וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיכה בגינאה: כוחות מיוחדים עצרו את הנשיא ופיזרו את הממשלה

עודכן לאחרונה: 7.9.2021 / 8:49

קצין ששירת בעבר בלגיון הצרפתי הכריז על השעיית החוקה אחרי חילופי אש כבדים בבירה. החונטה הבטיחה לשמור על בריאותו של הנשיא המודח, אלפא קונדה, שלאחרונה נבחר באופן שנוי במחלוקת לקדנציה שלישית. התושבים חגגו: "גינאה חופשיה". בעולם גינו וקראו לשחרר מיד את הנשיא

בווידאו: חילופי אש כבדים בבירת גינאה/מערכת וואלה!

כוחות מיוחדים בגינאה הודיעו היום (ראשון) כי הם השתלטו על המדינה והכריזו על ביטול החוקה ופיזור הממשלה של הנשיא אלפא קונדה אחרי חילופי אש כבדים בבירה קונאקרי הבוקר. קונדה, שלאחרונה ניצח בבחירות שנויות במחלוקת, תועד מוחזק בידי חיילים ובחונטה הבטיחו שהוא מוגן.

מנהיג ההפיכה הוא מפקד יחידת עלית בצבא, מאמדי דומבויה, ששירת בעבר בלגיון הצרפתי. בנאום שנשא בטלוויזיה הממלכתית, כשהוא עטוף בדגל המדינה ומוקף בשמונה חיילים חמושים אחרים, אמר דומבויה כי הכוחות מתכננים להקים ממשלת מעבר ופרטים נוספים יימסרו בהמשך.

לדבריו, כוחותיו הפילו את הנשיא הוותיק נבעה מ"העוני והשחיתות". הוא הבטיח לנסח יחד מחדש את החוקה". מקורות צבאיים אמרו כי הנשיא נקלח למקום לא ידוע וכי הכוחות בפיקודו של דומבויה - שתואר על ידי אחד המקורות, המקורב לו, כאדם רגוע ומאופק - ביצעו מעצרים נוספים, כולל בכירים בממשלה. החונטה הבטיחה כי קונדה זוכה לטיפול רפואי.

לפי הודעת הקושרים, השרים וראשי המוסדות המודחים הוזמנו לפגישה מחר בבוקר, וכל מי שלא ישתתף בה - ייחשב כמורד. הקבוצה מכנה את עצמה "הוועד לאחדות לאומית ולפיתוח". משרד ההגנה אפריקנית טען בשעות הערב כי סוכלה מתקפה של כוחות מורדים על ארמון הנשיאות, אך נראה שהנשיא כבר לא בשליטה.

נשיא גינאה אלפא קונדה מוחזק על ידי חיילים, 5 בספטמבר 2021. טוויטר, אתר רשמי
לא ברור מה מצבו. הנשיא קונדה לצד כוחות צבא, היום/אתר רשמי, טוויטר

מנהיג האופוזיציה הבכיר בגינאה, סלו דלאין דיאלו, הכחיש את השמועות שלפיהן הוא בין העצורים. קונדה זכה בקדנציה שלישית בבחירות שהתקיימו באוקטובר, אחרי ששינה את החוקה שאפשרה לו להתמודד שוב על התפקיד. כמה מפגינים משורות האופוזיציה נהרגו במהומות שפרצו בעקבות ניצחונו של קונדה, שעלה לשלטון ב-2010 אחרי שנים שבהן התנגד לדיקטטורה במדינה.

בשבועות האחרונים הממשלה העלתה בחדות את המסים כדי לכסות על גירעונות תקציביים, והגדילה את מחיר הדלק ב-20%. בשעות אחר הצהריים, אחרי שהשקט שב לרחובות הבירה, חלק מהתושבים יצאו לחגוג את הפלתו של קונדה ובירכו את כוחות הצבא שחלפו בכבישים.

"גינאה חופשייה, כל הכבוד", צעקה אישה אחת ממרפסת ביתה.

תושבים מריעים לכוחות צבא בבירת גינאה לאחר ההפיכה הצבאית, 5 בספטמבר 2021. רויטרס
התושבים יצאו לקבל את המורדים. כוחות חולפים בבירת גינאה, היום/רויטרס

לאורך עשור שנות שלטונו של קונדה, נהנתה גינאה מצמיחה כלכלית יציבה בזכות מחצביה הרבים, כגון יהלומים, זהב ועופרת, אולם מעטים נהנו ממנה. מתנגדי הממשלה האשימו אותה בשימוש בחוקים פליליים על מנת להשתיק את מבקריה, בעוד שהמתיחות האתנית והשחיתות הרבה העמיקו את היריבויות הפוליטיות.

"הנשיא אמנם הכריז בכל מקום שהוא רוצה לשלוט באופן שונה באמצעות מיגור השחיתות, גניבת כספי הציבור גדלה. העשירים החדשים לעגו לנו", אמר אלסאן דיאלו, תושב הבירה. "כל זה הקל על הצבא".

נשיא גינאה אלפא קונדה בנאום במהלך טקס בצרפת, 15 באוגוסט 2019. רויטרס
הוביל בעבר התנגדות למשטר הצבאי. קונדה/רויטרס

האו"ם וארצות הברית גינו את ההפיכה במדינה שבמערב אפריקה, אזור שחווה לאחרונה שורת טלטלות. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי הוא מגנה בתוקף "כל השתלטות בכוח על השלטון" וקרא לשחרורו המידי של קונדה.

ארצות הברית תיארה את האירועים בגינאה בתור "השתלטות צבאית" ובהודעה מטעם משרד החוץ נאמר כי "אלימות וצעדים חוץ-חוקתיים רק מקטינים את הסיכויים לשלום, יציבות ושגשוג" בגינאה".

"הצעדים הללו יכולים רק להגביל את היכולת של ארצות הברית ושותפות בינלאומיות אחרות של גינאה לתמוך במדינה המנווטת את דרכה אל אחדות לאומית ועתיד טוב יותר עבור אזרחי גינאה".

הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) איימה להטיל סנקציות על גינאה, אחרי שיושב הראש שלה, נשיא גאנה, הגדיר את האירועים בתור ניסיון הפיכה. האיחוד האפריקני הודיע על כינוס חירום ועל נקיטת "צעדים הולמים", בעוד שמשרד החוץ של ניגריה, המדינה החזרה באזור, קרא לחזרה אל "הסדר החוקתי".

אלכסיס אריף, ממחלקת המחקר של הקונגרס בארצות הברית, אמר כי על אף שמרידות צבאיות והפיכות אינן תופעה חדשה במערב אפריקה, האזור עבר "פגיעה קשה בדמוקרטיה" בשנים האחרונות. בדומה לקונדה, גם מנהיג חוף השנהב שינה את הגבלות הכהונה כדי שיוכל להמשיך בתפקיד, ואילו מאלי חוותה שתי הפיכות צבאיות וצ'אד אחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully