וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השביתה במעונות היום נכנסת ליומה השני: "מקבלות תמיכה אינסופית מההורים"

עודכן לאחרונה: 4.10.2021 / 8:45

במקביל לשביתה שהשאירה 60 אלף פעוטות בבתים, ממשיכות אלפי המטפלות במעונות למחות נגד תנאי העסקתן, אחרי שאתמול הן חסמו רחובות באזור כיכר רבין בתל אביב. הורי הפעוטות הביעו סולידריות: "מחאה צודקת, המטפלות לא יכולות להתקיים בשכר שהן מקבלות"

בווידאו: הפגנת מטפלות מעונות היום במחאה על תנאי העסקתן/צילום: סוניה גורודיסקי, עריכה: עמית שמחה

השביתה במעונות היום בפיקוח נכנסה היום (שני) ליומה השני. אלפי המטפלות במעונות מוחות נגד תנאי העסקתן ואתמול הן חסמו רחובות באזור כיכר רבין שבתל אביב. המחאה, אליה הגיעו גם הורים לתמיכה במטפלות, נערכה במקביל לשביתה במאות מעונות, שהשאירה 60 אלף פעוטות בבתים.

המטפלות זכו לרוח גבית מהורי הפעוטות, שהביעו סולידריות למצבן. "צעדת הענק שהתקיימה היום וכן תמיכה אינסופית מההורים נותנת לנו אורך נשימה להמשיך את השביתה עד אשר ממשלת ישראל תתעורר", מסרו.

הבוקר צפויים להיפגש נציגי הארגונים השובתים עם נציגי משרד הכלכלה, אולם הציפיות של המארגנים מהפגישה נמוכות. בנוסף, לדבריהם, עד כה האוצר שלח דרג נמוך ובמשרד הכלכלה לא גובש שום מתווה. "אנחנו מבקשים מו"מ על 3-4 פעימות, אחת כל שנה, להעלאת שכר המטפלות ומתחייבים שכל תוספת תגיע אך רק למטפלות. נגיע עם רצון טוב אבל נערכים לשביתה אורכה מאוד" נמסר מהארגונים.

מחאת המטפלות. כיכר רבין, ת"א 3 באוקטבור 2021. מרים אלסטר, פלאש 90
מחאת המטפלות בכיכר רבין/פלאש 90, מרים אלסטר

דור בשן, אב לילדה בת 10 חודשים מבאר שבע, עובד במפעלי ים המלח. בשן סיפר כי הוא ואשתו, שבימים כתיקונם עובדת במשרד, "לא עובדים כרגע בגלל המצב - היום לא עבדנו וגם מחר לא נעבוד". בשן ציין כי הם "מצויים בחוסר ודאות. אנחנו לא יודעים מה להודיע מחר בעבודה".

"אני עובד במשמרות, אז כל פעם אני צריך למצוא מחליף כי הילדה עוד קטנה וזה בעייתי מאוד. אני לא מבין למה זה אמור לפגוע בנו, ההורים נפגעים כי אנחנו גם משלמים על התקופה הזאת שהם לא בגן וגם לא עובדים. זה התחיל בשבוע שעבר שפתחו את המעון בשעה עשר, היינו צריכים להגיע לעבודה באיחור. מה יהיה? מתי זה יסתדר?", הלין בשן.

עוד בוואלה!

האולטימטום פקע: מעונות היום המפוקחים הכריזו על עיצומים בחזרה מהחגים

לכתבה המלאה
דור בשן ואשתו. באדיבות המצולמים
"לא מבין למה זה אמור לפגוע בנו", דור בשן/באדיבות המצולמים

שיר אלקובי, אם לפעוטה בת שנה וחצי מתל אביב, סיפרה כי "גם השנה שעברה הייתה בעייתית. היו הרבה סגרים והיינו בבית במשך ימים ארוכים. למזלי אני מורה וכשעבדתי דרך הזום, התינוקת הייתה איתי בבית וזה היה מאוד מאתגר".

אלקובי העידה כי כבר בשנה שעברה ההורים הרגישו שמבחינת כוח אדם אין מספיק סייעות כדי לטפל בילדים. "התקן הקיים מקצה סייעת לכל שבעה פעוטות - זה מטורף, בטח בגילאים האלה", אמרה אלקובי והוסיפה כי "כשעלינו בגיל, התקן נהיה עוד יותר גרוע, סייעת אחת לכל תשעה. בימים הראשונים של השנה הרגשנו שהן לא מצליחות להתמודד בימים של ההסתגלות, ממש ריחמנו עליהן, ראינו איך הן מנסות ומשתדלת, אבל כורעות תחת העומס".

האימא הצעירה סיפרה כי היא ובעלה תומכים במאבק המטפלות. "בעינינו השביתה הזאת מאוד מוצדקת, המאבק הזה חשוב. אנחנו מנסים להתמודד עם הקושי, בעלי נמצא עכשיו עם הבת. יותר קל לו לקחת ימי חופש. אנחנו מחזיקים אצבעות שזה ייגמר מהר ולא יימשך מספר שבועות. כל ערב מעדכנים אותנו לגבי היום שלמחרת - עכשיו קיבלנו הודעה שגם מחר יש שביתה. אנחנו באי ודאות", סיכמה.

שיר אלקובי. באדיבות המצולמים
"אין מספיק סייעות כדי לטפל בילדים". שיר אלקובי/באדיבות המצולמים

גם בושמת, אמא לפעוטה במעונות היום המפוקחים, תומכת במאבקן של המטפלות, ואף מוסרת להן דברי חיזוק: "המחאה היא מחאה צודקת, אנחנו סומכים עליכן ומגבים אתכן. אנחנו ההורים יודעים שאתן עושות את העבודה שלכן בצורה הטובה ביותר, ויחד עם זאת השכר שאתן מקבלות הוא לא שכר שאפשר להתקיים ממנו. חייבים להעלות את השכר ולהגדיל את מספר העובדות בכל כיתה. לעבודה שלכן יש חשיבות אדירה, וצריך להיות מתוגמלים עליה".

ענת גוטמן מתל אביב, אם יחידנית מספרת כי גם היא תומכת בשביתה. "כעובדת הסתדרות, אני מכירה את תנאי העבודה של הסייעות ואת הקשיים לנהל מעונות כאלה. אלו קשיים אמיתיים, כי הם לא בסדר עדיפות של אף גורם ממשלתי וחבל מאד. הבן שלי גדל במעון של נעמ"ת. את הצעדים הראשונים בעולם שלו הוא עשה שם".

אולם, גוטמן שיתפה כי על אף תמיכתה, השביתה הציבה בפניה קשיים. "אימהות יחידנית היא גם ככה מאתגרת, אבל כשאין מסגרת - זה אתגר מכופל. צריך לג'נגל. לצערי אין לי שום אפשרות למצוא עזרה לכל ימות השבוע ובלית ברירה אני עלולה גם להישאר בבית. להפסיד ימי עבודה, להעמיק את מינוס ימי החופשה ולנסות לתת מענה מקצועי טלפונית תוך כדי מציאת תעסוקה לילד שלי. זה גם מעיק כלכלית וגם עצוב לי כאמא. אבל הפעם אני מקווה שהן ילכו עם זה עד הסוף. מבחינתי זו שביתה סולידרית. זה אולי לא ישנה לילד שלי, אבל לדורות הילדים הבאים זה יכול לעשות שינוי עצום".

ענת גוטמן. איציק קנטי, באדיבות המצולמים
"זה מעיק כלכלית וגם עצוב לי כאמא", ענת גוטמן/באדיבות המצולמים, איציק קנטי

יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ מיכל שיר אמרה כי "בהמשך לדיון בוועדה לזכויות הילד שקיימתי לפני החג, מחר אני נפגשת עם משרדי הממשלה והגופים הרלוונטיים במטרה לפתור את המשבר במהירות תוך מינימום פגיעה בשגרת חייהם של הילדים והוריהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully