וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחדים ללכת בחושך, חוששים לנסוע בכביש: אחרי הרצח, בבאר שבע לא מוכנים לשתוק יותר

26.9.2021 / 18:30

תושבי בירת הנגב מתארים פחד הולך וגובר בעקבות גל הפשיעה שהגיע לשיא בהתנקשות בעיר העתיקה ביום שישי האחרון, ויוזמים התארגנויות במטרה להחזיר את הביטחון האישי לרחובות. השכנים הבדואים מצטרפים אליהם בקריאה להחמיר את הענישה נגד העבריינים, ומבקשים: אל תכלילו נגדנו

בווידאו: בן 30 נורה למוות בבאר שבע/מערכת וואלה!

תושבי באר שבע אינם יכולים לשתוק עוד, אחרי שאחמד אלג'רג'אווי משגב שלום נרצח בעיר בסוף השבוע, במקרה שהסעיר את בירת הנגב. רבים בעיר מתלוננים על פחד וקוראים להשיב את הסדר לאזור ולהיאבק בפושעים יהודים וערבים, ולכך מצטרפים גם השכנים הבדואים, הדורשים גם הם יד קשה נגד העבריינים ומבקשים: לא להכליל.

המילה שחוזרת על עצמה מתיאורי התושבים היא פחד. "יש בבאר שבע חשש מפריצות וגניבות, אנחנו חיים את זה כל יום, יש פחד בעיר", אומר ארז ביטון, תושב העיר, "אשתי מפחדת להסתובב ברחוב, לא ברור מה מתחולל בעיר". דוראל ויעל, זוג תושבים, מספרים כי הם "נמנעים מלנסוע במקומות שמועדים לפורענות, בגלל היסטוריה שהייתה. אני לא נוסעת בעוקף בלילה (הכוונה לכביש עוקף באר שבע - י.י) ". נופר, תושבת נוספת, אומרת כי "יש נשים שמפחדות להסתובב ולרוץ ברחובות, זה לא הגיוני שנשים יפחדו להסתובב בעיר".

אחמד אלג'רג'אווי. תמונות גולשים
אחמד אלג'רג'אווי, שנרצח בשישי בבאר שבע/תמונות גולשים
שמעון טובול, סגן ראש עיריית באר שבע. יניר יגנה
"הכאב הגדול הוא שהממשלה לא עושה כלום בנידון". סגן ראש העייריה, שמוען טובול/יניר יגנה

ירי בפאתי עומר

בווידאו: תיעוד קולות ירי ליד ג'נין/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

"יש גל מטורף של פשע. מהשוד של הצעיר והצעירה מחוץ לטרנר - מאז יש עליית מדרגה בתחושת חוסר הביטחון, נהיגה מסוכנת בכבישים, פריצות לבתים, פרוטקשן ובחלק מהמקרים מדובר בצהרי היום. בעבר זה לא קרה", מתארת אורטל שמואלי פרלמן, תושבת העיר ומראשי "הפורום לקידום הנגב", גוף שהושק החודש ומתמקד בנושא. היא דורשת מהממשלה להחמיר את הענישה. "מפחיד להסתובב בעיר בשעות הערב. בתור אימא לשלושה אני נמנעת מנסיעות בלילות, לא יוצאת להליכות בחשיכה ולנסיעות בכבישים. ממשלת ישראל חייבת לצאת למבצע איסוף נשק לא חוקי. אנו מחזקים את ידי המשטרה אך הענישה לגורמים עברייניים בדרום אינה מספקת ולא מרתיעה. בחוקים הקיימים אנחנו מאבדים את הנגב ומפסדים את המערכה".

בעיריית באר שבע יוזמים סיירות של תושבים שיסתובבו בעיר במטרה להגביר את תחושת הביטחון. "אנחנו מבינים את החשש של התושבים, מבינים את הכאב", אומר סגן ראש העירייה, שמעון טובול, שיוזם את הפרויקט. "יש תחושה מאוד חזקה של חוסר ביטחון. הכאב הגדול הוא שהממשלה לא עושה כלום בנידון. לצערי כובלים את ידו של ראש העיר והעירייה".

אורטל שמואלי פרלמן תושבת באר שבע, מראשי  הפורום לקידום הנגב. יניר יגנה
"הענישה לגורמים עברייניים בדרום אינה מספקת ולא מרתיעה". שמואלי פרלמן/יניר יגנה
מיכאל לב תושב באר שבע ,יזם לאחרונה קבוצות ווצאפ שמטרתם להגן על תושבי בירת הנגב. יניר יגנה
"מפחיד להסתובב בעיר". מיכאל לב/יניר יגנה

קבלן מהדרום: "המצב אצלנו - קטסטרופה"

בווידאו: קבלן מהדרום מספר על העובדה שהוא נאלץ לשלם דמי חסות/צילום: שי מכלוף

יוזמה אחרת היא זו של מיכאל לב, תושב באר שבע שהקים לאחרונה קבוצות ווטסאפ בנושא, מתוך שאיפה לסייע בזמן אמת למי שנקלע למצב של סכנה. "אין ביטחון בעיר. אנשים חוששים, נשים מפחדות לעשות הליכה ברחוב, המשטרה נוכחת אבל לא עושה שום דבר", אומר לב, ומסביר כי מטרת הקבוצות היא "להגיע לכל מי שנמצא במצוקה בזמן אמת. יש אלפים בקבוצות, והרבה מתנדבים. יש גם צעירים בדואים וגם צעירים יהודים שעושים מה שהם רוצים, פוגעים ברכוש הציבור. מפחיד להסתובב בעיר".

נועם לביא, תושב באר שבע ואחד ממייסדי הקבוצה, מציין שורת תופעות עברייניות חמורות שמדאיגות את המקומיים. "יש פרוטקשן שנלקח מאנשי עסקים. היה רצח ביום שישי בערב ברחוב הומה בבאר שבע. זה מפחיד את האנשים", הוא אומר, ומאמין שקבוצות הוואטסאפ האלה יוכלו לעזור בכך. "המשטרה לא מגיעה ולא יכולה להגיע לכל אירוע שמתרחש בעיר ובאופן מיידי. הקבוצות נותנות מענה מיידי לאירועים באופן כזה שאנחנו מקבלים פנייה ומיד מגיעים".

תושב באר שבע נועם לביא. יניר יגנה
"המשטרה לא יכולה להגיע לכל אירוע שמתרחש בעיר ובאופן מידי - הקבוצות נותנות מענה", נועם לביא/יניר יגנה

בדבריהם של אחדים מהתושבים עולה אווירה של מתיחות וחשדנות מול השכנים הבדואים ברקע האירועים. במגזר מבקשים להימנע מהכללות, ומצטרפים לדרישה לשמור על ביטחון תושבי הנגב. "האחריות על הפשיעה בדרום מוטלת על כולם", אומר פאיז אבו סהיבאן, ראש עיריית רהט. "אסור להאשים מגזר כזה או אחר, ואסור להכליל את כל החברה הבדואית. המשטרה חייבת לטפל בפושעים ביד קשה. לא צריך לדבר במגזריות - יש פושעים בכל מגזר".

לדברים מטרף גם ראאד אבו אלקיען, תושב אום אל חירן. "האוכלוסייה הבדואית מונה כ-350 אלף תושבים, אסור להעניש ולהכליל את כולם. האוכולסייה הבדואית תורמת לכלכלה של באר שבע, אסור להגיע למצב שמפנים אצבע לכל המגזר הבדואי בנגב", הוא אומר. "הרופאים והאחיות הבדואים בסורוקה מצילים חיים ללא קשר למגזר. אנחנו דורשים ביטחון לכלל התושבים בנגב, בדואים ויהודים".

ראש עיריית רהט פאיז אבו סייהבן, 9 פברואר 2021. ראובן קסטרו
"המשטרה חייבת לטפל בפושעים ביד קשה". פאיז אבו סהיבאן, ראש עיריית רהט/ראובן קסטרו

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי היא רואה בחומרה את תופעה של אלימות באזור, וכי היא פועלת "כל העת נגד פשיעה, בריונות והטרדות במטרה לשמור על שלום הציבור וביטחונו".

"כלל המקרים מקבלים מעטפת חקירתית יסודית במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים. אנו פונים לציבור להתקשר למוקד 100 בכל אירוע חריג", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully