וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור במים לצד הרס תשתיות: גם תקצוב של מיליארדים לא הגביר את המשילות בנגב

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 11:01

מדוח שפרסם המבקר עולה תמונה עגומה של הזנחת תשתיות ביישובי הפזורה הבדואית, פער ברישומי אוכלוסין וחוסר במערכת התרעה נגד טילים. המבקר מצא כי בחלק מהיישובים יש מחסור חמור בתשתיות ביוב וחשמל ולצד זאת ב-3 השנים האחרונות אירעו מאות מקרי פריצה, וכניסה לשטחי צה"ל

הזנחת תשתיות, פער ברישומי אוכלוסין וחוסר במערכת התרעה נגד טילים - זוהי התמונה העגומה שעולה מדוח מבקר המדינה התפרסם היום (רביעי). הדוח מתריע כי על אף תקצוב ממשלתי של מיליארדי שקלים לאורך השנים, הפערים בין היישובים הבדואים לבין היישובים האחרים בנגב ממשיכים לגדול.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן קבע כי במועצות הבדואיות אל-קאסום ונווה מדבר יש מחסור חמור בתשתיות ביוב, מים, חשמל, כבישים ומדרכות. המבקר התייחס ליישוב תראבין א-צאנע, שמאז הקמתו ב-2005 תשתיות רבות בו הושחתו ואף הוצתו. המבקר המליץ על הקמת שולחן עגול, לטיפול במגמת הוונדליזם ולמען תיקון התשתיות.

בווידאו: דוח מבקר המדינה על המשילות בנגב/צילום והפקה: מבקר המדינה

מהדוח עולה כי ביישובים בדואים רבים בנגב כלל אין מערכת התרעה נגד ירי רקטי, בשל המחסור בתשתיות חשמל ובמבני ציבור מסודרים. בחלק מהיישובים סירבו להציב צופרים בקרבת מסגדים.

מגמה מדאיגה נוספת שמעלה המבקר היא של אירועי פריצות, גניבות והריסות של תשתיות לאומיות. על פי דוח המבקר, בין 2020-2017 אירעו 1,628 גניבות ציוד, כניסה לשטחי אש והקמת חממות קנאביס בשטח בסיס צאלים בנגב. בין 2019-2018 נגנבו 13 מכשירים של חברת החשמל, ובין 2018-2008 אירעו 1,150 מקרי חבלה בתשתיות מים.

עוד בוואלה!

"אם תתלונן במשטרה יפגעו בך": הקבלן הבדואי שנסחט ונאלץ לשלם דמי חסות

לכתבה המלאה
נדל"ן בפזורה הבדואית 8 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מחסור בתשתיות מים, חשמל וביוב. יישוב בפזורה הבדואית בנגב/ראובן קסטרו

המבקר התייחס לכך שבתי ספר רבים ממוקמים קרוב למפעלי נאות חובב, בניגוד להמלצת המשרד להגנת הסביבה. כ-3,000 תלמידים לומדים שני קילומטרים וחצי מהמפעלים המזהמים.

רשות ההסדרה להתיישבות הבדואים בנגב ביצעה באופן חלקי בלבד את תכנית העבודה שלה לשנת 2019 בתחומים של פיתוח מגרשים ואכלוס תושבים מהפזורה ביישובי קבע: הרשות פיתחה רק 758 מגרשים מתוך 2,000 שהציבה לעצמה כיעד. מאידך, מציין המבקר, כי הרשות ניצלה 98% מתקציב לצורך ביצוע תכנית העבודה, ופעלה למען בנייה חוקית של 24,652 יחידות דיור, 23% מעבר ליעד שהציבה לעצמה. בשנה שעברה הרשות הציגה למשרד הכלכלה תכנית לשיקום היישובים, אך זו עדיין לא אושרה.

בוודיאו: המבקר על חוסר המשילמות בנגב/צילום: משרד מבקר המדינה

פער גדול התגלה בין רישום התושבים הבדואים בנגב ברשות האוכלוסין מול הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב. לפי המבקר, אין בידי רשות האוכלוסין כלים כדי לברר שיוך מוניציפלי של תושבים, ומתוך כך נעשים זיופים רבים של מסמכים: "מ-2018 מספר הבדואים המתגוררים בשבע המועצות גדול ב-46 אלף ממספר הבדואים הרשומים ברשות ההסדרה", כך נכתב בדוח. כפתרון, המבקר מציע להקים מנגנון להסדרת רישום התושבים, וקובע כי בהיעדר נתונים מדויקים תקצוב היישובים הבדואים נפגע, וכהשלכה מכך גם החינוך, התשתיות, הבריאות והתחבורה.

הבדואים בנגב מוגדרים כיום כקבוצה הענייה ביותר בישראל, והתקצוב הממשלתי לאורך השנים לא תורם לחילוצם מהמצב. בסיום הדוח, המבקר קובע כי על הממשלה לפעול להגברת המשילות בנגב על מנת להעניק להם, ובייחוד לדור הצעיר, את הכלים הדרושים כדי להשתלב בחברה ולהתמודד עם אתגרי העתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully