וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילן רמון בתיעוד נדיר: "נזכרתי באימא ובעם היהודי ואמרתי 'לא יהיה עוד אושוויץ'"

22.6.2021 / 16:00

בסרט וידאו שנחשף לרגל 40 שנה לתקיפת הכור הגרעיני בעיראק, מספר רמון על החשש שלא יחזור מן המשימה ועל הקשר שבין המבצע, אמו ניצולת מחנה אושוויץ וההכנות לטיסה לחלל, שאליה התאמן באותה תקופה. "ידעתי שיש סיכוי לא רע שאני נשאר שם"

בווידאו: אילן רמון בתיעוד נדיר שצולם במאי 2001 במהלך ביקור מולדת בערב לציון 20 לתקיפת הכור בעיראק/צילום: ארכיון צה"ל משרד הביטחון

משרד הביטחון מפרסם היום (שלישי) לראשונה חומרים מיוחדים לרגל ציון 40 שנה ל"מבצע אופרה" - תקיפת הכור הגרעיני בעיראק, ובהם חושף ארכיון צה"ל במשרד הביטחון סרט וידאו נדיר של אילן רמון, שבו הוא מדבר על הקשר שבין המבצע לבין אמו ניצולת השואה ולשליחותו כאסטרונאוט בחלל.

כמו כן מפרסם ארכיון צה"ל מסמכים ותמונות מהמבצע, בהם ההנחיה לביצוע בכתב ידו של הרמטכ"ל, וכן תרשימים של הכור מתיק המודיעין של המבצע.

בסרט הווידאו הנדיר, שצולם ב-27 במאי 2001, נראה רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון, בעת שהגיע מארה"ב לביקור מולדת כדי להשתתף במפגש של בכירי ותיקי חיל האוויר, לציון 20 שנה לתקיפת הכור העיראקי. האירוע התקיים בביתו של יפתח ספקטור, אחד משמונת הטייסים שיצאו למשימה. השתתפו בו הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן, הטייסים עמוס ידלין ודובי יופה, משפחתו של טייס חיל האוויר אהוד בן-אמיתי שנפל עם מטוסו ב-20 בינואר 1981, כמה חודשים לפני המבצע ואחרים.

אילן רמון מדבר על הסיבות שעודדו אותו לצאת למבצע

בווידאו: תיעוד נדיר של אילן רמון המספר על התחושות לפני הפצצת הכור בעיראק/צילום: ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון

בנאומו המצמרר, שנמשך מספר דקות, מספר רמון על התחושות שלפני מבצע אופרה, על החשש שלא יחזור ממנו ועל הקשר שבין המבצע, אמו ניצולת מחנה אושוויץ וההכנות לטיסה לחלל שאליה התאמן באותה תקופה. האירוע צולם קרוב לשנתיים לפני שנספה רמון בהתרסקות המעבורת קולומביה עם שובה לכדור הארץ.

"לי היה זמן לחשוב קצת לפני ובתור אחד ששמו עליו את האיקס והוא היה אולי מתוכנן להיות הקורבן מספר 8 - לכל הנשים שאולי לא מתמצאות הוא כאילו הכי מסתכן, כי הוא בסוף וכולם כבר מחכים לו", אומר רמון בסרט, "אני רוצה לקשור את זה למה שאני עושה ויש קשר - והקשר העיקר הוא במוצא שלי דווקא והוא מתקשר למה שאני עושה היום. אמא שלי היא ניצולת שואה. הייתה באושוויץ ויצאה משם בשן ועין. כמה ימים לפני שיצאתי, ידעתי שיש סיכוי לא רע שאני נשאר שם. גרתי אז ברמת חן וחזרתי, כולם כרגיל נדחפים, מצפצפים וצועקים ומקללים בדרך. חזרתי אחרי יום עמוס בטייסת ב-17:00 ביום שישי, וחשבתי לעצמי 'בשביל מה אני עושה את זה? למי ולמען מה? כל אלה שיורקים ומקללים אותי בכביש פה - מה עשיתי להם?'. אבל אז נזכרתי באמא שלי, במוצא שלי, באושוויץ, במה שעבר על העם היהודי ואמרתי 'קבינימט, זה לא יכול להיות שיהיה עוד כזה דבר, ואם צריך להישאר שם - אז אני אשאר שם, וזה מה שעזר לי לצאת למשימה ההיא".

עוד בוואלה!

השטרות שהתפזרו והאי שנעלם באגם: רגעי המתח לפני הפצצת הכור בעיראק

לכתבה המלאה

אילן רמון מדבר על חשיבות שליחותו כאסטרונאוט לעם היהודי

בווידאו: תיעוד נדיר של אילן רמון שנתיים לפני התרסקות הקולמביה/צילום: ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון

בסרט מספר רמון על תהליך אישי שעבר בשנים שלפני הטיסה לחלל ביחסו להיסטוריה של העם היהודי, ולחלקו בה כאסטרונאוט הישראלי הראשון. "אני עברתי מהפך בשלוש השנים האחרונות כי הכרתי צדדים שאנחנו בישראל לא מכירים. המשמעות של כל מיני דברים לעם היהודי, אנחנו רק חלק מהעם היהודי והיום אסטרונאוט הוא בעל משמעות מאוד גדולה לעם היהודי. היום חורה לי שהעם היהודי בניכר מעריך הרבה יותר את הדבר הזה מאשר אנחנו פה, כי אנחנו בביצה שלנו, אנחנו ציניים ובשביל מה צריך את זה ועוד פעם דחו וכל מיני סיפורים כאלה".

ארבעים שנה ל"מבצע אופרה"  תקיפת הכור הגריעני בעיראק | תיק המסמכים. ארכיון צה"ל, משרד הביטחון
תמונות צוות הטייסים שאותם פרסם משרד הביטחון/משרד הביטחון, ארכיון צה"ל
ארבעים שנה ל"מבצע אופרה"  תקיפת הכור הגרעיני בעיראק | תיק המסמכים. ארכיון צה"ל, משרד הביטחון
תרשים הכור הגרעיני בעיראק/משרד הביטחון, ארכיון צה"ל
ארבעים שנה ל"מבצע אופרה"  תקיפת הכור הגריעני בעיראק | תיק המסמכים. ארכיון צה"ל, משרד הביטחון
החלטת הממשלה להשמיד את הכור הנבנה בעיראק/משרד הביטחון, ארכיון צה"ל
ארבעים שנה ל"מבצע אופרה"  תקיפת הכור הגריעני בעיראק | תיק המסמכים. ארכיון צה"ל, משרד הביטחון
תרשים התקיפה/משרד הביטחון, ארכיון צה"ל

בתוך כך, משרד הביטחון מפרסם מכתבים בין מפקד חיל האוויר דאז האלוף דוד עברי לרמטכ"ל רפאל איתן ערב המבצע שבתחילה נקרא "גבעת התחמושת" ולאחר מכן שמו שונה למבצע אופרה. עוד הפיץ משרד הביטחון תמונות של טייסי הקרב במפגש המשותף האחרון לפני הטיסה לעיראק.

הסרט הנדיר אותר לאחרונה במסגרת פרויקט הדיגיטציה שמבצע ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, שבמסגרתו מומרים עשרות אלפי שעות של סרטים וסלילים למדיה דיגיטלית, כדי לשמר את החומרים למען הדורות הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully