וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התזמון, הייצור ומנוף החילוץ: הקרבות מאחורי המסוק החדש של צה"ל

3.3.2021 / 20:35

משרד הביטחון הודיע על בחירה ב-CH53K כמסוק התובלה שיחליף את היסעור, אך הדרך להגעתו עדיין ארוכה. הם דרשו מארה"ב לחלק את הרכישה לשתי פעימות בניסיון להוזיל עלויות, ובינתיים נענו בשלילה. גורמים במשרד מעריכים: למרות הלחץ, העסקה תכלול את כל 20 המסוקים

בווידאו: מסוק CH53K מתוצרת "לוקהיד מרטין"/צילום: לוקהיד מרטין

שר הביטחון בני גנץ ומפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין בחרו בשבוע שעבר ב-CH53K כמסוק התובלה הכבד העתידי של צה"ל, ונתנו את האות לתחילת הקרבות על העלויות והמערכות הנלוות. לפי גורמים במשרד הביטחון, במרכז הדיונים מול משרד ההגנה האמריקני נמצאת מחלוקת על חלוקת העסקה לשתי פעימות. עם זאת, טרם נקבע מועד לאישור הרכש בוועדת השרים לענייני הצטיידות, ולכן התקדמות העסקה מתעכבת.

לפי גורמים במשרד הביטחון, הבקשה הראשונית ליצרניות המסוקים בואינג ולוקהיד מרטין הייתה לקבל שתי הצעות מחיר: לרכש 20 מסוקים ולרכש 24 מסוקים, לצד סימולטור אחד והטמעת מערכות תוצרת כחול לבן בתחום הקשר והניווט. ראשי משלחת הרכש של המשרד לא הגדירו תקרת תקציב למשרד ההגנה האמריקני.

המסוק החדש של צה"ל: CH53K מתוצרת "לוקהיד מרטין". לוקהיד מרטין, אתר רשמי
העסקה מתעכבת. מסוק CH53K/אתר רשמי, לוקהיד מרטין

מיד לאחר ההודעה על זהות המסוק העתידי, הבהירו הגורמים כי תקציב המסוקים הכבדים נאמד בכ-2.1 מיליארד דולר. הם העלו את האפשרות לפצל את העסקה לשני חלקים - 12 מסוקים בחלק הראשון ושישה או שבעה בשלב השני - במטרה להשיג מחיר נמוך יותר בפעימה השנייה.

אולם בימים האחרונים קיבל משרד הביטחון מסרים לא רשמיים ממשרד ההגנה האמריקני ומהחברה היצרנית, לפיהם אין כוונה להוזיל בשלב זה את עלות המסוק למחיר נמוך יותר ממה ששילמו כוחות המארינס. הם הבהירו כי המלצתם היא לקדם את העסקה השלמה ללא פיצול כדי שפס הייצור יוכל להישמר עבור חיל האוויר הישראלי, מאחר שיש צבאות נוספים שנמצאים בתהליך של משא ומתן לרכש המסוקים, בהם זה של גרמניה.

אינפו מסוק סיקורסקי לוקהיד-מרטין CH53K. עיבוד תמונה, אתר רשמי
אינפו מסוק סיקורסקי לוקהיד-מרטין CH53K/אתר רשמי, עיבוד תמונה

כך או כך, העסקה תמומן באמצעות מתווה שאישר הדרג המדיני, שכולל סיוע ביטחוני אמריקני והלוואות. כל זאת בכפוף למחיר המסוק, שטרם אושר על ידי משרד ההגנה האמריקני. בניגוד לאסטרטגיה הישראלית, הבהירו הגורמים כי פיצול בעסקה עלול לייקר את עלות כל מסוק.

ייצור בישראל?

לפי גורמים במשרד הביטחון, ההערכה בשלב הזה היא שלמרות הלחץ שמנסים להפעיל במשרד הביטחון ובצה"ל - לבסוף תיחתם עסקה לרכישת 20 מסוקים הכוללים מערכות תוצרת ישראל מתחום הניווט, הקשר והלוחמה האלקטרונית. בשלב זה, לא ברור אם שילוב המערכות יתרחש בפס הייצור בארצות הברית בפיקוח חיל האוויר הישראלי או בישראל בפיקוח אמריקני, כפי שהוטמעו מערכות במטוס ה-35-F.

גורמים בחיל האוויר טוענים כי שילוב המערכות הישראליות הלא מסווגות בארצות הברית יכול לחסוך זמן בתהליך המסירה של כל מסוק. קיצור הזמנים ישמש מרכיב חשוב בהחלטה, מכיוון שבשנת 2025 יחל חיל האוויר להוציא בהדרגה מפעילות מבצעית את מסוקי היסעור, אותם יחליף ה-CH53K.

המסוק החדש של צה"ל: CH53K מתוצרת "לוקהיד מרטין". לוקהיד מרטין, אתר רשמי
"בחיל האוויר לא יתפשרו על הבטיחות". מסוק CH53K/אתר רשמי, לוקהיד מרטין

בתוך כך, אתמול חולץ מטייל על ידי יחידת החילוץ 669 של חיל האוויר באמצעות מנוף שהותקן על מסוק היסעור, והעלה סוגיה נוספת בעסקת הרכש. עד כה לא הותקן מנוף חילוץ במסוק החדש, דבר שמעורר דאגה בקרב לוחמי היחידה לפינוי בהיטס והצוותים הטכניים והאוויריים.

"שילוב מנוף החילוץ עלה בשיחות המקצועיות מול האמריקאים והם טענו כי לא תהיה כל בעיה לשלב אותו, אבל זה דורש פיתוח, ייצור, סדרות ניסויים, אמון באמצעים", אמרו גורמים טכניים בחיל האוויר. "בחיל האוויר לא יתפשרו על הבטיחות. יש סימן שאלה סביב הנושא הזה, שהוא קריטי למסוק שאמור להיות תחליף ליסעור, שאחת המשימות שלו היא חילוץ מיבשה וים בתנאים מורכבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully