וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם תתלונן במשטרה יפגעו בך": הקבלן הבדואי שנסחט ונאלץ לשלם דמי חסות

עודכן לאחרונה: 24.6.2021 / 15:23

תופעת דמי החסות השתלטה על הדרום, ולא רק בעלי עסקים יהודים נפגעים ממנה, אלא גם אלה מהחברה הבדואית. ו', קבלן בדואי מהדרום, מספר על החששות מפגיעה בו ומותח ביקורת על התנהלות המשטרה: "לא מעניין אותם אם זה בדואי או יהודי, אני מפחד". כתבה שנייה בסדרה

בשנים האחרונות, קשה למצוא בעלי עסקים יהודים בדרום שלא נתקלו בתופעת דמי החסות, "פרוטקשן", אותם גובים במרבית המקרים עבריינים בני מהחברה הבדואית. אך מסתבר כי לא רק קבלנים יהודים סובלים מהתופעה, אלא גם אלה בעלי עסקים בדואים.

דמי החסות בתחום הבנייה מגיעים בדמות תשלום עבור שירותי "שמירה", מה שגורם לבעלי העסקים נזקים של עשרות אלפי שקלים בהם הם נסחטים. ו' הוא קבלן מאחד היישובים הבדואים בדרום, שנאלץ לשלם למשפחות שסימנו טריטוריות.

אל ו' הגיעו לפני שלוש שנים כמה תושבים בדואים ולדבריו הם "ביקשו שאשלם להם 'שמירה' על עבודות שביצעתי, ואמרו לי 'חבל שילדים ישברו את המקום ויעשו נזק, אתה חייב שמירה'".

רהט  9 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"לכל משפחה שגובה פרוטקשן יש אזור משלה". רהט, פברואר/ראובן קסטרו

"אחרי כמה ימים עשו נזק גדול באתר", אמר ו'. "חתכו לי את הכבלים במקום וגנבו לי הכלים, אז שילמתי להם". באתר אחר שבו הוא עבד מספר ו' על מקרה אחר בו פנו אליו: "הם אמרו לי 'אני בעל הבית פה. אני גם אקבע מי יעבוד איתך'. הם בעצמם עושים את הנזק במקום ואחרי שבניתי שרפו לי את הכלים".

עוד בוואלה!

קבלן מהדרום סירב לשלם דמי חסות לבדואים. זה נגמר בנזק של מאות אלפי שקלים

לכתבה המלאה
בווידאו: קבלן מהדרום מספר על העובדה שהוא נאלץ לשלם דמי חסות/צילום: שי מכלוף

"הם אומרים שהם רוצים להיות שותפים, אני מופקר"

ו' החל לשלם באופן קבוע את דמי החסות כמעט בכל אתר שבו הוא עובד. לפני כמה חודשים שרפו לו כלים וחומרי בניין בעשרות אלפי שקלים. "כשהקבלנים רק מתחילים לעבוד, באים אליהם ואומרים להם זה האזור שלנו, ואין הבדל בין קבלנים בדואים או יהודים, הם עושים להם הכול".

"עכשיו פתחתי אתר והם אמרו לי שאני צריך לשלם. אין לי ברירה אני משלם שמירה. אני משלם אלפי שקלים בחודש. זה לא מעניין אותם אם זה בדואי או יהודי. אני מופקר, אין לי ביטחון במדינה, אני מפחד הם יכולים לפגוע בי לא מעניין אותם כלום". ו' מספר שזה לא נגמר רק בתשלום החודשי עבור "השמירה", הם גם דורשים עבודה בנוסף.

"הם רוצים להיות שותפים שלך. אומרים לך 'זה יעבוד בטרקטור וזה יעשה חשמל', זה לא נגמר". הוא מוסיף כי היחידה המיוחדת שהוקמה לשם כך במשטרה לא עוזרת. "אני משלם גם 'שמירה', גם עבודות וגם שיפוצים. אם תתלונן במשטרה, אחר כך יגרמו לך נזק ואולי יפגעו בך, מה המשטרה תציב לך מאבטחים ושומרי ראש? כולם משלמים פה בדרום".

קבלן שנסחט ואולץ לשלם דמי חסות לעבריינים בנגב. שי מכלוף
ו' שנסחט ואולץ לשלם דמי חסות לעבריינים/שי מכלוף

ממשטרת ישראל נמסר כי "המשטרה מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט במחוללי הפשיעה, הבריונות והאלימות, באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים. כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית מטופלים מיד, ביסודיות ובמקצועיות במטרה לסכל ולחקור מקרי פשיעה".

עוד נמסר כי "במקביל המשטרה פועלת כל העת באופן יזום והתקפי נגד תופעות פשיעה שונות המטרידות ופוגעות בתושבי האזור, במישור הגלוי והסמוי, במטרה לאתר ולהעמיד לדין את מחוללי הפשיעה באשר הם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully