וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל היעדר רוב: ההצבעה על חוק איחוד המשפחות תידחה פעם נוספת

עודכן לאחרונה: 29.6.2021 / 19:59

הקואליציה תכננה להעלות את החוק להצבעה מחר, אך תדחה זאת עד ליום שני הבא כדי להמשיך את המאמצים להשגת רוב. יממה לאחר מכן החוק יפקע, ואם לא יאושר עד אז - יתאפשר איחוד משפחות בישראל עד להחלטה אחרת

חוק האזרחות לא יעלה מחר להצבעה, כפי שתכננה הקואליציה, בשל היעדר רוב, וההצבעה עליו תידחה בשבוע נוסף ליום שני הבא. יממה לאחר מכן, ביום שלישי, יפוג תוקפו של החוק הנוכחי, ואם הקואליציה לא תצליח להעביר חוק חדש עד אז - יתאפשר איחוד משפחות בישראל עד לאישורו מחדש.

חוק האזרחות והכניסה לישראל, שלמעשה אוסר איחוד משפחות, אמור לקבל את אישור הכנסת עד ל-6 ביולי, אחרת יפקע. עד כה לא נמצא לו רוב, לאור ההתנגדות של חברי סיעת רע"מ וחלק מחברי סיעות מרצ והעבודה. זה 18 שנים שממשלות ישראל מאריכות את תוקפו של החוק, שמטרתו להגביל מתן אזרחות או תושבות לפלסטינים שנשואים לערבים ישראלים.

למרות השיחות שמתנהלות עם יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, בניסיון להשיג תמיכת המפלגה בחוק בתמורה להקלות בו, חברי הכנסת במפלגה הודיעו כי לא יתמכו בחוק גם לא בתמורה לפשרה. ח"כ מאזן גנאיים אמר השבוע בשיחה לוואלה! כי מדובר ב"חוק גזעני" והחליט סופית להתנגד לו בהצבעה בכנסת. עד כה הקואליציה לא הצליחה להעביר את הצעת החוק לאחת מוועדות הכנסת - ועדת חוץ וביטחון או ועדת הכספים, והדיון בו עוד לא החל כלל.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד בישיבת הממשלה הראשונה, 20 ביוני 2021. רויטרס
ללא רוב, הקואליציה שוב דוחה את ההצבעה. בנט ולפיד/רויטרס

את ההחלטה על דחיית ההצבעה קיבלה שרת הפנים איילת שקד, שהביעה התנגדות עד כה לשינויים בנוסח החוק או להקלות בו אך מעדיפה לאפשר מגעים עם רע"ם ושאר המתנגדים לחוק עד רגע קודם פקיעתו, בניסיון להשיג רוב במליאה.

בליכוד מתחו ביקורת על הקואליציה לאחר דחיית ההצבעה. "עוד לא הייתה כזו קואליציה כושלת ומקרטעת", נמסר מטעם המפלגה. "העובדה שממשלת ההונאה של בנט שוב דוחה את ההצבעה על הארכת הוראת השעה מוכיחה שוב שמדובר בממשלת שמאל מסוכנת שתלויה בגורמים אנטי ציוניים".

במשך שנים, חברי הכנסת של מפלגות הימין הצביעו בעד החוק, בין היתר בטענה כי מדובר ב"מתג להפחתת פיגועים" ומשיקולים ביטחוניים. כעת, בצל הסיטואציה הפוליטית שנוצרה, מפלגות האופוזיציה שוקלות להתנגד לחוק כדי להביך את הממשלה הנוכחית. בכך, מקווים באופוזיציה להוכיח כי קואליציה המורכבת ממפלגתו של מנסור עבאס, מרצ ושאר מפלגות הימין אינה יכולה להתקיים, מאחר שהפערים ביניהם גדולים מדי לגישור. עם זאת, הדילמה של חברי הכנסת מהצד הימני של המפה נעוצה בשאלה האם התנגדותם עשויה לפגוע בהם יותר מאשר לפגוע בממשלה. על כן, מפלגות האופוזיציה טרם קיבלו החלטה רשמית בשאלה אם יתנגדו לחוק או יתמכו בו.

עוד בוואלה!

לפני שמגיבים על חוק האזרחות, כדאי לקרוא מה כתב השופט הימני בתולדות העליון

לכתבה המלאה

אתמול הציב יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו תנאי לתמיכת מפלגות הימין באופוזיציה בחוק האזרחות ואמר כי בתמורה להצבעתן בעדו הקואליציה תצטרך לקדם את חוק ההגירה הנרחב שהציעו. בקואליציה דחו את ההצעה.

בישיבת סיעה אמר נתניהו כי אם הקואליציה תסכים לקדם את "חוק יסוד ההגירה שלנו - אנו מוכנים להאריך בחודשיים את הוראת השעה (חוק איחוד משפחות - י"א) בתנאי שנעביר באותו יום בקריאה טרומית את חוק יסוד ההגירה ונקים צוות שיחוקק את החוק תוך חודשיים".

מנסור עבאס בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
המפלגה צפויה להתנגד לחוק. יו"ר רע"מ, מנסור עבאס/ראובן קסטרו

נתניהו הסביר בפתח דבריו ואמר כי "אחד היעדים הגדולים של ממשלות בראשותי, זה להילחם על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. כדי לעשות זאת בנינו גדר פיזית על גבול סיני אבל לא הסתפקנו בכך. ביקשנו לבנות גדר משפטית ולמלא את החסר בחוק יסוד: ההגירה. הסיבה שאנחנו רוצים להעביר את החוק הזה כי הוראת השעה הקיימת (חוק איחוד משפחות) לא עונה על הדרישה הרחבה שמטרתה לעצור מסתננים או כאלה שאינם אזרחי ישראל. הוראת השעה מכורסמת מידי שנה וכל פעם מוסיפים לה חריגים ומכסות וזה לא יכול לשמש חלופה".

מנגד, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף במהלך ישיבת סיעה את האופוזיציה והאשים כי היא פועלת נגד המדינה. "האופוזיציה הופכת להיות אופוזיציה למדינת ישראל", אמר. "אני רוצה לשאול מכאן את האופוזיציה: את מי בדיוק אתם מענישים? למי אתם גורמים נזק? זה התפקיד שלכם כאופוזיציה? להיות מוכי שנאה? להזיק לציונות? להזיק לזהות היהודית של ישראל? ההתנהלות הזו לא באמת גורמת נזק לקואליציה. אם כבר, זה מחזק אותנו ומאחד אותנו. זה מזכיר לנו למה היה חשוב כל כך להקים את הממשלה החדשה".

לפיד המשיך: "אני קורא למפלגות האופוזיציה להתעשת. תהיו אופוזיציה לנו, לממשלה, אל תהיו אופוזיציה למדינת ישראל ולאזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully