וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלן מהדרום סירב לשלם דמי חסות לבדואים. זה נגמר בנזק של מאות אלפי שקלים

עודכן לאחרונה: 22.6.2021 / 13:21

בשנים האחרונות תופעת הפרוטקשן השתלטה על הדרום. התבנית קבועה: הגובים דורשים תשלום עבור "שמירה" על בתי עסק, התשובה השלילית אינה באה בחשבון, והמשטרה לא נראית באזור. ר' גילה את החוקים בדרך הקשה: "זאת פשיטת רגל של המדינה". כתבה ראשונה בפרויקט מיוחד של וואלה!

בשנים האחרונות, קשה למצוא בעלי עסקים בדרום שלא נתקלו בתופעת דמי החסות, ה"פרוטקשן". עד לא מזמן היו רמות ונוסחות שונות לתופעה. היום הנהלים קבועים: עיקר הגובים הן משפחות מהחברה הבדואית, שהשתלטו על התחום שהיה שייך גם לארגוני פשיעה יהודים; התשלום מגיע בתמורה ל"שמירה" בחלוקה לפי טריטוריות; ותשובה שלילית גוררת עונש - הרס וגניבות. בפעם השנייה כולם נכנעים.

עכשיו, הפרוטקשן הפך להיות מסודר. הוא מגיע לצד חשבונית. הקבלנים והתושבים, שחוששים מהפגיעה במקור הפרנסה, נמנעים ברובם מלפצות פה. בחודשים האחרונים המשטרה במחוז דרום עושה מאמצים למנוע את התופעה, אך לא רק שאינה מצליחה לצמצם אותה - היא הולכת ומתרחבת, ומגיעה לממדי ענק. פרויקט מיוחד של וואלה!.

בווידאו: קבלן מהדרום מספר על העובדה שהוא נאלץ לשלם דמי חסות/צילום: שי מכלוף

ר', קבלן גדול מהדרום, משלם גם הוא למשפחות הפשע. "מהיום שהתחלתי לעבוד בבניין הגיעו אליי בני מיעוטים לאתרי הבנייה", סיפר. לפני שמונה שנים החליט לעמוד על שלו וסירב לשלם עבור "שמירה". כמה ימים לאחר שענה בשלילה, באחד המוסדות שבנה בבאר שבע נגרם נזק של מאות אלפי שקלים. "גנבו יחידות מיזוג אוויר, שברו מרצפות. יום לפני, ביום העבודה, חתכו צנרת מיזוג. אחרי הנזקים שגרמו לי הם באו ושאלו שוב אם אני צריך שמירה. לא הייתה לי ברירה אלא לשלם. מאז ועד היום אנחנו משלמים".

הוא בונה בערים שונות בארץ, בנייני מגורים ומוסדות ציבור, ומתאר חוסר אונים מול הפשיעה. "בשנה האחרונה התחלתי פרויקט בנייה בבאר שבע, הגיעו אליי ממשפחה מסוימת וביקשו לשמור. הם טענו בפניי שכל השמירה בפרויקטים באזור הספציפי הזה היא שלהם. למחרת, הגיעו בני משפחה אחרת, וטענו שהם שומרים באזור וזה בטריטוריה שלהם. אז נאלצתי לשלם למשפחה הראשונה ועוד תוספת למשפחה השנייה שבאה".

לדבריו של מ', "מדובר על עשרות אלפי שקלים בחודש. בעיר אחרת בדרום אני בונה מבנה תעשייה בחודשיים האחרונים ובאו אליי לבקש דמי חסות וסירבתי ולא שילמתי. העונש הגיע במהירות: בתוך חודש גנבו לי פעמיים ציוד מהמקום בעשרות אלפי שקלים".

קבלן שנסחט ואולץ לשלם דמי חסות לעבריינים בנגב. שי מכלוף
"לא הייתה לי ברירה אלא לשלם". ר'/שי מכלוף

התלונות כמעט ולא מגיעות למשטרה. הקבלנים והיזמים חשדניים, נזהרים שלא להתגלות, ומעדיפים לשלם מלהיפגע. אולם גם הטענות שמטופלות על ידי המשטרה לא נפתרות: במרבית המקרים, במקום המעורבים שהמשטרה עוצרת באים בני משפחה אחרים וזורעים הרס כתגובה לתלונה. "זאת פשיטת רגל של המדינה בדרום", טען ר'. "כולם משלמים פה בדרום, שלא יגידו לך אחרת. זה ביזיון אחד גדול, קטסטרופה. המציאות הזאת גורמת גם להתייקרות של מחירי הדיור - אם אני צריך לשלם פרוטקשן אז ההוצאות מתגלגלות גם על רוכשי הדירות".

"הם קוראים לזה 'שמירה' אבל שיחפשו את השומר באתר, אין דבר כזה. עברנו מסוג של דמי חסות למצב שאנחנו אמורים לשלם לקבלנים שאומרים לך ממי לקחת טרקטור ומי יעבוד איתך באתר. אנחנו כבר מקבלים איומים קונקרטיים להעסיק אנשים מסוימים, כי אם לא פשוט יפגעו בנו. לזה עוד לא נכנענו".

המשטרה: "מנהלים מאבק נחוש נגד הפשיעה באזור"

המשטרה מסרה בתגובה: "המשטרה מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט במחוללי הפשיעה, הבריונות והאלימות, באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים. כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית מטופלים מיד, ביסודיות ובמקצועיות במטרה לסכל ולחקור מקרי פשיעה. במקביל המשטרה פועלת כל העת באופן יזום והתקפי נגד תופעות פשיעה שונות המטרידות ופוגעות בתושבי האזור, במישור הגלוי והסמוי, במטרה לאתר ולהעמיד לדין את מחוללי הפשיעה באשר הם".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully