וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסוי הסתיים בהצלחה: בעוד 3 שנים - יירוט רקטות ומל"טים באמצעות לייזר

21.6.2021 / 17:00

משרד הביטחון השלים בהצלחה ניסויים חדשניים של יירוט באמצעות לייזר אווירי, ומטוס שעליו הותקנה המערכת יירט והשמיד מל"טים בטווחים ובגבהי טיסה שונים. שר הביטחון בירך על פריצת הדרך הטכנולוגית, ואמר כי הוא מקרב אותנו ליעד "להביא ביטחון וחיסכון"

בווידאו: תיעוד מערכת הלייזר האווירית החדשה שמיירטת כטב"מים בטווחים ובגבהי טיסה שונים/צילום: משרד הביטחון

משרד הביטחון השלים בהצלחה סדרת ניסויים חדשניים, בהם מטוס עליו הותקנה מערכת לייזר שיירט והשמיד מל"טים בטווחים ובגבהי טיסה שונים. שר הביטחון בני גנץ בירך היום (שני) על פריצת הדרך הטכנולוגית, ואמר כי הוא מקרב אותנו ליעד "להביא ביטחון וחיסכון".

"הלייזר יוסיף יכולות הגנה בטווחים גדולים יותר ומול מגוון אמצעים, תוך חיסכון גדול בעלות היירוט וההגנה על מדינת ישראל", הדגיש שר הביטחון. "אני בטוח שהתעשייה הביטחונית הישראלית תצליח בפיתוח החשוב הזה ואני אפעל באופן אישי יחד עם כל מערכת הביטחון לקדם אותו".

זהו השלב הראשון בתכנית ניסויים רב-שנתית לפיתוח מערכת לייזר מוטסת להתמודדות עם איומים אוויריים ואיומי תלולי מסלול לטווחים ארוכים. הניסויים, שבוצעו בשדה ניסוי במרכז הארץ, נערכו בשיתוף פעולה של מפא"ת במשרד הביטחון עם חיל האוויר וחברת "אלביט מערכות", בהובלת יחידת המחקר והפיתוח במפא"ת.

הסתיימה בהצלחה סדרת יירוט ראשונה באמצעות לייזר אווירי- יירוט כטב"מים. אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון, אתר רשמי
עלות דולרים בודדים לכל יירוט בעזרת המערכת/אתר רשמי, אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

בין יתרונות היירוט בלייזר אווירי, ישנם עלות דולרים בודדים לכל יירוט, יכולת ליירט איומים מטווחים ארוכים מאוד תוך פעולה בגובה רב וללא מגבלות מזג אוויר, והגנה על מרחבים גדולים. מערכת הלייזר האווירית נועדה להשלים את מערך ההגנה הרב שכבתי של ישראל, הכולל את "כיפת ברזל", "שרביט קסמים" ומערכות ה"חץ".

תא"ל יניב רותם, ראש יחידת המחקר והפיתוח במפא"ת, מסר: "הצלחנו ליירט אווירית מספר כטב"מים בטווח של מעל לקילומטר. זהו הישג טכנולוגי פורץ דרך, שמהווה נדבך קריטי להמשך הפיתוח".

בכל הנוגע ללוחות זמנים להשלמת הפיתוח, אמר רותם כי "להגיע לאבטיפוס הראשון שיעבוד בעוצמות שעליהן דיברנו ייקח לנו 4-3 שנים. עברנו עכשיו את השלב הראשון בפיתוח שהוא גם מאוד משמעותי על מנת שנוכל להתקדם".

הסתיימה בהצלחה סדרת יירוט ראשונה באמצעות לייזר אווירי- יירוט כטב"מים. אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון, אתר רשמי
סדרת הניסויים בלייזר הסתיימה בהצלחה/אתר רשמי, אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

לדברי ראש מו"פ, "המערכת היא אוטומטית לגמרי, מערכת אופטית מאוד מתקדמת עם יכולת עקיבה ובינה מלאכותית. ברגע שהמטרה עוברת באזור העניין, המערכת נועלת עליה ונשארת נעולה עליה באזור העניין שעליו החלטנו, אם זה כנף או כל אזור שנחליט, בדיוקים מאוד גבוהים. ואפשר גם להכווין את הקרן לנקודה הספציפית שאנחנו רוצים".

רותם ציין כי מדובר רק ב"לייזר מוצק, לייזר חשמלי. זה הלייזר היחידי שאנחנו מפתחים. בתכנית שאליה יצאנו עם אלביט אנחנו מייעדים את זה למטוס בסדר גודל של בואינג כזה או אחר, נוכיח את זה שם עם הספק גבוה. בהמשך ככל שנוכל למזער את זה, נרצה להעלות את זה על פלטפורמות יותר דינמיות. כרגע אנחנו מדברים על מתאר הגנתי. ככל שהזמן יעבור ונראה יותר יכולות, נוכל להשתמש בו גם בהתקפי".

בכל הנוגע למשך הזמן על המטרה, רותם טוען כי זה תלוי במטרה ובהספק. "בעיקרון אנחנו מדברים על מספר שניות בודדות", אמר. "לבלונים זה מאוד תלוי בהספק ובפרמטרים נוספים שאני לא רוצה להיכנס אליהם ובמפעיל המבצעי. מה שהוא יחליט. אבל אנחנו לא מכוונים את הפיתוח לבלונים. אנחנו מתכננים שהלייזר יידע ליירט מכטב"מים, דרך רחפנים, פצמ"רים ורקטות. הכל תלוי בהספק שנצליח לייצר. מבחינת דיוקים נראה שאנחנו שם".

הסתיימה בהצלחה סדרת יירוט ראשונה באמצעות לייזר אווירי- יירוט כטב"מים. אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון, אתר רשמי
"להגיע לאבטיפוס הראשון שיעבוד בעוצמות שעליהן דיברנו ייקח לנו 4-3 שנים"/אתר רשמי, אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

לדברי רותם, המערכת יכולה לבצע יירוטים רבים בכל גיחה לפני שהיא צריכה להיטען. בכל הקשור לרדיוס הפעולה של המערכת, אמר רותם כי "החזון, שהוא רחוק מאוד, בסדר גודל של עשור, אנחנו מדברים על מאות ק"מ. כרגע בתכנית שאני מקושר עם אלביט אנחנו מדברים על עשרות ק"מ בודדים. אנחנו השקענו סכום מכובד מאוד ובהתאם אלביט מולנו, בעשרות מיליונים בשקלים. אנחנו עושים מה שצריך כדי להראות את האבטיפוס עובד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully