וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסדות חינוך בדרום נסחטים על ידי חמולות: "מיליונים בשנה עבור 'שמירה'"

5.7.2021 / 12:51

תופעת הפרוטקשן פוגעת לא רק בקבלנים ויזמים בדרום, אלא משפיעה גם על עשרות מוסדות לימוד ביישובים בדואים ובעלי עסקים בב"ש ובשדרות. השיטה ברורה, אומר בכיר במשרד החינוך, כשלא משלמים - הוונדליזם מתחיל: "הכספים מגיעים ממשרד החינוך למועצות". כתבה חמישית בסדרה

תופעת הפרוטקשן בדרום פוגעת לא רק בקבלנים ויזמים באזור, אלא מצליחה לחלחל ולהשפיע גם על מוסדות חינוך במגזר הבדואי ובעלי עסקים. גורם בכיר במשרד החינוך, שעוסק במגזר הבדואי, מספר כי חלק ממוסדות החינוך במגזר חווים ונדליזם בשל אי תשלום של "דמי שמירה".

"אי אפשר להתעלם מזה", אמור לוואלה! הגורם. "במגזר הבדואי אין תקן שמירה. לעיתים יש כאלה שרוצים כספים עבור שמירה, אז הם שוברים, הורסים, ואז פונים לרשויות ואומרים שיש צורך בשמירה. הוונדליזם מתחיל כשאומרים להם לפעמים שאין תקן".

הגורם מוסיף כי לא מדובר רק בהשחתת רכוש, "יש גם גניבות של מחשבים. יש להם רק מטרה אחת - להציב שומרים". לדבריו, "לפעמים יש סחיטה מסוג אחר. הם רוצים שעובדים מהמשפחות שלהם יועסקו, ואם הם לא מקבלים זאת אז יש נזקים כבדים. מדובר בנזקי ונדליזם של מאות אלפי שקלים בשנה".

מוסד חינוך בדרום שהוצת, יוני 2020. תמונות גולשים
"לכולנו ברור שכולם משלמים". מוסד חינוכי בפוזרה הבדואית שהוצת לאחרונה/תמונות גולשים

לדברי גורם בכיר לשעבר באחת המועצות במגזר הבדואי, ישנה שיטה במסגרתה עשרות מוסדות חינוך משלמים את דמי השמירה בלילות דרך המועצות. "מדובר פה בשמירה בלילות, כספים שמגיעים ממשרד החינוך למועצות", הוא מספר. "אמורים להגיע שומרים, אבל הם רק אמורים בחלק מהמקרים. במקומות שאין שמירה יש ונדליזם והרס, במקומות שמשלמים אין שום נזק. שורפים גנים, הורסים ריהוט, משלמים כסף לשמירה ופתאום הכול בסדר. אם מפסיקים את השמירה - פתאום יש נזקים. משלמים מיליוני שקלים בשנה לשמירה בלילות".

עוד בוואלה!

"כל משפחה התלבשה על שכונה - ואנחנו משלמים": מאחורי מנגנון הפרוטקשן בבאר שבע

לכתבה המלאה

גם נקודת משטרה, שערים חשמליים ומצלמות לא סייעו

לצד תופעת גביית הפרוטקשן במוסדות חינוך, בעיית שירותי "השמירה" מורגשת גם באזור התעשייה עמק השרה שדרומית לבאר שבע. "אני משלם כבר למעלה מעשור דמי 'שמירה'. אמנם לא סכום כמו קבלנים, אבל עדיין 1,500 שקלים בחודש", מספר בעל עסק מעמק שרה.

לדבריו, גם חבריו באזור התעשייה משלמים סכומים דומים, וזאת למרות שלפעמים כלל לא מגיע באמת שומר. "אנחנו לא מדברים על זה, אבל לכולנו ברור שכולם משלמים. לפני מספר שנים כמה בעלי עסקים לא שילמו, וכבלי חשמל נחתכו. אז עדיף לשלם מאשר לחיות בפחד שיפגעו לך בעסק או שיאיימו על חייך".

במשטרה הצליחו בעבר להגביל את תופעת הפרוטקשן בעמק שרה, בין היתר בשל נקודת משטרה שקיימת במקום, שערים חשמליים שהותקנו בכניסות לאזור התעשייה ומצלמות רבות שהוצבו. "זה לא עוזר כבר. אז נכון שהם לא באים בחבורות ומסתובבים פה, אבל הפרוטקשן נמשך", אומר בעל העסק.

איזור התעשייה עמק שרה בבאר שבע, 2019. ראובן קסטרו
"1,500 שקלים בחודש". אזור התעשייה עמק שרה/ראובן קסטרו

תופעת הפרוטקשן מורגשת גם בשדרות, שתושביה סובלים בעקביות מרקטות ומאזעקות צבע אדום. "התחלנו לשפץ מבנה, ואחרי כמה ימים ראינו נזק במקום והריסת ציוד של עשרות אלפי שקלים", מספר תושב הדרום.

"הבנו את הלקח ופנינו לשמירה. במשך חודשיים וחצי לא היו נזקים, ואז כשהודענו שהשיפוץ הסתיים ושבחודש הבא נכנס שוכר - היה שוב ונדליזם במקום, שוב נזק של עשרות אלפי שקלים". לדבריו, גם קבלנים שבונים דירות בשדרות מספרים על תשלום דמי החסות: "אני משלם אלפי שקלים על שמירה בשדרות, כולם משלמים, ואין בכלל שומר. אבל אני מעדיף לשלם מאשר שיגרמו לי נזקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully