וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט בטקס האזכרה לרבין בהר הרצל: "אסור לקרוע את העם, אסור לשרוף את הבית"

עודכן לאחרונה: 18.10.2021 / 16:50

ביום השנה ה-26 לרצח רבין, אמר נכדו, בנאום חריף בבית הנשיא, כי הפילוג בשנים האחרונות הזכיר את האווירה שקדמה לרצח: "אחרי שנים של פחד, העם הקיא את תרבות השנאה". בליכוד השיבו: "שלטון העם ניצח את שלטון היחיד? בדיוק ההיפך". הרצוג: קורא להשמיע קול של מתינות

בווידאו: טקס האזכרה ה-26 לרצח רבין בהר הרצל/מערכת וואלה!

בטקס הזיכרון הרשמי לזכר יצחק ולאה רבין בהר הרצל, במלאת 26 שנה לרצח ראש הממשלה, אמר היום ראש הממשלה נפתלי בנט כי "אסור לקרוע את העם, אסור לשרוף את הבית". יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, נעדר מהטקס, וספג בשל כך ביקורת ציבורית.

לפני נאום בנט, קרא בטקס נשיא המדינה יצחק הרצוג לפוליטיקאים להשמיע קולות מתונים, בפרט ברשתות החברתיות. "להתקדמות הטכנולוגיה שפורצת בכל יום שיאים חדשים, יש יתרונות רבים המשנים את חיינו מן הקצה אל הקצה. אך למרבה הצער, היא הפכה גם לכלי שרת זמין ורב-השפעה להפצת הסתה ושנאה בקלות בלתי-נסבלת", אמר הרצוג בחלקת גדולי האומה. "מנהיגי המדינה, מעצבי ומובילי דעת קהל, אזרחיות ואזרחי המדינה, אני קורא אליכם, מההר הזה, ומפציר בכם: דווקא במציאות כזו, במיוחד במציאות שכזו, השמיעו קול של מתינות, של פיוס, של הושטת יד, של כבוד הדדי! העצימו את המשותף ולא את המפריד. ועשו זאת לא רק בקולכם אלא גם, ובמיוחד, במקלדת שלכם!".

"הרי במקום הזה, במיוחד במקום הזה, למול קברו של גיבור ישראל יצחק רבין, אנו זוכרים, את השיעור שלמדנו כולנו, על סכנת השיסוי והפילוג", המשיך הנשיא. "במקום הזה אנו זוכרים, כיצד לפני 26 שנים, נוכחנו כמה חלקלק המדרון המשתרע בין מילת נאצה למעשה מסוכן. לקליעים בגבו של מנהיג".

נציגת משפחת רבין, בתו של ראש הממשלה וח"כ לשעבר דליה רבין, בירכה על דבריהם של בנט והרצוג. דליה רבין: "מודה לכם (נשיא ורה"מ. ש.ה) על האמירה הברורה, היה שווה לסבול 26 שנים כדי לשמוע ביום הזה את הדברים שלכם", אמרה בדבריה, "אנו מייחלים לריפוי, ומרגישים שהגיע הזמן".

אזכרה ליצחק רבין, הר הרצל, 4 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ, אתר רשמי
קברו של יצחק רבין בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים/אתר רשמי, נועם מושקוביץ
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין ז"ל 18 באוקטובר 2021. -, מערכת וואלה!
הרצוג, בנט וחיות בהר הרצל, היום/מערכת וואלה!, -

מוקדם יותר נאם נכדו של יצחק רבין, יונתן בן ארצי, בטקס "נר יצחק" בבית הנשיא לזכרו של ראש הממשלה שנרצח לפני 26 שנה, ואמר כי הפילוג בחברה הישראלית בשנים האחרונות הזכיר את האווירה שקדמה לרצח.

"אף שנה מאז הרצח של סבא שלי לא הייתה עבורנו שנה קלה. אבל לא אפתיע אם אומר שהשנים האחרונות היו קשות במיוחד: השנאה שוב הציפה את הרחובות; הפילוג שקרע את החברה הישראלית לגזרים אז, ערב הרצח, הרים את ראשו המכוער, ואיים שוב לשסע את העם", אמר בן ארצי. "בכל מקום פשטו אלימות והסתה נגד כל אזרחי המדינה שהעזו לחשוב אחרת, או על עצמם. הבזקים של ליל נובמבר 95 שבו להופיע בסיוטים של כולנו, כאילו עוד רגע זה יכול לקרות שוב. הפילוג, הסגנון והשפה גרועים בהרבה מאלו של אז; אבל הסכנה - אותה הסכנה: מפני אקדח של מטורף מתועב אחד שנישא על גבי המון זועם ומוסת".

"אבל השנה, שנת 2021, הייתה שנת תפנית", אמר בן ארצי. "אחרי שנים חשוכות של פחד ושיתוק, עם ישראל זקף את הגב, ולאחר מלחמה ארוכה על חירותו ועל דמותה של הדמוקרטיה - עם ישראל ניצח. מול גילויי אלימות מילולית ופיזית, מול תרבות של עריצות ושקר - הרוח הישראלית ניצחה. שלטון העם ניצח את שלטון היחיד. אתם כמונו מבינים את הצורך באחדות, גם אתם מאסתם מזמן בגינונים מיותרים, ובצורך לבטל את עצמכם מול אחר. אתם מבינים שהרעיון ההזוי ומופרך שאדם אחד, טוב ככל שלא יהיה, ניצב מעל המדינה - שייך לעבר. אתם יודעים שהעם בישראל הקיא מתוכו את תרבות השנאה וההסתה, ואת מי שמסתייעים באלימות כדי לשלוט. אני קורא לכם היום - בואו לעבוד אצל הציבור, במקום לשלוט לו. קרקס הצווחות - שייך לאתמול. השלום שלנו, השלום בינינו - שייך למחר".

בליכוד הגיבו לדבריו של בן ארצי: "שלטון העם ניצח את שלטון היחיד? בדיוק ההיפך. זה היחיד שהונה את העם כדי לגזול ממנו את השלטון".

יונתן בן ארצי בטקס האזכרה הממלכתי ״נר יצחק״, במעמד נשיא המדינה ונציגי משפחת רבין, בבית הנשיא, 18 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"קרקס הצווחות שייך לעבר, השלום - למחר", בן ארצי בטקס/פלאש 90, יונתן זינדל

לפני בן ארצי נשא דברים נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ששימש בעבר, בדומה לרבין, כיו"ר מפלגת העבודה. "יום הזיכרון הזה נועד לצלצל באוזני כולנו, שנה אחר שנה לדיראון עולם, את משמעותו של רצח פוליטי במדינת ישראל הריבונית. הוא נועד להזהיר את כולנו, שוב ושוב, מפני הקיצוניות הנוראה אליה אפשר להגיע כשמחלוקות מהותיות ולגיטימיות עוברות צד והופכות לשנאה, שמלובה בהסתה בלתי פוסקת", אמר הרצוג, שקרא לנבחרי הציבור לדאוג להרגעת השיח המקטב. "אנחנו, נבחרי הציבור ומשרתיו, הראשונים שמוטלת עלינו חובת המתינות, הזהירות וההרגעה. המילים שלנו ושל מקורבינו הן חומר הבעירה המהיר והחזק ביותר עבור פעילי המקלדת ובריוני השטח".

הרצוג הזהיר גם מהשפעת הרשתות החברתיות על השיח. "מהפכת הרשתות החברתיות מעניקה את הנופך הדמוקרטי של קולות מרובים", אמר הרצוג, אך הזהיר כי מדובר בתופעה ש"לעיתים מקטבת, ומהדהדת מסרים של איבה. אותו המדיום שמחבר אותנו זה לזה כהרף עין, הוא גם שמרחיק ומנתק אותנו זה מזה, כאנשים, כחברה, כאומה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל בטקס האזכרה הממלכתי ״נר יצחק״, במעמד נשיא המדינה ונציגי משפחת רבין, בבית הנשיא, 18 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הרצוג בטקס "נר יצחק", היום/פלאש 90, יונתן זינדל

ישראל מציינת היום, י"ב בחשוון, את יום הזיכרון הממלכתי ליצחק רבין, שנרצח לפני 26 שנה בתל אביב בידי המתנקש יגאל עמיר.

אירועי היום נפתחו בשעה 13:00 בטקס "נר יצחק", במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ונציגי משפחת רבין, בבית הנשיא. כעבור שעתיים נערך בהר הרצל, בחלקת גדולי האומה, טקס האזכרה הרשמי במעמד ראש הממשלה נפתלי בנט. ביקורת ציבורית נמתחה על יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, שלא צפוי להגיע לטקס.

בהמשך היום, בשעה 17:00, תיערך בכנסת ישיבה מיוחדת לזכרו של רבין, במעמד נשיא המדינה ונשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. לבד מבנט, ינאמו בישיבה גם יו"ר הכנסת מיקי לוי, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ, יו"ר האופוזיציה נתניהו, שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, ושר המשפטים גדעון סער.

עצרת הזיכרון לרצח יצחק רבין ז?ל 4 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
26 שנה לרצח. האנדרטה בכיכר רבין בתל אביב/ראובן קסטרו

אירועי יום הזיכרון ה-26 לרצח יצחק רבין

  • 13:00 - טקס האזכרה הממלכתי "נר יצחק", במעמד נשיא המדינה ונציגי משפחת רבין, בבית הנשיא
  • 15:00 - טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יצחק ולאה רבין, בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים
  • 17:00 - ישיבה מיוחדת במליאת הכנסת, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ובני משפחת רבין. בין הנואמים: מיקי לוי, נפתלי בנט, יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו, מרב מיכאלי וגדעון סער

אתמול נאם שר הביטחון, בני גנץ, בטקס "נזכור בשירים" לזכרו של יצחק רבין, במלאת 26 שנים להירצחו במועצה האזורית מנשה, גן שמואל. "רבין, שצמח מהשדה הביטחוני, זיהה כמנהיג לאומי לא רק את אתגרי הביטחון שמסביב, אלא גם את הצורך להושיט יד חזקה ובוטחת לאזרחי המדינה הערבים", אמר גנץ.

"החובה המוסרית הזו מקבלת גם בימינו משנה תוקף, כשאנו רואים את מגפת האלימות", המשיך גנץ. "עלינו מוטלת המשימה לחבר את החברה הערבית, להפוך אותה לחלק מאיתנו, לספק את כל צרכיה".

באירוע נוסף לזכרו של רבין, עצרת הנוער שהתקיימה אתמול, אמרה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון כי "כדורי האקדח שפילחו את גופו של רבין פילחו גם את החברה הישראלית כולה. לרצח המתועב קדמו אווירה קשה, קיטוב חריף, שיח רעיל ואלים מאוד. לא העלינו על דעתנו שדבר נורא שכזה יכול להתרחש כאן, אצלנו, בישראל".

שאשא ביטון אמרה כי שלוש היריות בכיכר בתל אביב ניפצו לרסיסים את כל מה שחשבנו שידענו. שרת החינוך המשיכה: "כמי שאמונה על מערכת החינוך בישראל - המערכת החשובה ביותר לא רק לחיינו כעת בהווה, אלא גם לעתידנו - אני רואה חשיבות עליונה לאפשר יצירת סביבת לימודים חפה מאלימות ובריונות לכלל תלמידי ישראל. עלינו ללמוד לשוחח, להקשיב ולכבד דעות שונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully