וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל נתפס לא מוכן, ומתקשה לפגוע בקצב השיגורים של חמאס ברצועה

עודכן לאחרונה: 12.5.2021 / 13:30

ההערכות המוקדמות היו שחמאס לא מעוניין בהסלמה רחבה, ובזמן שחלף עד שחלחלה הבנת המצב החדש הספיקו בכירי הארגונים בעזה להיכנס למקומות מסתור. למרות שצה"ל משיג פגיעות, ההרתעה לא מגיעה - וטווח הרקטות רק הולך ומתרחב. במערכת הביטחון חלוקים על הצעדים שיתקנו את הטעות

בווידאו: תיעוד רחפן של הנזקים בעזה/צילום: רויטרס

צה"ל תוקף בימים האחרונים ברצועה ללא הפסקה, אך מתקשה להשיג הרתעה. יותר מ-860 רקטות נורו לישראל מתחילת מבצע "שומר החומות", והטווח רק הולך ומתרחב - מיישובי העוטף עברו אתמול ארגוני הטרור לאזור גוש דן והשרון. מנגד, בצה"ל פגעו ביותר מ-500 יעדים, מתוכן הבכירים בארגונים מהווים רק מעטים.

הערכות מוקדמות הצביעו על כך שחמאס לא יהיה מעוניין בהסלמה רחבה, וחילופי המהלומות המתמשכים תפסו את צה"ל לא מוכן. תחילה, הסתפקו במערכת הביטחון בתגובות לשיגורים. בזמן שחלף עד שחלחלה ההבנה כי יש ליזום פעולות מקדימות, התעשתו מרבית בכירי הארגונים, ירדו למחתרת, או עברו לפעול מבונקרים ומתחמים תת-קרקעיים.

בניין שנהרס בתקיפת חיל האוויר בעזה, 12 במאי 2021. רויטרס
התקיפות מדויקות, הבכירים מסתתרים. פגיעה ברצועה, היום/רויטרס

גורמים במערכת הביטחון הסבירו כי פערי הזמן בין סבבי התקיפות ברצועה מאפשרים לארגונים להיערך ולתכנן את מטחי הרקטות הבאים ופעולות נוספות. למרות זאת, יעילות מערך ההגנה האווירי הביאה ליירוט של מאות רקטות. דובר צה"ל העריך את שיעור היירוטים ב-90-85%.

בתקיפות צה"ל נהרגו 35 פלסטינים, בהם בכירים בדרגי השטח של חמאס והג'יהאד האסלאמי, מאות נפצעו באורח קל, ונפגעו תשתיות אימונים, ייצור אמצעי לחימה, מנהרות, מחסני נשק וכ-150 בורות שיגור. הנתונים מצביעים על דיוק חיל האוויר, לצד זהירות שנובעת מחשש לפגוע בבלתי מעורבים - בניגוד לגישה הלא מבדילה של הארגונים בשיגורים לישראל.

בניין שנהרס בתקיפת חיל האוויר בעזה, 12 במאי 2021. רויטרס
חילוקי דעות על הצעדים הבאים. הריסות בעזה, היום/רויטרס

במקביל, צה"ל צובר כוחות יבשתיים בפיקוד דרום כדי להיערך לאפשרות של תמרון קרקעי אם תחול הידרדרות נוספת. בשלב הנוכחי אין כל כוונה להפעיל אותו, אך מעבר לכך הגורמים הבכירים חלוקים בשאלה על דרך הטיפול בהסלמה. חלקם טוענים כי יש להגביר את קצב התקיפות של בניינים, סמלי שלטון ותשתיות צבאיות, ואחרים סבורים כי יש להתקדם במגעים להפסקת אש שמתנהלים מאחורי הקלעים.

בפיקוד דרום מתריעים כי למרות צבירת הנקודות של חמאס והג'יהאד בימים האחרונים, הם יתאמצו להשיג תמונת ניצחון נוספת במידה במקרה של הפסקת אש, באמצעות מטחי פצמ"רים נרחבים על הרצועה. לשם כך, הם אומרים, יש להתחיל להכין את הציבור שמתגורר בעוטף רצועת עזה ואת החיילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully