וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל משפחה התלבשה על שכונה - ואנחנו משלמים": מאחורי מנגנון הפרוטקשן בבאר שבע

עודכן לאחרונה: 28.6.2021 / 15:54

בצל תנופת הבנייה בעיר, קבלנים מתלוננים על התנהלות מאורגנת של משפחות פשע הגובות כספים עבור "שירותי שמירה". הם מתארים השתלטות וחלוקה בהתאם לאזורים ומותחים ביקורת על היעדר האכיפה. "אני משלם 6,000 שקלים בחודש כדי שלא יגרמו נזק". כתבה שלישית בסדרה

העיר באר שבע נמצאת בתנופת בנייה עצומה בשנים האחרונות, ולצד מגמה זו קבלנים בעיר מתלוננים על התנהלות מאורגנת של משפחות פשע הגובות פרוטקשן עבור שירותי "שמירה", המהווים חלק מתופעת דמי החסות בדרום. מיד עם תחילת העבודות על מבנים חדשים, מתארים קבלנים מקומיים כיצד מגיעים לאתר גורמים שונים המזוהים עם משפחות מוכרות, הדורשים תשלום באיומים.

ג' הוא קבלן בעל פרויקטים בעיר באר שבע, שאחד מהם נבנה באחת השכונות המוכרות בעיר. הוא מתאר במילים קשות את המציאות שכולם מודעים לה: "כבר ביום הראשון, כשאתה מתחיל לעבוד באתר, הם מגיעים פיזית או מתקשרים ואומרים 'זה השטח שלנו ואתה חייב לשלם שמירה'. זאת השיחה הראשונה ואתה משלם, כמו כולם".

אתר בנייה, שכונת הפארק בבאר שבע. יניר יגנה
"היום זה על 'שמירה', מחר זה על רווחים אחרים". אתר בנייה בו נגבים דמי חסות בב"ש/יניר יגנה

"אני משלם 6,000 שקלים בחודש. אין שומר במתחם, אבל אתה מפחד שאם לא תשלם יגרם לך נזק", מתאר ג'.

לדבריו, גביית דמי החסות בעיר מחולקת באופן מאורגן לאזורים, כשכל משפחה שולטת באחד מהם. "הם מחלקים את אתרי הבנייה בבאר שבע לפי אזורים ומשפחות. באחת השכונות שבניתי בהן זו משפחה אחת שגובה דמי שמירה, ובשכונת הפארק זו משפחה אחרת. ויש עוד שכונות בבאר שבע, בהן משפחות אחרות גובות".

בווידאו: קבלן מהדרום מספר על העובדה שהוא נאלץ לשלם דמי חסות/צילום: שי מכלוף

ג' מתאר כי ישנם קבלנים שנדרשו לשלם לשתי משפחות בשל סכסוך ביניהן על שליטה בטריטוריות. "לקבלנים באתרים אחרים באות לפעמים שתי משפחות שונות והם נאלצים לשלם לשתיהן. כולם יודעים, כולם משלמים וכולם שותקים", הוא חולק. "זה מזעזע, אין חוק בנגב. היום זה פרוטקשן על שמירה, מחר זה על רווחים אחרים".

שכונה ד באר שבע. ראובן קסטרו
"הם מגיעים פיזית כבר ביום הראשון ואומרים 'זה השטח שלנו'". שכונה ד' בב"ש/ראובן קסטרו

קבלן אחר מסכים כי בשכונות החדשות שנבנות בבאר שבע כל הקבלנים משלמים דמי שמירה. "הם מחלקים את האזור ביניהם, לכל משפחה יש את אתרי הבנייה שהם אחראים עליהם, ולהם אנחנו משלמים".

ממשטרת ישראל נמסר: "המשטרה מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט במחוללי הפשיעה, הבריונות והאלימות, באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים. כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית מטופלים מיד, ביסודיות ובמקצועיות במטרה לסכל ולחקור מקרי פשיעה".

"במקביל המשטרה פועלת כל העת באופן יזום והתקפי נגד תופעות פשיעה שונות המטרידות ופוגעות בתושבי האזור, במישור הגלוי והסמוי, במטרה לאתר ולהעמיד לדין את מחוללי הפשיעה באשר הם", הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully