וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכשיר החסר - וההתעלמות מהתלונות: איך התמוטטו ומתו שני חיילים בתוך שבוע?

עודכן לאחרונה: 3.7.2021 / 20:24

מותם של שילי ווסטלנד ושרון אסמן העלה שאלות קשות. במקרה של מח"ט הנח"ל, שיובא מחר למנוחות, התהייה היא אם דיפיברילטור בחדר הכושר היה מציל את חייו. הטרגדיה של הצוערת מעלה ספק אם הצבא מתייחס ברצינות הנדרשת לבעיות רפואיות של חיילים, למרות טענות שאמרה שחשה בטוב

שני מקרי המוות שאירעו השבוע בצה"ל, של מח"ט הנח"ל שרון אסמן והצוערת שילי ווסטלנד, מעלים ספקות ושאלות בנוגע להתנהלות הצבא במקרים רפואיים כאלה. בין היתר, העובדה שאין חובה להציב דיפיברילטור בחדרי כושר מעוררת תהיות במקרה של אסמן, ובזה של ווסטלנד עולה השאלה אם בצבא מספיק מתייחסים לתלונות על בעיות רפואיות ולא חושדים שמדובר ב"שקרים" של חיילים.

מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה שרון אסמן, שמת השבוע בפתאומיות, הוגדר כקצין בעל כושר מעל הממוצע, שיצא לריצה עם מפקדת החטיבה כשהוא מלווה בקצינת אימון גופני מקצועית. זמן קצר לאחר שנכנס לחדר הכושר, לפני שלב התרגילים, איבד את ההכרה והתמוטט. רופא החטיבה הוזעק אל חדר הכושר, ביצע בו פעולות החייאה אך נאלצו לקבוע את מותו. מיד לאחר מכן, משרתי קבע תהו אם מכשיר דפיברילטור, המחזיר קצב לב לפעולה סדירה, היה מציל את חייו.

"אנחנו לא מכירים פקודה להצבת דפיברילטור בחדרי הכושר בצה"ל", אמרו השבוע גורמי רפואה בצבא. "אני כן מכיר שיש בבה"ד 1, אבל זה רק תוצאה של יוזמה ודרישה של גורמי מקצועי בבסיס. לאחר מכן צריכה להישאל השאלה מי יודע להפעיל אותו ולא רק האם הוא נוכח". מפקד בכיר בצבא אמר השבוע, כי אחרי מוות של כל חייל נפתחת חקירת מצ"ח, וכרגע לא ידוע על הקמת ועדה שתבדוק את היקף ואיכות הבדיקות הרפואיות התקופתיות למשרתי קבע מעל לגיל 40, ונוכחותם של מכשירים רפואיים בבסיסים גדולים, כולל באזורי מאמץ כמו חדרי כושר.

אל"מ שרון אסמן. דובר צה"ל
היה אדם בריא שהקפיד על תזונה וכושר. אסמן/דובר צה"ל

כמו כן, מפקדי הכושר הקרבי בצה"ל פרסמו השבוע הודעה בקבוצות הווטסאפ לפיהן יש להיכנס לחדרי הכושר לפחות בזוגות, כדי שבמקרה של מצב רפואי יהיה ניתן להזעיק עזרה. גורם צבאי נוסף אמר "בבדיקות שיעשו יבדקו כמה זמן ישן המח"ט בימים שקדמו למותו ובדגש על הלילה האחרון, מה היה מצבו הרפואי באותו חודש, יש לא מעט משתנים, כמו הבדלי טמפרטורה, נוזלים ועוד. אסמן היה ידוע כאדם מאוד בריא, ספורטאי, שמקפיד על תזונה וכושר ולכן יש הרבה שאלות".

האירוע הטרגי הנוסף שהתרחש השבוע העלה גם הוא שאלות. ביום שלישי חזרה שילי ווסטלנד, צוערת בקורס קצינים, לבה"ד 1 לאחר ששהתה בביתה בחופשת מחלה. בלילה שחזרה התמוטטה ופונתה בבהילות לבית החולים סורוקה בבאר שבע - שם לאחר יומיים נקבע מותה. צוערים בקורס הקצינים אמרו כי המפקדים לא התייחסו ברצינות למצבה הרפואי ולטענות שלה על כך שהיא לא חשה בטוב ביום שחזרה.

מפקדים בבה"ד 1 דחו בתוקף את טענות הצוערים. מפקד בה"ד 1 קיים תחקיר מעמיק בימים האחרונים, ולפי עדויות מתחקיר המפקדים עולה שמפקדת הפלוגה, מפקדת הצוות וגם קצין הארגון הרפואי הפלוגתי וצוער בפלוגה שאלו אותה כיצד היא מרגישה, והיא השיבה שמצבה טוב ולא הצביעה על סימנים שליליים במצב הרפואי.

עוד בוואלה!

מפקד חטיבת הנח"ל החדש מת במהלך אימון כושר קרבי

לכתבה המלאה
סג"ם שילי ווסטלנד, צוערת שהתמוטטה ומתה במהלך קורס קצינים. 02 ביולי 2021. ., צילום מסך
חבריה אמרו כי טענה שלא חשה בטוב. ווסטלנד/צילום מסך, .

מפקד הגדוד של שי לי בדק גם הוא אם היא העבירה פנייה על מצבה הרפואי באותו היום בו חזרה והתמוטטה ולא גילה כל בקשה להיבדק או לקבל עזרה. למרות זאת, נשאלת השאלה מה עשו המפקדים והמערכת הרפואה הצבאית כדי לטפל בצוערת עוד לפני שחזרה לבה"ד 1 מהמחלה, ואם היה ניתן לאבחן את מצבה הרפואי תוך בדיקות מעמיקות ולטפל בהתאם כדי להציל את חייה.

בנוסף לכך מעלה המקרה מעלה שאלה נוספת, שנוגעת לפן הפיקודי במסגרת הגדוד, והיא עד כמה המפקדים וגורמי הרפואה מעמיקים בפניות של חיילים שמתלוננים על כאבים ובעיות רפואיות. מנגנוני הצבא נוטים להיות מסורבלים, ולא ברור אם הם מקצועיים מספיק כדי למנוע מצבים שבהם חושדים שהחיילים "ממציאים בעיות" או "משקרים".

מדובר צה"ל נמסר ביום חמישי כי נקבע מותה של הצוערת שהתמוטטה בבה"ד 1 ביום שלישי כתוצאה מאירוע רפואי. בדומה למקרי עבר, היבטיו הרפואיים של המקרה ייבדקו לעומק על ידי צוות מומחים של חיל הרפואה. מטעמי צנעת הפרט וחיסיון רפואי לא ניתן לפרט על פרטי הנסיבות הרפואיות. עם קביעת מותה עלתה הצוערת לדרגת סגן-משנה. "צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה", נמסר מדובר צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully