וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש החזק במאלי: הקולונל הצעיר שהוביל שתי הפיכות בשנה

אסימי גויטה, שפיקד על יחידת כוחות מיוחדים, עמד בראש הקשר להפלת הנשיא קייטה באוגוסט וכן הוביל את הדחתם של המנהיגים הזמניים בשבוע שעבר. הוא יהיה המנהיג הזמני עד הבחירות שאמורות להתקיים בשנה הבאה. מקרון מאיים: אוציא את צבא צרפת מהאזור

הקולונל אסימי גויטה, 30 במאי 2021. AP
האשים את המנהיגים הזמניים בשיבוש בתקופת המעבר. הקולונל אסימי גויטה/AP

הקולונל אסימי גויטה, שהוביל את ההפיכה הצבאית במאלי בשבוע שעבר, הוכרז כנשיא הזמני על ידי בית המשפט החוקתי. גויטה, שהיה סגן הנשיא בממשל הזמני הקודם, עמד גם מאחורי ההפיכה הקודמת במדינה שבמערב אפריקה לפני פחות משנה. הוא ישתתף היום (ראשון) בוועדת פסגה של מנהיגי האזור בגאנה, אחרי שהטלטלה האחרונה מאיימת להעמיק את חוסר היציבות במדינה הסובלת מטרור אסלאמי ומעוני.

גויטה היה לסגן הנשיא הזמני אחרי שבהפיכה באוגוסט הודח הנשיא קייטה. ביום שני, הוא הורה על מעצרם של הנשיא בה נדאו וראש הממשלה מוחתאר אוואן הזמניים, שאולצו להתפטר ושוחררו לאחר מכן. בית המשפט החוקתי קבע כי הקולונל ימלא את הוואקום שנוצר לאחר התפטרות הנשיא "כדי לסיים את תהליך המעבר" עד לבחירות חדשות בשנה הבאה.

ההחלטה מעמידה את מאלי במסלול התנגשות עם הקהילה הכלכלית של מערב אפריקה (ECOWAS) המונה 15 חברות. הגוש התעקש כי תהליך המעבר, שאמור להסתיים בפברואר, יונהג על ידי אזרחים. הקהילה הסכימה באוקטובר להסיר את הסנקציות שהוסרו על המדינה אחרי הדחתו של קייטה, תוך שהיא מצהירה כי סגן הנשיא "לא יוכל להחליף את הנשיא תחת שום נסיבות שהן".

מדינות מערב אפריקה, צרפת וארצות הברית חוששות שהמשבר הפוליטי יחריף את חוסר היציבות בצפון המדינה, מוקד מרכזי לפעילות שלוחות אל-קאעדה ודאעש באזור. נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר כי הוא יסיג כוחות ממאלי אם המשבר יוביל להתחזקות הגורמים הקיצוניים באזור. צרפת פרסה 5,100 חיילים באזור הסהל, והתערבה ישירות במאלי ב-2013 אחרי שהתקוממות ג'יהאדיסטית עמדה להשתלט על המדינה.

מקרון אמר לעיתון ז'ורנל דו דימאנש כי הוא הבהיר למנהיגי האזור שצרפת לא תתמוך במדינות שלהן אין לגיטימציה דמוקרטית, וכי אין לה כוונה להשאיר את כוחותיה ביבשת לעד. צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר במדינות רבות באזור, סיפקה במשך עשרות שנים תמיכה צבאית במנהיגים שנלחמו במורדים בשלטונם.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, 28 במאי 2021. AP
מבהיר שצרפת לא תישאר באזור לנצח. מקרון/AP

גויטה, בן 38, פיקד על יחידת הכוחות המיוחדים לפני שחבר לכמה קולונלים אחרים בהפיכה נגד הנשיא קייטה. הוא אמר כי הנשיא וראש הממשלה הזמניים שהודחו חיבלו בתהליך חילופי השלטון. הוא הבטיח ביום שישי כי ראש הממשלה החדש ימונה משורות קואליציית M5-RFP, שהובילה את ההפגנות נגד קייטה בשנה שעברה ויצאה גם נגד השלטון הזמני שהחליף אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully