וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בבית הלבן: אם הדיפלומטיה עם איראן תיכשל - נשקול לפעול בדרכים אחרות

עודכן לאחרונה: 26.8.2021 / 7:39

הנושא האיראני היה מרכזי ביום הראשון לביקורו של בנט בוושינגטון, שכלל פגישות עם שר החוץ, שר ההגנה והיועץ לביטחון לאומי. רה"מ ובלינקן סיכמו לקדם את הפטור מוויזה לישראלים. בכירים אמריקנים רמזו כי ביידן לא ילחץ על בנט: "קשובים למורכבויות הפוליטיות"

בכירים בבית הלבן אמרו לקראת הפגישה בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לראש הממשלה נפתלי בנט היום (חמישי), כי אם הדיפלומטיה עם איראן תיכשל - הממשל האמריקני ישקול לפעול בדרכים אחרות כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני.

אתמול התקיימו שורה של פגישות הכנה לפגישה בין ביידן לבנט. ראש הממשלה נפגש עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, שר ההגנה לויד אוסטין והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. הנושא האיראני היה מרכזי בכל השיחות שקיים בנט עד כה בוושינגטון. בלינקן ובנט סיכמו כי חשוב לעבוד על הכנסתה של ישראל לתוכנית הפטור מהצורך באשרות הכניסה (ויזות) לארצות הברית, נושא שישרת גם אזרחים אמריקנים וישראלים כאחד.

המשבר באפגניסטן תופס בימים אלה את רוב תשומת הלב של הבית הלבן. עם זאת, בכירים בממשל ביידן מבהירים כי על רקע ההתרחשויות באפגניסטן, לנשיא יהיה חשוב להבהיר שהמזרח התיכון נמצא במקום גבוה בסדר העדיפויות של ארצות הברית וכי הנסיגה מאפגניסטן אינה מסמלת ירידה במחויבות האמריקנית לישראל או לשותפות אחרות באזור. "להיפך", אמר בכיר אמריקני. "הנסיגה מפנה לנו משאבים כדי לתמוך יותר בשותפים שלנו במזרח התיכון".

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
דחיקת ניסיונותיה של איראן להשתלט על האזור הייתה נושא מרכזי בפגישתם. בנט ובלינקן/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בפתח פגישתם של בנט ושר החוץ בלינקן אמר ראש הממשלה כי "לישראל אין בת ברית חזקה ואמינה יותר מארצות הברית. ארצות הברית תמיד איתנו ותמיד יהיה לה את הגב שלנו. זה משמעותי מאוד. אני יכול להבטיח שאי אפשר למצוא לה חברה אמינה יותר מאיתנו".

בנט רמז לחילופי השלטון בישראל ואמר כי "אני מביא מישראל רוח חדשה. רוח של אחדות, של אנשים שלפעמים חושבים אחרת ומחזיקים בדעות שונות, אבל עובדים ביחד בשיתוף פעולה וברצון טוב. אנחנו עובדים קשה למצוא דברים משותפים שאנחנו כן מסכימים עליהם, ונשענים עליהם. נראה שזה עובד. זו אותה רוח שאני רוצה להביא ליחסים שלנו, של שיתוף פעולה, של רצון טוב, של חברות".

ראש הממשלה ציין כי ידון עם בלינקן בשורה של נושאים בוערים, בראשם "איך אנחנו דוחקים את ניסיונותיה של איראן להשתלט על האזור ואת המרוץ שלה לנשק גרעיני. נדבר על היציבות האזורית וגם על שינויי האקלים, שזה נושא שמעסיק את כולנו. אני מצפה לקיים מערכת יחסים מצוינת, ואני מעריך את הזמן שלכם".

עוד בוואלה!

בנט וביידן ינצלו את פגישתם כדי "לאתחל" את יחסי ישראל-ארה"ב

לכתבה המלאה
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין וראש הממשלה נפתלי בנט בפגישה בפנטגון, 25 באוגוסט, 2021. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
בנט ואוסטין במהלך פגישתם בפנטגון/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בבית הלבן אהבו מאוד את הדברים שבנט אמר לפני עלייתו לטיסה מישראל לארה"ב. בכירים בבית הלבן ציטטו את דברי בנט, לפיהם בשנתיים-שלוש האחרונות חלה קפיצת מדרגה בתכנית הגרעין האיראנית, וטענו כי זו ראיה לכך שההחלטה של הנשיא הקודם דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין היתה טעות.

"מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין תכנית הגרעין האיראנית יצאה מהקופסא שלתוכה הסכם הגרעין הכניס אותה, וביידן ובנט צפויים לדבר על כך", אמר בכיר בממשל ביידן. "אנחנו מחוייבים למסלול הדיפלומטי מול איראן ואנחנו חושבים שזו הדרך הטובה ביותר לגלגל לאחור את תוכנית הגרעין של איראן, אבל אם הדיפלומטיה לא תעבוד - יש ערוצים אחרים בהם אפשר לפעול".

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין וראש הממשלה נפתלי בנט בפגישה בפנטגון, 25 באוגוסט, 2021. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
לויד ובנט, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בכירים בממשל ביידן אמרו שהנשיא צפוי לשוחח עם ראש הממשלה על שיתוף הפעולה בין ישראל לארה"ב לבלימת התוקפנות האיראנית באזור, במיוחד בכל הקשור להפצת טכנולוגיית מל"טים תוקפים מצד איראן ברחבי המזרח התיכון. שר הביטחון בני גנץ אמר מוקדם יותר היום כי ישראל מעריכה שמתקפת המל"טים נגד המכלית "מרסר סטריט" יצאה מאדמת איראן.

בבית הלבן הדגישו כי הם תומכים בדבריו של בנט לפיהם יש לפעול מול איראן בשיתוף פעולה בין ישראל לארה"ב. בכירים בממשל ציינו כי המדיניות של ביידן מבוססת על שילוב בין מו"מ עם איראן בווינה, השארת הלחץ באמצעות אי הסרה של הסנקציות בשלב הזה וכן ביסוס הרתעה מול איראן. לדבריהם, עדיין לא ברור אם ניתן יהיה לחדש את שיחות הגרעין בווינה עם הממשלה החדשה באיראן.

בנט מתקבל בבית הלבן עם רצון טוב ונכונות של ממשל ביידן להתגמש כלפיו. בכירים בבית הלבן אמרו כי הם מעריכים מאוד את הממשלה החדשה בישראל, המורכבת ממפלגות בעלות קשת רחבה של דעות שמוכנות לעבוד יחד. "אנחנו קשובים למורכבויות הפוליטיות בישראל ובקואליציה, ואנחנו חושבים שבנט מנווט את הדברים בצורה טובה", אמר בכיר בממשל ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully