וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט וביידן ינצלו את פגישתם כדי "לאתחל" את יחסי ישראל-ארה"ב

נשיא ארה"ב ורה"מ שואפים לשדר כלפי חוץ מסר של שינוי והתחלה חדשה וזקוקים להצלחת הפגישה גם מסיבות פוליטיות פנימיות. איראן, סין, הפלסטינים ומשבר האקלים יהיו רק חלק מהנושאים שיידונו. בנט סבור שניתן לנהל את המחלוקות עם ארה"ב עם פחות כיפופי ידיים ויותר רצון טוב

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט מעוניינים להשתמש בפגישתם מחר (חמישי) כדי "לאתחל" את היחסים בין ישראל לארה"ב ולשדר כלפי חוץ מסר של שינוי ושל התחלה חדשה, כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקנים שמעורבים בהכנת הביקור.

גם ביידן וגם בנט זקוקים להצלחת הפגישה מסיבות פוליטיות פנימיות - ביידן על רקע הביקורת שהוא סופג סביב המשבר באפגניסטן ובנט כדי לבסס את סמכותו בתוך הממשלה ולחזק את מעמדו בדעת הקהל בישראל. עבור שני המנהיגים, 12 שנות שלטונו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הן הדבק שגורם להם להתקרב האחד לשני. המטרה של בנט וביידן היא לצאת לדרך חדשה ולבנות מערכת יחסים אישית טובה ביניהם.

את היום שלפני הפגישה עם ביידן, בנט מבלה בפגישות עם כל הצמרת האמריקנית, שר החוץ אנתוני בלינקן, שר ההגנה לויד אוסטין והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. כשהוא יגיע לפגישה בבית הלבן מחר (18:30 שעון ישראל), ביידן כבר יידע בדיוק מה הוא צפוי לומר לו ולהיפך.

ראש הממשלה נפתלי בנט, פותח את הבוקר בוושינגטון, ארה"ב 25 באוגוסט 2021. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
בנט בוושינגטון, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

זה יהיה הביקור הראשון של בנט אי פעם בבית הלבן מאז כניסתו לפוליטיקה לפני כתשע שנים. בנט מגיע לפגישה עם ניסיון מועט בפגישות עם מנהיגים מרחבי העולם, לא כל שכן כשמדובר בנשיא ארה"ב. בטיסה בדרך לארה"ב בנט הרהר בשיחה עם עוזריו על הדרך שעשה בשנים האחרונות וכיצד היא הביאה אותו לשבת בכיסא בחדר הסגלגל בו ישבו מעט פוליטיקאים ישראלים. הוא הודה שהוא נרגש.

ראש הממשלה ויועציו הדגישו בימים האחרונים כי הם רוצים לבסס את היחסים עם ממשל ביידן על אותו עיקרון שלאורו הם מנהלים את הממשלה מרובת הדעות בישראל. מלבד החשש של כל השותפים מחזרתו של נתניהו לשלטון, מה שמחזיק את הממשלה בישראל הוא הרצון הטוב של חבריה אלה כלפי אלה. בינתיים לפחות.

בנט סבור שאחת הבעיות העיקריות של יחסי נתניהו עם אובמה וביידן היתה העיסוק הבלתי פוסק בעימותים והורדות ידיים פוליטיות בין לשכת ראש הממשלה לבית הלבן. בכיר ישראלי אמר כי בנט סבור שניתן לנהל את המחלוקות הרבות שקיימות בין ישראל לארה"ב בצורה טובה יותר אם הגישה תהיה פחות לעומתית.

עוד בוואלה!

בנט נחת בארה"ב: "נמשיך בפעולות החשאיות נגד איראן"

לכתבה המלאה
בווידאו: בנט נחת בארה"ב לקראת הפגישה עם הנשיא ביידן/צילום: לע"מ

ראש הממשלה דאג שזה יהיה המסר הפומבי העיקרי שלו לפני ההמראה לארה"ב. "ג'ו ביידן הוא ידיד אמת של ישראל", אמר בנט. "יש ממשלה חדשה בישראל ויש ממשל חדש בארה"ב ואני מגיע לוושינגטון עם רוח חדשה של שיתוף פעולה". בכירים בבית הלבן שמעו את הדברים ואהבו אותם מאוד.

הפגישה בין בנט לביידן צפויה להתמקד בנושא האיראני. בכיר ישראלי אמר שהמסר הראשון של ראש הממשלה לנשיא האמריקני יהיה שבניגוד לגישת נתניהו, הוא רוצה לעבוד יחד עם ארה"ב. המסר השני יהיה שצריך להתחיל לגבש בדחיפות תוכנית חלופית בנושא האיראני, לאור כך שחזרה להסכם הגרעין מ-2015 נראית פחות ופחות סבירה ככל שחולפים הימים. בנט סבור שתוכנית חלופית כזו צריכה לכלול התייחסות גם לגרעין וגם לפעילות האיראנית באזור.

בפגישות עם ביידן ועם שר ההגנה אוסטין, צפוי בנט לבקש עוד סיוע צבאי אמריקני - גם כדי לחדש את מלאי המיירטים של כיפת ברזל אבל גם כדי לבנות מחדש יכולות צבאיות להן ישראל זקוקה כדי להתמודד מול איראן ומול שלוחותיה בסוריה ולבנון.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהצהרה על אפגניסטן, 24 באוגוסט 2021. רויטרס
"ידיד אמת של ישראל". ביידן/רויטרס

בנושא הפלסטיני קיימת מחלוקת גדולה בין ביידן לבין בנט. ביידן מאמין בפתרון שתי המדינות בעוד שבנט מתנגד לכך ותומך בסיפוח. אלא שהנסיבות הנוכחיות בישראל וברשות הפלסטינית הופכות את המחלוקת הזו לפחות רלוונטית. גם הנשיא וגם ראש הממשלה סבורים שאין בשלות למו"מ מדיני עם הפלסטינים - בעיקר בגלל המצב הפנימי ברשות. מנגד, שניהם רוצים לפעול לשיפור המצב הכלכלי בגדה המערבית ורצועת עזה ולהתמקד במניעת הסלמה. יועציו של בנט סבורים שבשל כך יש כר נרחב לשיתוף פעולה בין ישראל לארה"ב בנושא הזה.

הסכמי אברהם שנחתמו בבית הלבן לפני שנה בהובלת קודמו של ביידן, דונלד טראמפ, יהיו גם כך נושא מרכזי בדיון ביניהם. ממשל ביידן אמר פומבית כי הוא רוצה לנסות ולקדם הסכמי נורמליזציה נוספים בין ישראל למדינות ערביות. בכירים ישראלים אומרים כי בנט יציע לביידן להשתמש בשינוי שחל באזור בעקבות ההסכמים ובבריתות החדשות כחלק מהאסטרטגיה לבלימת איראן.

אחד הנושאים המרכזיים בשיחה הוא המעורבות של סין בישראל. ממשל ביידן, המציב את סין כאיום המרכזי לביטחון הלאומי האמריקני. בכירים ישראלים אומרים שבנט יציג לביידן ולשאר בכירי הממשל את המדיניות הישראלית החדשה שמגדירה את היחסים עם סין כסוגיה של ביטחון לאומי ומתחשבת יותר בדאגות האמריקניות מכפי שהיה בתקופת נתניהו.

נושאים נוספים שצפויים לעלות בשיחות הם משבר האקלים ומגיפת הקורונה. בנט ואנשיו מבינים שבסופו של דבר הנושאים האלה נמצאים במקום גבוה יותר בסדר העדיפויות של ביידן מאשר המזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully