וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 ימים לאחר הבריחה מהכלא: ארבעה מתוך ששת המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע נתפסו

בין האסירים שנתפסו גם זכריה זביידי, שנלכד יחד עם המחבל מחמד עראדה סמוך לשעה חמש בבוקר. אמש נתפסו שני המחבלים הראשונים, יעקוב קאדרי ו‏מוחמד עארידה, עליהם דיווחה משפחה בנצרת. המצוד אחר יתר האסירים נמשך

ארבעה מתוך ששת האסירים שנמלטו מכלא גלבוע נתפסו/משטרת ישראל

ארבעה מתוך ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע נתפסו היום (שבת), חמישה ימים מאז בריחתם. האחרונים שנלכדו על ידי כוחות הביטחון היו איש הפתח זכריה זביידי, שנתפס יחד עם מחמד עראדה המזוהה עם הג'יהאד האסלאמי. הם אותרו סמוך לשעה 05:00 בחניון משאיות במועצה מקומית שבלי-אום אל-גנם שבצפון. זאת, רק כמה שעות מאז תפיסתם של שני מחבלים נוספים שאותרו בנצרת.

זביידי ומחבל נוסף עצורים, 11 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
זביידי והמחבל הנוסף עצורים, היום/דוברות משטרת ישראל

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי וממ"ז צפון שמעון לביא הגיעו לזירה ושיבחו את עבודת הכוחות. זביידי וחברו הועברו לחקירת שב"כ, ויכלאו בהפרדה.

כוחות של ימ"מ מחוז צפון פעלו בגזרת האזור שבו נתפסו זביידי ועראדה. עם קבלת המידע על שני חשודים שמסתובבים ליד מטע זיתים, שאינם נראים מקומיים, הכוחות הגיעו למקום ועצרו אותם. זביידי ניסה להתנגד מעט ולברוח, אך השתלטו עליו מיד. "זביידי היה נראה מותש", אמר בכיר במערכת אכיפת החוק. התפיסה נעשה בשיתוף פעולה בין ימ"מ מחוז צפון, שב"כ וצה"ל.

המצוד נמשך

שני האסירים הראשונים שנתפסו, יעקוב מחמוד קאדרי ומוחמד עארידה קאסם, נלכדו אמש בנצרת, באזור הר הקפיצה. הם נלכדו לאחר שהמשטרה קיבלה דיווח מאזרח על שני חשודים בנצרת, שביקשו אוכל ממשפחתו. האזרח סירב והזעיק את המשטרה, שבשל הפריסה הרחבה של הכוחות בשטח, הצליחה להגיע מהר למקום באמצעות מסוק וללכוד את השניים, ללא התנגדות מצידם.

המצוד אחר שני המחבלים הנוספים נמשך. לפי הערכה במערכת הביטחון, אחד מהם עבר לשטחי הרשות ונמצא באזור ג'נין. כפי שפורסם בוואלה! מוקדם יותר השבוע, המחבלים התפצלו לשלושה צמדים.

בטרם נלכדו שני המחבלים הבוקר, כינס ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב עם המפכ"ל יעקב שבתאי, ממ"ז צפון ניצב שמעון לביא והשר לביטחון פנים עמר בר-לב. במהלך הפגישה שהתקיימה בחפ"ק בצפון קיבל ראש הממשלה סקירה על לכידת שני האסירים ופעולות נוספות המתבצעות בשטח.

תפיסת זביידי ועוד מחבל, 11 בספטמבר 2021. ללא, מערכת וואלה!
תפיסת זביידי ועוד מחבל, 11 בספטמבר 2021/מערכת וואלה!, ללא
המפכ״ל, ממ״ז צפון וסממ״ז צפון מקבלים בזירת הלכידה סקירה מלוחמי הימ״מ של משטרת ישראל שהביאו ללכידה בשטח של זביידי ועמרה, 11 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
המפכ״ל, ממ״ז צפון וסממ״ז צפון בזירת הלכידה של זביידי, היום/דוברות משטרת ישראל
ראש הממשלה נפתלי בנט בהערכת מצב עם המפכל ממ״ז צפון השר אמר בר-לב, בחפ"ק בצפון, בעקבות לכידת שניים מבין האסירים הנמלטים מכלא גלבוע. 11 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
הערכת מצב בחפ"ק בצפון/דוברות משטרת ישראל

צה"ל העלה את רמת הדריכות בדרום, בצפון וביהודה ושומרון, מחשש שארבעת האסירים הנמלטים הנותרים ינסו לחצות את הגבול. עוד נערך צה"ל לאפשרות של תגבור שירות בתי הסוהר במידה והנהגות האסירים הביטחוניים בבתי הכלא ינחו על הפרות סדר אלימות ושביתות.

זמן קצר לאחר תפיסת המחבלים, רקטה שוגרה מרצועת עזה לשטח ישראל, ויורטה על ידי כיפת ברזל. כמו כן, יותר מאלף מפרי סדר פלסטינים פעלו במספר נרחב של מוקדים ביהודה ושומרון. הם יידו אבנים, הבעירו צמיגים והשליכו בקבוקי תבערה. בנוסף, זוהו שני מקרי ירי לעבר לוחמי צה"ל במעבר ג'למה הסמוך לג'נין, שם לא היו נפגעים. הפרות סדר נרשמו גם בכניסה לעיירה ביתא בחטיבה המרחבית שומרון. כוחות צה"ל הנמצאים בכלל המוקדים השתמשו בגז מדמיע ורימוני הלם להרחקת המפגינים.

ראש הממשלה מגיע לחפ"ק בצפון בעקבות לכידת האסירים שנמלטו/ללא

סמוך למקום בו נתפסו המחבלים התגודדו עשרות מפגינים. "חבל שתפסו אותם, בנצרת לא מלשינים על ערבים", אמרו. האזרח שדיווח למשטרה ביקש לא להתראיין ולהיחשף, בשל חשש לחייו ולחיי משפחתו. בנצרת קראו להפגין במוצאי שבת ב-18:00. גם במרחב ג'נין התקיימה הלילה צעדת תמיכה בהשתתפות מאות פלסטינים ליד ביתו של המחבל יעקוב קאדרי.

בתוך כך, בכפר כנא אלמונים ירו לעבר ביתו של קצין מוסלמי בכיר במשטרה, ניצב ג'מאל חכרוש, שהינו ראש האגף החדש לסיכול הפשיעה. באירוע לא היו נפגעים ולא נגרם נזק, ולאחריו פרסה המשטרה מחסומים באזור לצורך איתור החשודים.

אחד המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע שנתפסו בנצרת, 10 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
מוחמד עארידה קאסם, מחבל נמלט שנתפס, היום/דוברות משטרת ישראל
אחד המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע שנתפסו בנצרת, 10 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
יעקוב מחמוד קאדרי, מחבל נמלט שנתפס, היום/דוברות משטרת ישראל
בווידאו: שניים מהמחבלים הנמלטים מכלא גלבוע נתפסו בנצרת/צילום: יואב איתיאל

המחבלים שנלכדו הם ‏יעקוב מחמוד קאדרי ומוחמד עארידה קאסם, שנחשב כמפקד הבריחה. השניים, שמזוהים עם ארגון הג'יהאד האסלאמי, הועברו לחקירת שב"כ ולפי בכיר בשב"ס הם ייכלאו בהפרדה.

יעקוב מחמוד קאדרי, בן 49 מביר אל-באשא שליד ג'נין, נשפט למאסר עולם בשנת 2006.

מוחמד עארידה קאסם בן ה-39, נשפט לשלושה מאסרי עולם ועוד עשרים שנה עקב שלל פעולות טרור: הוא הקים חוליה שהשליכה בקבוקי תבערה על סיורים של צה"ל בדותן, הורשע ברכישת נשק והטמנת מטען חבלה וכן בירי מרגמה על מחנה דותן, שפגע באוטובוס הסעות לשא-נור שבצפון השומרון.

קאסם התעמת בעודו חמוש עם חיילי צה"ל ב-2001, הכין וייצר מטען ששימש לפיגוע התאבדות באוטובוס שנסע מוואדי עארה לתל אביב באותה שנה. הוא היה כלוא בבית הסוהר של הרשות הפלסטינית, ולאחר שחרורו עסק בתיאום בין הזרועות הצבאיות ברמאללה והעביר ידע מג'נין לרמאללה. קאסם כלוא מ-2002 באשמת השתייכות וחברות בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי והשתתפות בפעילויות טרור.

האזור בנצרת בו נתפסו שניים מהמחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, 10 בספטמבר 2021. יואב איתיאל
האזור בנצרת בו נתפסו המחבלים, אמש/יואב איתיאל

במשך הימים האחרונים ניסו כוחות הביטחון לאתר קצה חוט, בניסיון ללכוד את כל ששת האסירים, בהם גם בכיר פתח זכרייה זביידי, וערכו מבצע חיפושים נרחב. כעת מקווים במערכת הביטחון כי מעצרם של עארידה, שנחשב למפקד מבצע הבריחה, וקאדרי, ישפוך אור על החקירה.

בווידאו: הפרות סדר ליד מחסום חווארה/רץ ברשת, מפורסם לפי סעיף 27 א לחוק זכויות היוצרים

עוד בטרם לכידת המחבלים, ביהודה ושומרון נשמרה כוננות גבוהה מחשש להתפתחות הפרות סדר. באוגדת איו"ש הביעו אמש חשש שארגוני הטרור יוציאו לפועל פיגועים, כמו ניסיון הדקירה שאירע בעיר העתיקה בירושלים וכן פיגועי ירי ושימוש במטעני חבלה.

כבר בשעות הערב, לאחר ניסיון הפיגוע בעיר העתיקה, כוחות משטרה פשטו על ביתו של המחבל חאזם אלג'ולאני בשועפאט, ועיכבו לחקירה את אחיו ושני בניו. אלג'ולאני, רופא במקצוע, עבד בעברו בבית החולים אסף הרופא וניהל מרפאה לרפואה משלימה במזרח ירושלים.

הפגנת הזדהות עם המחבלים שברחו מכלא גלבוע במזרח ירושלים, 8 בספטמבר 2021. ג'מאל עוואד, פלאש 90
הפגנת הזדהות עם המחבלים במזרח ירושלים, חמישי/פלאש 90, ג'מאל עוואד
הפגנת הזדהות עם המחבלים שברחו מכלא גלבוע, חברון, 8 בספטמבר 2021. וויסאם השלמון, פלאש 90
הפגנת הזדהות עם המחבלים שברחו בחברון, חמישי/פלאש 90, וויסאם השלמון

לדברי קצין בכיר באוגדה, חרף ההתחממות בימים האחרונים, הארגונים אינם מצליחים ללבות את הרחוב הפלסטיני כפי שהיו רוצים. "גם בהפגנות הגדולות ביותר, מספר המפגינים לא עלה על אלף אזרחים", אמר. בשל כך, באוגדה מעריכים כי ארגוני הטרור ינסו להגביר את הטרור העממי באמצעות פיגועי סכינאות והשלכות בקבוקי תבערה על צירי התנועה המרכזיים. אם האפקט לא יושג, במערכת הביטחון חוששים שהארגונים יפנו אל תשתיות טרור "ממוסדות" ולביצוע פיגוע ירי או הנחת מטעני חבלה. "לשם כך הוחלט לתגבר את האוגדה במספר גדודים. לא רק לאבטח את קו התפר ולמנוע את חדירת האסירים הביטחוניים לשטחים", הסביר הקצין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully