הזכיר את האווירה שקדמה לרצח. "אף שנה מאז הרצח של סבא שלי לא הייתה עבורנו שנה קלה. אבל לא אפתיע אם אומר שהשנים האחרונות היו קשות במיוחד: השנאה שוב הציפה את הרחובות; הפילוג שקרע את החברה הישראלית לגזרים אז, ערב הרצח, הרים את ראשו המכוער, ואיים שוב לשסע את העם", אמר בן ארצי. "בכל מקום פשטו אלימות והסתה נגד כל אזרחי המדינה שהעזו לחשוב אחרת, או על עצמם. הבזקים של ליל נובמבר 95 שבו להופיע בסיוטים של כולנו, כאילו עוד רגע זה יכול לקרות שוב. הפילוג, הסגנון והשפה גרועים בהרבה מאלו של אז; אבל הסכנה - אותה הסכנה: מפני אקדח של מטורף מתועב אחד שנישא על גבי המון זועם ומוסת".

"אבל השנה, שנת 2021, הייתה שנת תפנית", אמר בן ארצי. "אחרי שנים חשוכות של פחד ושיתוק, עם ישראל זקף את הגב, ולאחר מלחמה ארוכה על חירותו ועל דמותה של הדמוקרטיה - עם ישראל ניצח. מול גילויי אלימות מילולית ופיזית, מול תרבות של עריצות ושקר - הרוח הישראלית ניצחה. שלטון העם ניצח את שלטון היחיד. אתם כמונו מבינים את הצורך באחדות, גם אתם מאסתם מזמן בגינונים מיותרים, ובצורך לבטל את עצמכם מול אחר. אתם מבינים שהרעיון ההזוי ומופרך שאדם אחד, טוב ככל שלא יהיה, ניצב מעל המדינה - שייך לעבר. אתם יודעים שהעם בישראל הקיא מתוכו את תרבות השנאה וההסתה, ואת מי שמסתייעים באלימות כדי לשלוט. אני קורא לכם היום - בואו לעבוד אצל הציבור, במקום לשלוט לו. קרקס הצווחות - שייך לאתמול. השלום שלנו, השלום בינינו - שייך למחר".

בליכוד הגיבו לדבריו של בן ארצי: "שלטון העם ניצח את שלטון היחיד? בדיוק ההיפך. זה היחיד שהונה את העם כדי לגזול ממנו את השלטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully