וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוף במיל' בריק על הבריחה מהכלא: גם צה"ל נמנע מעימותים עבור שקט, זה יתפוצץ בפנים

עודכן לאחרונה: 10.9.2021 / 13:19

נציב קבילות החיילים לשעבר מזהיר כי התנהלות שב"ס בבתי הסוהר מאפיינת תפיסה בעייתית הנוגעת לביטחון המדינה, שקיימת גם בצבא ביחס לחזבאללה ובמשטרה במאבק בפשיעה בחברה הערבית: "לא רוצים רעש, זו רפיסות - והמחירים יהיו גבוהים"

בווידאו: דברי השר לביטחון הפנים עמר בר-לב והמפכ"ל קובי שבתאי על אירוע הבריחה/צילום: שלומי גבאי

אלוף (במיל') יצחק בריק, נציב קבילות החיילים לשעבר, אומר היום (שישי) כי הוא מודאג מאוד מהתנהלות שירות בתי הסוהר בפרשת בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, ומזהיר כי מחדלים כאלה קורים גם בצה"ל ובמשטרה וכי הם עלולים להסב נזק כבד.

"הדבר הבולט הוא התרבות הארגונית של שב"ס: ההתנהלות בשגרה, היעדר כשירות, מוכנות וחשיבה קדימה" אומר בריק, שמקשר את האירוע גם להתנהלות בצה"ל. "במגדל שמירה נרדמה הסוהרת, אבל אם תסתכלו היום במוצבי צה"ל, בגבולות ישראל יושבים חיילים בתוך המוצבים שמחזיקים סמארטפונים בכיסים ומתעסקים איתם. היום החיילים עם סמארטפונים באימונים, בתרגילים ובשמירות, הם לא עירניים למה שסביבם".

בית כלא גלבוע לאחר בריחת אסירים ביטחוניים, 6 בספטמבר 2021. אלי אשכנזי
"הסוהרת נרדמה". כלא גלבוע/אלי אשכנזי

בריק מתריע בשנים האחרונות על אובדן כושר הלחימה של צה"ל ועל היעדר מוכנות למלחמה, ורואה קשר הדוק בין הרוח של שני הארגונים. "יש לי תחושה קשה שבשביל להשיג שקט בבתי הסוהר, נמנעים מעימותים עם אסירים כדי שהם לא יתפרעו ולכולם יהיה נוח. מה שקורה בבתי הסוהר מאפיין את הסיפור הכולל של ביטחון המדינה", מתריע בריק.

ניצב קבילות החיילים לשעבר טוען כי רוח זו נמצאת גם בצה"ל: "מחבלים מגיעים להר דב, והמטכ"ל נותן הוראה שיחזרו בשלום הביתה כי הוא לא רוצה שיתפתח עימות. רכב שירה רקטות מלבנון לישראל מסתובב בשטח וזה עובר בסדר גמור, שום דבר. לא מורידים אותו מהאוויר. העיקר לא לפגוע באף אחד כדי לא להפר את השקט. זו רפיסות, לא רוצים רעש. רוצים לגמור בלי אבידות, אבל אי אפשר לנצח ככה מלחמות. זה יתפוצץ לנו בפנים והמחירים יהיו גבוהים מאוד".

נציב קבילות החיילים, האלוף במיל'  יצחק בריק בועדה לביקורת המדינה בנושא מוכנות צבא היבשה למלחמה, 12 בדצמבר 2018. רוני כנפו
"זה יתפוצץ לנו בפנים", אלוף (במיל') בריק/רוני כנפו

בריק מקשר את הדברים גם לתופעת הנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי, כאשר לדבריו המשטרה נמנעת מטיפול בתופעה בשל החשש מעימות, ומתריע כי במצב של מלחמה כוללת וכמה חזיתות, הנשקים יופנו כלפי אזרחים בבתים. "אחרי מבצע 'שומר החומות' היה צריך להקים משמר לאומי של חיילי מילואים שיסייעו למשטרה ולמג"ב", טוען בריק. "צריך היה להתחיל להקים אותו, אבל אף אחד לא מזיז כלום".

לדבריו, לא ניתן להסתפק רק בתחקיר יסודי של שירות בתי הסוהר, אלא יש להקים ועדת בדיקה חיצונית שתבחן את כל בתי הסוהר, ולא רק את כלא גלבוע. "הרבה פעמים כשגוף בודק את עצמו הממצאים לא נותנים את התמונה המלאה, הייתי ממנה ועדת בדיקה חיצונית אובייקטיבית, עם אנשים ללא ניגוד עניינים, שתבדוק מקצה לקצה את ההתנהלות של השב"ס בכל בתי הסוהר ותמליץ המלצות לגבי שינויים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully