וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבור "מלון רואנדה", מבקר בולט של המשטר בארצו, נשפט ל-25 שנה בגין "טרור"

עודכן לאחרונה: 20.9.2021 / 22:22

בית משפט ברואנדה שלח למאסר ממושך את פול רוזסבגינה, שהציל את חייהם של 1,200 איש במהלך רצח העם במדינה. הוא מכחיש מכל וכל את ההאשמות נגדו, ותומכיו טוענים כי המשפט כולו הוא בגדר "הונאה"

בית משפט ברואנדה גזר היום (שני) 25 שנות מאסר על פול רוזסבגינה, שהציל בשנת 1994 את חייהם של 1,200 איש במהלך רצח העם במדינה ותואר בסרט "מלון רואנדה", לאחר שהורשע באשמות הקשורות לטרור.

רוזסבגינה בן ה-67, שזכה להוקרה בינלאומית עקב תיאור מעשיו בסרט המצליח, הכחיש את כל ההאשמות נגדו וטען כי נחטף בדובאי במהלך השנה בכדי להעמידו למשפט. רוזסבגינה, מבקר בולט של הנשיא פול קגאמה, חי בגלות מאז 1996. תומכיו כינו את המשפט "הונאה" וטענו כי לנשיא המדינה יש היסטוריה של יחס אכזרי ליריביו הפוליטיים.

נשיא ארה"ב, ג'ורג בוש מעניק מדליה לפול רוססבגינה על פעלו בהצלת 1,200 איש במהלך רצח העם ברואנדה ב- 1994. AP
טוען לרדיפה פוליטית. הנשיא בוש עונד את המדליה הנשיאותית על צווארו של רוזסבגינה/AP

התביעה ביקשה להטיל על רוזסבגינה עונש של מאסר עולם, כשהיא מאשימה אותו בתשעה אישומים, בהם טרור, הצתה, לקיחת בני ערובה והקמת קבוצת מורדים חמושה שאותה ניהל כביכול מחו"ל. רוזסבגינה הודה כי הוא חבר ב"תנועת הרואנדית לשינוי דמוקרטי" - קבוצה המתנגדת לשלטונו של קגאמה - אך הכחיש את האחריות לאלימות שבוצעה על ידי הזרוע החמושה של התנועה - "חזית השחרור הלאומית".

ביתו של רוזסבגינה, קרין קנימבה, אמרה כי "לאחר שהסרט יצא לראשונה לאקרנים, ממשלת רואנדה קיבלה אותו בברכה והקרינו אותו באצטדיון ענק". לדבריה, הציעו לאביה משרות רבות בממשלה, אולם הוא דחה את ההצעות בשל התנגדותו לנשיא קגאמה ולהתכחשותו לקורבנות אחרים ברצח העם.

"משום שאבי לא חשש להגיד את האמת, ממשלת רואנדה הלכה אחריו והגדירה אותו אויב, כי הוא לא היה מוכן לשתף עמה פעולה", תיארה קנימבה. "מאז ניסו להרוג אותו, להשתיק אותו. פרצו לבית שלנו בבריסל, הזיזו והרסו דברים רק כדי להפחיד אותנו במשך שנים".

עוד בוואלה!

גיבור "מלון רואנדה" נעצר על ידי השלטונות באשמת טרור

לכתבה המלאה
פול רוזסבגינה אחרי שנעצר על ידי משטרת רואנדה, 31 באוגוסט 2020. AP
נחטף בידי שלטונות רואנדה מדובאי. פול רוזסבגינה ביום מעצרו/AP

לעומת זאת, בשנים האחרונות נשמעו טענות של שורדים מרצח העם שלפיהן רוזסבגינה לא היה הגיבור שהוצג בסרט. היו שהאשימו אותו בגביית תשלומים מפליטים ובסילוק אלו שלא יכלו להרשות לעצמם זאת. בתו טוענת כי זהו חלק מקמפיין השמצה וכי המשטר שילם לאנשים כדי שיאשימו אותו בשקרים. "הסנדק של אחותי, שהיה החבר הטוב ביותר של אבי, התארח עם משפחתו במלון בזמן המקרה. אחרי שהסרט יצא, איימו עליהם והם נאלצו לומר בפומבי שזה מעולם לא קרה למרות שאבי הציל את חייהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully