וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הביטחון וצה"ל בחרו את המסוק החדש: CH53K מתוצרת "לוקהיד מרטין"

25.2.2021 / 18:52

גנץ קיבל את המלצת הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון על דגם מסוק הסער המתקדם והיקר על פני הצ'ינוק הוותיק, כפי שפורסם בוואלה! NEWS. כעת, ההחלטה על מחליף היסעורים הישנים, שהתעכבה תקופה ארוכה, תעבור לאישור ועדת השרים להצטיידות. "צעד משמעותי בבניין הכוח של צה"ל"

בווידאו: מסוק CH53K מתוצרת "לוקהיד מרטין"/צילום: לוקהיד מרטין

שר הביטחון בני גנץ אישר היום (חמישי) את הבחירה במסוק CH53K מתוצרת "לוקהיד מרטין" כמסוק תובלת סער החדש של צה"ל, כפי שפורסם בוואלה! NEWS. כעת, ההחלטה שנדחתה שוב ושוב תעבור לוועדת השרים להצטיידות. המסוק המתקדם, שנבחר על פני הצ'ינוק מתוצרת "בואינג", יחליף את מסוקי היסעור שמשמשים את חיל האוויר מאז סוף שנות ה-60.

את ההמלצה על דגם המסוק הגישו הרמטכ"ל אביב כוכבי ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אמיר אשל, כחלק מהתכנית הרב-שנתית "תנופה". בדיון המסכם בראשות שר הביטחון השתתפו הרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון, מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, וראש אגף התכנון, אלוף תומר בר.

המסוק החדש של צה"ל: CH53K מתוצרת "לוקהיד מרטין" 25.02.21. לוקהיד מרטין, אתר רשמי
המסוק החדש של צה"ל/אתר רשמי, לוקהיד מרטין

במשרד הביטחון מסרו כי "ההחלטה התקבלה בתום עבודת מטה מקצועית שכללה טיסות בכל המסוקים המוצעים, וכן בחינת החלופות השונות בהיבטים של הנדסה, טכנולוגיה, אחזקה ועוד. כל הפרטים, כולל מספר המסוקים המבוקש, יובאו לאישור ועדת השרים להצטיידות בהקדם". בשלב הראשון הם צפויים להביא לאישור רכש של 12 מסוקים, ולאחר החתימה על סיוע הביטחוני האמריקני נוסף ירכשו עוד שישה.

בחיל האוויר בחנו שני סוגי מסוקים כבדים שיחליפו את היסעור הוותיק: מסוק ה-CH53K והצ'ינוק. היתרון של ה-CH53K, שלבסוף הכריע את הכף, נמצא בכך שהוא מהמתקדמים מסוגו בעולם בתחומים רבים. מנגד, הוא יקר מאוד לרכש ולאחזקה. לצ'ינוק הוותיק היו יתרונות באופן הטיסה ואפשרויות הנחתת הלוחמים והחילוץ. הוא גם הזול יותר לרכישה מבין השניים באופן משמעותי, אך עלויות אחזקתו לטווח ארוך גבוהות יותר.

אינפו מסוק סיקורסקי לוקהיד-מרטין CH53K. עיבוד תמונה, אתר רשמי
אינפו מסוק סיקורסקי לוקהיד-מרטין CH53K/אתר רשמי, עיבוד תמונה

הדיונים לפני ההכרעה, שנערכו גם מול ארצות הברית, עסקו במחיר המסוקים בכפוף לשינויים והשיפורים שבצה"ל ביקשו לבחון לשנות או לשפר. כמו כן, הדיונים עסקו בעלויות אחזקה של המסוקים בהתאם להיקף פעילות המבצעית של חיל האוויר, שמפעיל את סדר כוחות המסוקים למשימות העברת כוחות בהיקפים גדולים, עלויות החלפים לאורך עשרות שנים בעתיד ועלויות הסימולטורים עבור אנשי צוות האוויר והמערך הטכני שמהווים חלק בלתי נפרד מהעסקה.

גורמים בכירים התריעו בשנתיים האחרונות על עיכובים חוזרים בהכרעה על מסוק התובלה. הם הזהירו כי נדרשת הכרעה בדחיפות, מאחר שמסוקי היסעור ישנים מאוד ואמורים לצאת משירות בשנת 2025. ואולם, במשרד הביטחון הבהירו כי עד שלא יתקבלו כלל הנתונים על כלל המסוקים ולא תסתיים עבודת המטה - לא יהיה ניתן להכריע.

אינפו מסוק צ'ינוק CH47. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
אינפו מסוק צ'ינוק CH47/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

גם לאחר שהתקבלו הנתונים לא מיהרו במערכת הביטחון לקבל החלטה, בעקבות עיכוב בכינוס ועדת השרים לענייני הצטיידות. עיכוב נוסף נבע מהחלטתם של גנץ אשל להוסיף למשוואה את המסוק-מטוס וי-22. לבסוף, לאחר שחיל האוויר בחן גם את האפשרות החדשה, הועברה ההמלצה לרכוש את ה-CH53K.

גורמים במשרד הביטחון אמרו כי "כעת יש להביא את העסקה לאישור ועדת השרים לענייני הצטיידות. אין ספק שחלק מהעיכוב בהכרעה נבע מכך שוועדת השרים לענייני הצטיידות לא התכנסה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully