וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות מתחילה להשפיע: נפקדות וירידה במוטיבציה בקרב החיילים הבדואים

עודכן לאחרונה: 23.6.2021 / 11:02

נטישת קבוצות ווטסאפ, בריחות מבסיסים, בקשות לנוע ללא מדים. מבצע שומר החומות יצר קרע חברתי אצל המשרתים הבדואים והמוסלמים: השיח המסית ברשתות משפיע, וגם ביישובים הם מקבלים כתף קרה. בצה"ל עדיין מנסים לפענח כיצד להתמודד עם המורכבות, וחוששים מירידה בשיעור הגיוס

מבצע שומר החומות הסתיים, אבל בכל הנוגע למשרתים הבדואים בצה"ל הוא ממשיך להכות גלים. לחלק מהם עדיין יש משפחות ברצועת עזה, אחרים חווים לחץ מצד משפחותיהם, וההסתייגות מצה"ל שבאה בצורות ואופנים שונים הפכה לשכיחה. קצינים באגף כוח האדם (אכ"א) מתריעים משבר חברתי חריף שעוצמתו תופסת את המפקדים לא מוכנים.

בגדוד הסיור המדברי של פיקוד הדרום, גדודי תובלה ויחידות שבהם יש ריכוז גדול של בדואים ומוסלמים נתקלו בתופעות חריגות. היו חיילים שהוגדרו כנפקדים, ורק לאחר שכנוע של מפקדים ומנהיגים בחברה הבודאית, הם חזרו ליחידות תחת פיקוח. במקרים נוספים התגלו אירועים שהוגדרו כ-"רכים", בהם יציאה מקבוצות ווטסאפ משותפות ביחידות השונות למטרת בידול, היעדרות מאירועים יחידתיים וירידה במוטיבציה, ואף בקשות לנוע למחוץ למסגרת הצבאית ללא מדי צה"ל מחשש מביקורת ציבורית, בדגש על גורמי דת במקום מגוריהם. אירועים חריגים דווחו גם בקרב יחידות קרביות.

"במקרים קיצוניים יש חיילים שברחו מהבסיסים, וכשמפקדים התקשרו לברר מה הסיבה לבריחה הם הודיעו כי אין בכוונתם לחזור לשירות בצה"ל. חלק מהם הסביר שזה כתוצאה מהפצצת המשפחות שלהם ברצועת עזה או בגלל הפגיעה בהר הבית", הסביר קצין באכ"א.

חיילי יחידת הסיור הבדואי. דובר צה"ל
בורחים מהבסיסים. חייל ביחידת הסיור הבדואית (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה)/דובר צה"ל

הדאגה העיקרית בצה"ל היא צניחה במוטיבציה של בדואים וערבים מוסלמים להתגייס, לאחר שנים של עלייה הדרגתית. קצינים באכ"א סיפרו כי החיילים הבדואים חשופים להסתה ברשתות החברתיות, מרגישים את הלחץ היטב במקומות מגוריהם ומופעל עליהם לחץ גם ברחוב. "זה לא קורה רק ביחידות יבשה אלא בכלל היחידות בצה"ל בהיקפים שונים, תלוי בהיקף החיילים המשרתים ביחידה. זה אתגר, אבל בסבלנות ומיקוד אירועים נדע להתמודד עם המשבר. אני חושב שהגדרנו דרכי פעולה ושהמפקדים רואים בזה משימה ערכית", אמר אחד הקצינים.

המידע בנושא הובא לידיעת ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, שהעביר שורת דרכי טיפול אפשריות ליחידות השונות: שיחות אישיות, ביקורת חיצונית, הענקת מעטפת משאבי אנוש ליחידות ופרטנית לפי מידת הצורך, הגברת האחווה והמוטיבציה באמצעות ערבי יחידה משותפים, הדגשת הערבות ההדדית, וכן ייחוד לוחות זמנים לציון מועדים חשובים לבני העדה הבדואית. קצינים באכ"א הוסיפו כי מנהיגי החברה הבדואית מעורבים בנושא, ונעשים ניסיונות לקרב בין הבדואים לצה"ל באופן כולל, מלבד המיקוד בבעיות פרטניות.

עוד בוואלה!

הרמטכ"ל כוכבי בארה"ב: שיתוף הפעולה בין הצבאות - אינטרס הדדי שהולך ומתחזק

לכתבה המלאה
חיילי יחידת הסיור הבדואי. דובר צה"ל
הדאגה העיקרית בצה"ל היא צניחה במוטיבציה של בדואים וערבים מוסלמים להתגייס. (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)/דובר צה"ל

מדובר צה"ל נמסר כי "אוכלוסיית בני המיעוטים משרתת בצה"ל לאורך שנים כחלק מהיותו צבא העם. לא קיימות מגמות של נפקדות או עריקות בקרב אוכלוסיות בני מיעוטים על רקע אירועי החודשים האחרונים".

עוד נמסר כי "עבירות משמעת נקודתיות ואירועים חריגים מטופלים ביחידות בכלים חינוכיים ופיקודיים. מהנתונים המצויים בידי צה"ל, לא קיימת כל הערכה לפיה גיוס המתנדבים מקרב בני המיעוטים צפוי לרדת במחזור הגיוס הקרוב. נהפוך הוא, מגמת הגיוס של בני מיעוטים מתנדבים נמצאת בעלייה בשנים האחרונות והגיעה לשיאה בשנת 2020".

כמו כן, "לאור האתגרים שעלו במהלך ובעקבות מבצע "שומר החומות", התקיימו הערכות מצב שוטפות ומופעי למידה באגף כוח האדם, בראשות ראש אכ"א, למיפוי האתגרים ולגיבוש מדיניות מטכ"לית כוללת. במסגרת מדיניות זו, הופצו נהלים וחומרים חינוכיים מטעם חיל החינוך והנוער שמטרתם לתת כלים למפקדים בשיח מול החיילים בנושא צה''ל כצבא העם ומתן כלים לשיח פיקודי ערכי ומנהיגותי בתקופה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully