וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבור "מלון רואנדה" נעצר על ידי השלטונות באשמת טרור

31.8.2020 / 22:36

פול רוזסבגינה הציל 1,200 איש ברצח העם ב-1994, וזכה להוקרה עולמית ולסרט מצליח. ואולם, הוא חי בגלות והפך למתנגד לנשיא הוותיק קגאמה. לא ברור כיצד הוא נעצר, אך בתו סיפרה כי הוא טס לדובאי. המשטרה ברואנדה טוענת שהוא מימן ותמך בפעולות טרור של המורדים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

פול רוזסבגינה, שנחשב לגיבור שהציל את חייהם של 1,200 איש במהלך רצח העם ברואנדה, נעצר באשמת טרור - כך הודיעה היום (שני) הממשלה במדינה. רוזסבגינה, שדמותו תוארה בסרט "מלון רואנדה", הוא מבקר בולט של הנשיא פול קגאמה.

הוא חי בגלות מאז 1996, והמשטרה לא אמרה היכן הוא נעצר. הוא גר בעבר בבלגיה ובארצות הברית. כשהוא אזוק ועם מסיכה על פניו, המשטרה הציגה את רוזסבגינה בן ה-66 לתקשורת בבירה קיגאלי. האישומים נגדו טרם נחשפו באופן רשמי.

"באמצעות שיתוף פעולה בינלאומי, לשכת החקירות של רואנדה רוצה לעדכן את הציבור כי פול רוזסבגינה נעצר", מסרה המשטרה בהצהרה. "הוא חשוד בהקמה, הנהגה, תמיכה כספית וחברות בארגונים אלימים, חמושים וקיצוניים הפועלים במקומות שונים באזור ובחו"ל".

לפי המשטרה, היה נגדו צו מעצר בינלאומי בחשד לפשעים חמורים כמו טרור, הצתה, חטיפה ורצח של אזרחים רואנדים חפים מפשע. במשטרה אמרה כי החקירה נמשכת ואחריה יימסרו פרטים נוספים לציבור.

פול רוזסבגינה אחרי שנעצר על ידי משטרת רואנדה, 31 באוגוסט 2020. AP
זכה להוקרה בינלאומית. פול רוזסבגינה אחרי מעצרו, היום/AP

בתו, קרין קנימבה, הגרה בוושינגטון, אמרה כי המשפחה עודכנה על מעצרו הבוקר. לדבריה, לא ניתן להם לדבר עמו, והם חוששים שהוא לא יקבל את תרופותיו ללחץ דם גבוה. היא סיפרה כי דיברה עמו בפעם האחרונה בשבוע שעבר לפני שהוא טס לדובאי, אבל היא לא ידעה מהי מטרת הביקור שלו. בין דובאי לבירת רואנדה יש קו של טיסות ישירות שעושה חברת התעופה הלאומית של רואנדה.

לדבריה, לאביה יש אזרחות בלגית והוא תושב של קבע בארצות הברית. "אנחנו מקווים להבטיח את שחרורו במהרה ובבטיחות", אמרה. קנימבה ציינה כי אביה סומן זה זמן רב בשל הביקורת הנוקבת שלו על ממשלת רואנדה.

"מה שהם מאשימים אותו זה הכול המצאות. אין הוכחות לטענות שלהם. אנחנו יודעים שזה מעצר שווא", אמרה.

נשיא ארה"ב, ג'ורג בוש מעניק מדליה לפול רוססבגינה על פעלו בהצלת 1,200 איש במהלך רצח העם ברואנדה ב- 1994. AP
טוען לרדיפה פוליטית. הנשיא בוש עונד את המדליה הנשיאותית על צווארו של רוזסבגינה/AP

רוזסבגינה הכחיש בעבר את הטענות של הממשלה ולפיהן הוא מימן את המורדים במדינה. הוא אמר כי המשטר הנוכחי הוא דיקטטורי וקרא למדינות המערב ללחוץ עליו לכבד זכויות אדם. מנגד, תומכי הממשלה דוחים את הביקורת של רוזסבגינה, ואומרים כי הנשיא הוותיק תומך בדמוקרטיה ובצמיחה כלכלית.

רוזסבגינה זכה בפרסי הוקרה בינלאומיים רבים, כולל במדליית החירות הנשיאותית שהוענקה לו על ידי ג'ורג' וו. בוש ב-2005. עם זאת, ממשלת רואנדה דוחה את סיפור הגבורה שלו על הצלת אזרחים במלון בבירה במהלך רצח העם, שבו נטבחו יותר מ-800 אלף מבני הטוטסי על ידי בני ההוטו. אלו רצחו גם בני הוטו שניסו להגן על הטוטסים. רוזסבגינה הוא מקרב בני ההוטו, הנשוי לאישה טוטסית.

נפאטאל אישהאקי, מזכ"ל ארגון "איבוקה" המייצג שורדים מרצח העם, אמר כי מעצרו של רוזסבגינה הוא חדשות טובות עבור השורדים. לדבריו, הוא גבה מאנשים כסף כדי שיוכלו להסתתר במלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully